Gå til innhold

Kan jeg bli gravid?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente24år

Jeg er 24 år og har siden jeg var 16 år har jeg hatt veldig uregelmessig mens. Da kunne det ta opp til 6 mnd og ofte 1 år til jeg fikk den neste gang. Da jeg var 19 fikk jeg fast følge og kontaktet helsesøster ved skolen. Hun sa at ved bruk av p. piller ville menstruasjonen stabillisere seg. Jeg brukte p. piller i ca 4 år da jeg valgte å slutte grunnet bivirkningene jeg fikk av bruken. Dette er i september 1 år siden. Jeg har hørt at det ofte kan ta så lang tid å få den tilbake og noen sier man kan regne 1 mnd per år man har brukt pillen før man får den tilbake. Bekymringen min for å ikke kunne bli gravid er stor siden jeg hadde veldig uregelessig mens før jeg startet på pillen. Jeg har tenkt til å bestille time hos en gynekolog, men drøyer fordi jeg er redd for hva slags beskjed jeg kan få der. Derfor valgte jeg å skrive inn til dere, i håp om at du kan berolige meg om at det kanskje ikke er så ille som jeg tror. Er sjansene for at jeg kan bli gravis veldig små??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/351400-kan-jeg-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke ’p-pille-slutt- som er ansvarlig for at du ikke får menstruasjonen raskt tilbake, men nå er du tilbake til situasjonen FØR du begynte med pillen. Pillen stabilisere bare mens du bruker den, den har ingen behandlende effekt på det som gjør din syklus ustabil. Det foreligger en hormonforstyrrelse som mest sannsynlig er det man betegner PCOS (Poly Cystiske Ovarie Syndrom) hvor det ikke skjer eggløsning og derfor ingen menstruasjon. Ofte kan det i tillegg være overvekt (som fremprovoserer tilstanden) og uren hud. P-pille er beste ’behandling’/regulering. Ved barneønske er det som regel lett å sette i gang eggløsning med tabletter. En annen årsak kan være lav vekt pga mye trening eller spiseforstyrrelser. Også det kan være relativt lett å behandle hvis du ønsker barn, da må det vanligvis sprøyte til. I tillegg finnes sjeldnere tilstander, men alt det kan gynekologen finne ut av ved blodprøver for å sjekke din hormonstatus samt utføre ultralyd av eggstokkene. Alt i alt er det meget gode muligheter for å behandle deg når du ønsker barn og for nå å regulere dine blødninger. Er du beroliget?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/351400-kan-jeg-bli-gravid/#findComment-3005127
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...