Gå til innhold

Tetralysal+Epiduo eller Spironolactone ved acne?

Anbefalte innlegg

Gjest hvitveis74

Hei, Jeg er kvinne, 35 og planlegger ikke flere barn. Har regelmessig mens,er frisk&sunn og går ikke på noen medikamenter. Jeg har alltid hatt litt kviser, men det er blitt verre de siste årene. Det blir enda verre ved stress. Har vært hos hudlege og blitt anbefalt tre muligheter for å behandle mitt acneproblem. De to første 1. Tetralysal+Epiduo eller 2.Spironolactone som begge burde prøves før et evt tredje alternativ (som jeg ikke husker hva var). Uansett nå må jeg velge 1 eller 2. Hudlegen sa at grunnen til at han skrev resept på Tetralysal+Epiduo var at det kunne han enkelt følge opp ved blodprøver, mens ved Spironolactone så måtte fastlegen skrive ut for det krevde mer oppfølging. For meg er det samme hva jeg velger ut fra grad av oppfølging og hvem jeg går til. Det som er viktig for meg er at jeg velger det beste legemiddelet uavhengig av hvem eller hvordan jeg skal følges opp. Mitt spørsmål er hva som er fordelene og ulempene ved de to alternativene. Jeg har en følelse av at det siste Spironolactone vil ta problemet mer ved "roten" og at jeg kanskje kan bli kvitt kvisene for godt? Samtidig har jeg lest at kviser kanskje ikke skyldes mannlig hormon og overproduksjon av talg. Kan det være andre årsaker til kvisene mine enn for mye androgener? Jeg er redd at antibiotikaen kanskje har flere bivirkninger enn den vanndrivende medisinen og at når jeg slutter med den så vil kvisene komme tilbake. Jeg kan vel ikke gå på antibiotika resten av livet? Så: - Hva er din vurdering basert på det jeg har skrevet? -Bør man gå mer i dybden ift hva som er årsaken til kvisene mine før jeg velger behandlingsform for å få den mest mulig spisset og effektiv? - Fordeler og ulemper ved de to behandlingsformene? - Hvilken av behandlingene er det størst/minst sjanse for at kvisene kommer tilbake ved endt behandling. Risikerer jeg å måtte bruke en av dem ”for alltid” og hvilken er i så fall best med tanke på det?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Et tiltakende acneproblem når man er over 35, kan være problematisk, spesielt med tanke å hvor lenge det kan komme til å vare. Ettersom hormonprofilen da kan ventes å være stabil i 10-15 år fremover og det er den viktigste basisen for acne , kan hudplagene fortsette til overgangsalderen. Dersom det foreligger en reell androgen overvekt, vi ldet ofte være andre symptomer som fet hud og uønsket hårvekst og evt urgm menstruasjon samtidig. Ved normale hormonverdier og samtidig acne , tenker man seg at det foreligger en økt følsomhet i talgkjertlene slik at disse reagerer med stor talgproduksjon, tilstopning og betennelse på normnale hormonmengde. Man kan likevel ikke helt se bort fra at det i noen tilfeller kan være et forbigående fenomen og gå over. Siden tetracyclin + epiduo er en ganske grei behandling uten alvorlige bivirkninger, forsøkes ofte dette i første omgang da det svært ofte vil gi god effekt mens behandlingen pågår . Bivirkninger kan være ubehag fra magen eller sopplager i skjeden i forbindelse med påvirkning av bakteriefloraen. Det kan også forekomme en form for lysømfindtlighet som gir økt tendens til solforbrenning, men dette er ganske sjelden. For øvrig er det slik at dersom de grunnleggende årsakene i kroppen er de samme, vil kvisene kunne komme gradvis tilbake dersom tetracylinbehandlingen stanses. Spironolactone er en blodtrykksmedisin som har en anti-androgen effekt og først og fremst forordnes av endokrinologer ved androgen overervekt spesielt dem som har påvist såkalt PCOS ; polyscystisk ovarial syndrom. Dette medikamentet er ikke hyppig brukt ved kvisebehandling i Norge og personlig har jeg ingen erfaring med det. Heller ikke sikkert at det gir varig effekt og det kan være endel bivirkninger . Det eneste medikamentet vi vet kan gi varig effekt er isotretinoin som er det mest aktuelle til dem som ikke blir varig bra etter annen behandling. Jeg ville forsøkt Tetralysal + Epi Duo eller Differin i 3-6 mnd. Dersom plagene kom tilbake på samme måte , ville jeg gått rett på isotretinoin som også trenger grundig oppfølging, av hudlege . Men da er det gode muligheter for å bli varig bra. Mvh fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...