Gå til innhold

Far tar medisiner -bør jeg unngå å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Gjest Toksinia

Hei. Samboeren min tar 50 mg Dapson daglig, det har han gjort i ca ett år nå, heldigvis uten skadelige bivirkninger. Han følges godt opp av lege med blodprøver o.l. ofte, og blodverdiene har heldigvis vært stabile og fine. Men nå leste jeg nylig i legemiddelhåndboken av "Dapson er et av de mest toksiske legemidler vi har" og at det er påvist å være kromosomendrende og kreftfremkallende. Jeg mener dette kan tolkes slik at denne medisinen kan skade genene hans? Og er det da ikke større sjanse for at sædcellene også vil ha genskader som overføres til et evt foster? Hvor stor sjanse er det i så fall? Jeg bruker ikke prevensjon for tiden, fordi vi uansett er i en slik livssituasjon at et barn til bare ville vært velkomment. Men nå ble jeg bekymret. Bør jeg bruke prevensjon likevel? Bør vi ikke prøve å få barn før han har sluttet med medisinen? Hva om han må gå på denne medisinen resten av livet? Føler meg lurt av legen som ikke opplyste om dette på forhånd. Vi har jo kunne blitt gravide med et stakkars genskadet barn når som helst det siste året!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke lest at Dapson kan ha uheldig påvirkning av sædcellene, men om det er tilfelle, vil du ikke bli gravid i det hele tatt. Dapson har vært brukt i stor stil for behandling av malaria hos gravide og det brukes fortsatt på dette grunnlaget. Så din lege har ikke lurt deg, det er ikke noen kjent risiko ved å bruke det. Lykke til med graviditetsprosjektet. Husk å spis folat allerede før du blir gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest Toksinia

Jeg har ikke lest at Dapson kan ha uheldig påvirkning av sædcellene, men om det er tilfelle, vil du ikke bli gravid i det hele tatt. Dapson har vært brukt i stor stil for behandling av malaria hos gravide og det brukes fortsatt på dette grunnlaget. Så din lege har ikke lurt deg, det er ikke noen kjent risiko ved å bruke det. Lykke til med graviditetsprosjektet. Husk å spis folat allerede før du blir gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for det!

Betryggende å høre. Men er nå likevel blitt mer skeptisk til at han skal ta denne medisinen i lang tid.

Det høres ikke betryggende ut når legemiddelhåndboken sier:

"Bivirkninger: Dapson hører til våre mest toksiske legemidler, og behandlende lege henvises til spesiallitteratur. Anemi og agranulocytose, allergisk dermatitt, leverskade og psykiske forandringer kan forekomme.

Graviditet, amming: Ingen holdepunkter for fosterskade, men pga. toksisiten bør dapson bare brukes på strenge indikasjoner. Overgang til morsmelk er høy. Tilbakeholdenhet anbefales pga. risiko for toksiske effekter hos brysternærte barn. Hemolytisk anemi er rapportert."

I tillegg akkumuleres midlet i hud og organer. Ikke akkurat noe jeg ville brukt i stor stil på gravide!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...