Gå til innhold

Hyperemesis?

Anbefalte innlegg

Jeg er 7 uker gravid og har vært kvalm de to siste ukene. Har gått ned fire kg, men det som bekymrer meg er at jeg ikke klarer å drikke noe særlig. Jeg kaster opp stort sett alt jeg får i meg, beholder kanskje omtrent 5 dl væske pr. dag. Siden jeg fremdeles ammer sønnen min på 17 måneder tre ganger i døgnet er vel dette alt for lite? Klarer heller ikke å svelge mitt eget spytt. Da jeg var gravid med sønnen min kastet jeg opp daglig fram til uke 26, men etter det avtok kvalmen noe.

Jeg har ringt legekontoret jeg tilhører, men sekretæren der mente at de uansett ikke ville gi intravenøst så tidlig i svangerskapet.

Dette begynner å bli ubehagelig, og jeg er veldig redd for at den lille, nye vennen min ikke skal få alt den trenger når jeg ikke får i meg så mye som jeg ønsker. Er det noen som vet hvor lenge man kan klare seg med så lite væske uten at det går på helsen løs?

Blir veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35128-hyperemesis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er helt tydelig at du har et problem som må tas på alvor. De aller fleste som har så store problemer med å få i seg næring under svangerskapet, trenger etterhvert hjelp med intravenøs ernæring. Det siste på fronten er imidlertid å ta andre hjelpemidler i bruk. Veldig mange har glede av akupunktur og jeg vet at flere har blitt helt symptomfri etter få behandlinger. Bor du på et større sted, vil jeg anbefale deg å forhøre deg om det er noen seriøse akupunktører som har erfaring med denne typen behandling.

Ellers er det svært viktig at du fokuserer på å få i deg væske, uansett hva det er. Dette er langt viktigere enn mat, men i lengden må du også få i deg kalorier og alt det andre som skal til for å holde maskineriet i gang.

Jeg vil anbefale deg å få en time hos lege. Det er ikke riktig at en legesekretær skal fortelle deg hvor man setter grensen for behandling. Det trengs blodprøver og nøye undersøkelser til for å avgjøre slikt, og det går ikke an å si noe generelt om hvor langt i svangerskapet man skal ha kommet for å få hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35128-hyperemesis/#findComment-135142
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...