Gå til innhold

For sent med knipeøvelser?

Anbefalte innlegg

Gjest mammas pike

Hei!

Jeg stiller dette spørsmålet på vegne av min mor. Hun er 55 år og har født fire barn. Nå de siste årene har hun fått merke dette i større og større grad. Hun har vanskelig for å holde på både det ene og det andre, og må stadig springe på toalettet. Hun har også litt fremfallen livmor.

Da hun fødte for 20-30 år siden var det ingen som snakket om knipeøvelser.

Spørsmålet mitt blir derfor: er det for sent for henne å begynne med knipeøvelser nå? Hvis ikke, hvor mye kan det hjelpe henne?

Er det eventuelt noe annet hun kan gjøre?

Håper på svar!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35134-for-sent-med-knipe%C3%B8velser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er aldri for sent å begynne med knipeøvelser. Hun kan evt få hjelp av en spesialutdannet fysioterapeut til å bruke de rette muskler. Hvis hun har problem med hyppig vannlatning kan det være andre årsaker en slapphet, f.eks, en overaktiv blære. Hun bør få en sjekk hos en gynekolog. Lokal østrogenbehanling (Ovesterin stikkpiller eller krem) kan også hjelpe, det kan kjøpes uten resept.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...