Gå til innhold

Føflekk

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei Har en føflekk ved hårfestet ca på høyde med øret som jeg tror alltid har vært der. I det siste har denne forandret seg. Den ble mørkere og klødde litt for en stund siden. Til slutt klorte jeg av en skorpe, og etter dette var den "rolig" og normal i fargen. Fikk en lege til å se på den, hun brukte et slags forstørrelses glass som hun tok litt olje på. Hun sa at det var ingenting å bekymre seg for. Men nå har føflekken begynt å bli mørkere igjen syns jeg. Er den nok undersøkt sånn som denne legen gjorde? Jeg var hos henne når føflekken var "normal", en stund etter jeg hadde klort av skorpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/351332-f%C3%B8flekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Jon Langeland, hudlege

Hei ! Føflekker kan være vanskelige å vurdere, spesielt for dem som har den. Dersom de er stabile i årevis uten forandring , er det svært sjelden at de blir farlige. Om man har flere like, er det liten grunn til å tro at det er noe med den ene av dem. Derimot hvis en føflekk endrer seg og ser forskjellig ut fra de andre man har, kan det være grunn til å være på vakt og evt få den fjernet. Til å studere føflekker benytter vi et forstørrelsesgalss som kalles dermatoscop. Da kan vi med større sikkerhet si om en flekk er farlig. Min praktiske tilnærming er at jeg ofte fjerner flekker som endrer seg eller som jeg ikke helt sikkert kan "frikjenne" , evt sitter på steder som ikke lettv kan observeres, dersom forholdene ligger greit tilrette for det. Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/351332-f%C3%B8flekk/#findComment-3011556
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...