Gjest FAU mammaen Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Ungene byttet skole i fjor p.g.a vi flyttet. På den gamle skolen fikk de lesebøker og leselekse hver dag. På den nye skolen bruker de ikke lesebøker i det hele tatt. Barna velger selv hva de vil lese på biblioteket og må lese 15 minutter hver dag. Mulig jeg er litt gammeldags men jeg synes det ville vært greiest med lesebøker som er lagt opp til best mulig leseutvikling. Bør en skole ha vanlige lesebøker? Eller er det bedre at de velger bøkene selv? Jeg håper en del lærere og spesialpedagoger kan gi meg et svar på dette. Jeg sitter i FAU og har fått en del klager fra foreldre på nettopp dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Hos oss velger barna også lesebøker selv (evt. sammen med foreldre), og det er denne de leser i min. 15 minutter hver dag. Evt. har de én på skolen og én hjemme, slik har vi det, så trenger ikke boken fraktes til og fra. I tillegg har jo barna en lesebok, men der leser de typisk en til to sider og har oppgaver til. Mengdelesingen skjer i andre bøker. Jeg synes det fungerer helt ok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Nå avhenger det jo av alderen vil jeg tro, men det beste må da være at elevene selv får velge hvilke bøker som fenger dem? Man får neppe stor leselyst av å bli tvunget til en bok man overhodet ikke er interessert i. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU mammaen Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Nå avhenger det jo av alderen vil jeg tro, men det beste må da være at elevene selv får velge hvilke bøker som fenger dem? Man får neppe stor leselyst av å bli tvunget til en bok man overhodet ikke er interessert i. Med vennlig hilsen Men i en lesebok så har du jo mye forskjellig lesestoff som er inndelt i små kapitler. De får også noen kjente historier. Der er mye forskjllig norsklesing som prosa, dikt, og til og med litt nynorsk lesing. Dette mister de jo om de kun skal velge bøker selv dermed vil de også miste mye norskundervisning som er viktig før de kommer på ungdomsskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen nick Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 ''Bør en skole ha vanlige lesebøker? Eller er det bedre at de velger bøkene selv?'' Jeg vil svare som Ole Brum "Ja, takk begge deler". Det er fint å bruke vanlige lesebøker i klasserommet når alle elevene i klassen er samlet, men det motiverer til større leselyst for elevene å kunne velge lesestoff selv og dermed blir muligheten lesetrening større for de elever som har gode leseferdigheter og de med normal lesehastighet kan få bøker tilpasset sitt lesenivå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Men i en lesebok så har du jo mye forskjellig lesestoff som er inndelt i små kapitler. De får også noen kjente historier. Der er mye forskjllig norsklesing som prosa, dikt, og til og med litt nynorsk lesing. Dette mister de jo om de kun skal velge bøker selv dermed vil de også miste mye norskundervisning som er viktig før de kommer på ungdomsskolen. Men sitter du (som voksen) og leser dikt? Eller alle mulige varianter? De fleste voksne leser knapt bøker, og de som gjør det leser det de ønsker. Jeg tror ikke man skal forvente at de fleste barn har så mye større interesse i å lese dikt enn det voksne har. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU mammaen Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Men sitter du (som voksen) og leser dikt? Eller alle mulige varianter? De fleste voksne leser knapt bøker, og de som gjør det leser det de ønsker. Jeg tror ikke man skal forvente at de fleste barn har så mye større interesse i å lese dikt enn det voksne har. Med vennlig hilsen Jeg leser ikke så mye dikt men en gang i blant synes jeg det er koselig. Poenget er at det kan bli vanskelig å forstå om man aldri har sett et dikt eller lest nynorsk ør man kommer i ungdomsskolen. Eller på allmennefag. Da er det ikke snakk om interesser lenger men en forståelse hva det er så man får en god karakter. Jeg husket selv da vi måtte lære gammelnorsk.Gørr kjedelig men vi måtte jo lære det for og få en best mulig karakter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg leser ikke så mye dikt men en gang i blant synes jeg det er koselig. Poenget er at det kan bli vanskelig å forstå om man aldri har sett et dikt eller lest nynorsk ør man kommer i ungdomsskolen. Eller på allmennefag. Da er det ikke snakk om interesser lenger men en forståelse hva det er så man får en god karakter. Jeg husket selv da vi måtte lære gammelnorsk.Gørr kjedelig men vi måtte jo lære det for og få en best mulig karakter. Hei, Jo, men jeg mener at man bør ta "dikt og gammelnorsk" i klasserommet (eller som lekser), og heller legge opp til at lesing skjer for lesingens skyld -altså, at det skal være så spennende og lystbetont som mulig. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Helt klart begge deler. Fordelen med en felles lesebok er at man kan skape fellesopplevelser i klasserommet. Alle leser det samme og man kan skape gode smataler om temaene man har lest om, eventuelt snakke om sjanger og språk, og dermed få masse læring ut av det. I tillegg bør man ha egenvalgte bøker som leses for egen interesses skyld. Jeg skjønner ikke hvorfor det ene skal utelukke det andre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Lesebøker brukes til leselekser som skal følges opp med oppgaver / svar på spørsmål, lærestoff om sjangre, forfattere og temaer, f.eks. tverrfaglig. Bibilioteksbøker brukes til mengdetrening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 På skolen vår bruker de felles lesebøker de har leselekser i, og som de leser sammen i på skolen. Disse er pedagogisk lagt opp, og det er også oppgavebøker som hører til. I tillegg til dette låner de bøker på biblioteket for å lese mer. De får leselekser i antall sider basert på hvor flinke de er til å lese. De som leser sakte får lite å lese, mens de som leser fort og har god leseforståelse får mer å lese. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Hei, Jo, men jeg mener at man bør ta "dikt og gammelnorsk" i klasserommet (eller som lekser), og heller legge opp til at lesing skjer for lesingens skyld -altså, at det skal være så spennende og lystbetont som mulig. Med vennlig hilsen Problemet er jo at om man ikke lærer å lese skikkelig, så får man heller ingen leseglede. Og for å kunne lære å lese skikkelig, så bør det (for de fleste) være en pedagogisk tilnærming til lesingen i barneskolen. Det får man ikke om hver enkelt elev velger egne bøker som eneste lesing. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Min sønn som nå skal begynne i 3. klasse har ikke lesebok, dvs, han har, men den bruker han ikke. Han har kommet lenger enn de andre og får utdelt ark med utrolig kjedelige historier på. Hadde han fått valgt bøker selv er jeg sikker på at lesegleden hadde økt. De må selvsagt få velge innenfor en rekke bøker som læreren har godkjent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest movenpink Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Hei. Jeg er spesialpedagog og m/lærerutdanning i bunn. Siden du etterlyste svar fra folk som meg, får du det;) ''Barna velger selv hva de vil lese på biblioteket og må lese 15 minutter hver dag.'' Her tenker jeg nettopp det samme som deg + foreldrene som sier fra til dere i FAU. Jeg tror det er svært lite gunstig at lesing - slik som her - blir et aleneprosjekt for barnet. Spesielt i barneskolen bør barna følges opp mht lesetrening (tempo, leseforståelse, høyt- og stillelesing). Har man 25 barn i en klasse som leser ulike bøker alle mann, vil dette bli forsømt. (I hvert fall vil ikke læreren kunne makte å følge opp alle elevene individuelt. Systematisk leseoppfølging krever nettopp at læreren kjenner elevenes lesetekster!) De ulike leseferdighetene er uhyre viktige å ha med seg videre. Husk at lesing er en basis som en bruker i alle andre skolefag. For å stimulere til leselyst, er det kjekt for barna å få velge noe lesestoff de spesielt interesserer seg for. Dette må være _ et tillegg _ til den ordinære lesetreningen. Personlig og faglig mener jeg det er et stort feilskjær og utrolig synd når lærere tror lesingen kommer fint på plass med kun "ansvar for egen læring"-opplegg. Ved bruk av lesebok, sikrer man en struktur og progresjon i lesingen. Det er som nevnt i annen kommentar her, at en rundt felleslesing skaper felles opplevelser. At barna får kjenne til deler av vår kulturarv og skaffer seg sjangerkompetanse er også viktig. Om begrunnelsen er at lesebok ikke matcher klassen som helhet, er det jo ikke noe problem i å tilrettelegge gruppevis i klassen med lesetekster av ulikt innhold og nivå. Leseboka inneholder mange tekster. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 På småskoletrinnet på skolen vår har de lesebøker med tilhørende oppgaver, og i tillegg skal de lese eller bli lest for minst 15 min pr dag i en selvvalgt bok. Det samme hadde guttungen i fjor i 5. klasse, men han skulle lese 20 min pr dag i en selvvalgt bok. ( og streng beskjed om at Donald ikke gjelder, til sønnens store sorg) Det er viktig både med dybdelesing pluss oppgaver og lesing som mengdetrening mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Nå avhenger det jo av alderen vil jeg tro, men det beste må da være at elevene selv får velge hvilke bøker som fenger dem? Man får neppe stor leselyst av å bli tvunget til en bok man overhodet ikke er interessert i. Med vennlig hilsen Du har ikke barn i småskolen? Barn får kanskje lyst på DEN boka på biblioteket men som er altfor vanskelig for dem og kanskje dreper hele motivasjonen. På vår skole har de serier med kjekke småbøker i alle vanskelighetsgrader og læreren bestemmer hvilket nivå barnet har kommet til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Du har ikke barn i småskolen? Barn får kanskje lyst på DEN boka på biblioteket men som er altfor vanskelig for dem og kanskje dreper hele motivasjonen. På vår skole har de serier med kjekke småbøker i alle vanskelighetsgrader og læreren bestemmer hvilket nivå barnet har kommet til. '' Barn får kanskje lyst på DEN boka på biblioteket men som er altfor vanskelig for dem og kanskje dreper hele motivasjonen'' Alternativt kjeder de seg i hjel, og får (som en del i min familie) lånekort i voksenavdelingen på biblioteket selv om de er barn. En onkel fikk voksenkort fordi han hadde lest ALLE bøkene på barneavdelingen. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 '' Barn får kanskje lyst på DEN boka på biblioteket men som er altfor vanskelig for dem og kanskje dreper hele motivasjonen'' Alternativt kjeder de seg i hjel, og får (som en del i min familie) lånekort i voksenavdelingen på biblioteket selv om de er barn. En onkel fikk voksenkort fordi han hadde lest ALLE bøkene på barneavdelingen. Med vennlig hilsen Jeg var et slikt barn som leste mengder av bøker - sikkert alle i barneavdelingen. Men man kan ikke legge opp undervisningen til at alle barn er slik... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.