Gå til innhold

Har dette noe for seg?

Gjest engelsken

Anbefalte innlegg

Gjest engelsken

Vi fikk vite i fjor på foreldresamtalen at datteren vår var veldig dårlig i engelsk. De andre fagene gikk fint. Vi har kjøpt noen engelske spill men de er hun ikke noe interessert i. Vi pugget gloser med henne i fjor og vi trodde hun lærte det hun skulle. Men læreren var allikevel bekymret for hvor svak hun var i faget. Læreren anbefalte engelske program.

Nå har vi fått engelske barneprograam på dvd. Desse liker hun godt å se på men når jeg spørr hva ordene betyr av det de sier er det lite hun forstår. Vet ikke om hun kanskje allikevel forstår litt. Mannen min mener det er nyttig likevel selv om det ikke er tekstet. Jeg vet ikke. Når jeg oversetter blir hun lei, det forstyrrer. Så hvor mye vits i er det da å se på desse engelske barneprogrammene? Er det noe lærerikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Du bør kanskje skrive hvor gammel hun er....

Jeg mener bestemt at det hjelper veldig å høre engelske ord og uttrykk, og hun vil gradvis forstå mer og mer hvis hun ser engelskspråklige programmer. Eller lytter til engelsk musikk.

En annen ting dere kan forsøke er en ferie (for hele familien) eller sommer-skole i Storbritannia for henne, slik at hun lærer mer, og forstår hvorfor. Da blir det ikke bare et fag.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Barneprogram på engelsk er bra. Du trenger ikke oversette. Barneprogrammene er ofte veldig konkrete, og ord/setninger gjentas.

Vi dro på 2 ukers ferie til England da ungene var yngre. De hadde god utbytte av engelsk barneprogram. Hver dag var det samme innledning, før nye ting ble introdusert. De lærte en god del.

Vi har også praktisert og selv snakke litt engelsk til ungene. De har plukket opp endel gloser på den måten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg. Hun er snart 11 år.

Har dere vært i Storbritannia?

Det koster svært lite med Norwegian fra Gardermoen til Gatwick - og dere kan ta en langhelg der. Kanskje det hjelper å få det konkretisert på den måten. La henne snakke selv i butikker hvis hun vil kjøpe noe, bestille mat, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engelsken

Har dere vært i Storbritannia?

Det koster svært lite med Norwegian fra Gardermoen til Gatwick - og dere kan ta en langhelg der. Kanskje det hjelper å få det konkretisert på den måten. La henne snakke selv i butikker hvis hun vil kjøpe noe, bestille mat, osv.

Med vennlig hilsen

Nei! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Så hvor mye vits i er det da å se på desse engelske barneprogrammene? Er det noe lærerikt?''

Ja, det er lærerikt, og har veldig mye for seg. Bare å høre engelske ord, uttrykk og setningsmelodi hjelper mye. Ordene plukker hun opp etter hvert, mer eller mindre bevisst.

Rim, regler og sanger kan også være stor hjelp. Ungene våre har dessuten lært masse av DS- og Playstastion-spill med engelsk språk.

Men hvis dere har råd og mulighet, vil en snartur til et engelspråklig land sannsynligvis trigge ting - og være en god motivasjon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

The Sims!

Morsomt PC-spill der du kan velge hvilket språk du vil installere på. Det er kun lese-engelsken hun vil forbedre, da, siden det ikke er ordentlig engelsk tale i spillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lek med barna. Når vi kjører en spesiell vei hjem fra butikken/skolen eller what ever sånn i to-tre-tiden på dagen så kommer vi til "england". Dvs at da kan jeg bare engelsk, og de er nødt til å forholde seg til alt jeg sier resten av dagen på engelsk. Når de absolutt ikke forstår kroppsspråk kombinert med engelsk, så tar jeg det på norsk for deretter å gjenta på engelsk.

Barna syns det er gøy og selv om jeg ikke er noen racer i engelsk så har jeg fått ros fra skolen på at barna virkelig tør prøve seg og ikke er redd for å si noe feil. I tillegg leser vi gloser hver torsdag, men det er mer ett pes for barna, så de gjør det foreløpig ikke så veldig bra på "written english, but in Oral English Mammy... there we are doing good" som de sier:)

Ta en tur til "england" hele familien en dag du føler at dere har overskudd. Barna syns det er gøy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engelsken

Jeg har en lek med barna. Når vi kjører en spesiell vei hjem fra butikken/skolen eller what ever sånn i to-tre-tiden på dagen så kommer vi til "england". Dvs at da kan jeg bare engelsk, og de er nødt til å forholde seg til alt jeg sier resten av dagen på engelsk. Når de absolutt ikke forstår kroppsspråk kombinert med engelsk, så tar jeg det på norsk for deretter å gjenta på engelsk.

Barna syns det er gøy og selv om jeg ikke er noen racer i engelsk så har jeg fått ros fra skolen på at barna virkelig tør prøve seg og ikke er redd for å si noe feil. I tillegg leser vi gloser hver torsdag, men det er mer ett pes for barna, så de gjør det foreløpig ikke så veldig bra på "written english, but in Oral English Mammy... there we are doing good" som de sier:)

Ta en tur til "england" hele familien en dag du føler at dere har overskudd. Barna syns det er gøy:)

Takk for tips. Nå er ikke jeg særlig god i engelsk heller, pappaen er litt bedre. Er litt redd jeg skal si mye feil og lære henne feil. Men jeg kan jo prøve på noe jeg er sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt hjelper. Dvs. at dersom barna hører engelsk, så hjelper det. Et godt tips er å ta filmer de liker, og skru over språket til engelsk. Da vet de jo hva som skjer, og stort sett hva folkene sier. Og dessuten synes de oftest at det er artig å se disse filmene. (F.eks. Istid og Shrek)

Vi er også mye ute og reiser, og da lar jeg alltid snuppa ordne en del på egenhånd. (Kjøpe is osv.) Det har jo gjort i mange år nå. (Ho er 11)

I sommer fikk vi besøk fra USA. De hadde med to jenter, og jammen klarte ho seg helt strålende sammen med disse jentene. De hadde jo såååå mye å snakke om. Jeg tror vel at denne "dagligtalen" er det aller beste.

Vi snakker også engelsk hjemme innimellom. (Oftest flere ganger i uka) Det blir litt en vanesak tror jeg.

Dersom ho liker å lese, så kan dere også prøve dere på enkle engelske bøker. Biblioteket har greit utvalg.

Utgangspunktet er jo at alle monner drar. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er nyttig okke som. Du kan eventuelt notere deg noen av ordene som blir mest brukt og lære henne disse når hun ikke ser på. Så får hun etter hvert mer med seg.

Her i huset er den beste engelsklæreren dataspill. Spill på engelsk der de må skjønne et visst minstemål for å få til å spille. Spill designet for å lære engelsk synes de er gørr. Unyttige spill som krever engelsk er derimot helt topp.

Til å begynne med holdt vi på å bli gale av alt mas om oversettelse. Vi insiterte på å forkaler hvert ord i stedet for å bare oversette hele setninger. Har funket som bare krutt. Og det var ikke en gang tilsiktet fra vår side. (Ren overlevelse det med å forsøke å få ungene til å skjønne det selv.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...