Gå til innhold

Screening for gruppe B strepotokokker?

Anbefalte innlegg

Gjest gravid oxo

Ser på en amerikansk nettside:

From here on out, you'll start seeing your practitioner every week. Sometime between now and 37 weeks, she'll do a vaginal and rectal culture to check for bacteria called Group B streptococci (GBS). (Don't worry — the swab is the size of a regular cotton swab, and it won't hurt at all.) GBS is usually harmless in adults, but if you have it and pass it on to your baby during birth, it can cause serious complications, such as pneumonia, meningitis, or a blood infection. Because 10 to 30 percent of pregnant women have the bacteria and don't know it, it's vital to be screened. (The bacteria come and go on their own — that's why you weren't screened earlier in pregnancy.) If you're a GBS carrier, you'll get IV antibiotics during labor, which will greatly reduce your baby's risk of infection.

http://www.babycenter.com/6_your-pregnancy-35-weeks_1124.bc?read_more=1&scid=mbtw_preg35:847&pe=2Uz08xF

Gjør de noen sånn test her i Norge?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/351497-screening-for-gruppe-b-strepotokokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest utrolig dårlig.....

Nei det gjøres ikke - dessverre. Datteren min ble dødssyk med blodforgiftning. Heldigvis gikk det bra. Ved 2 fødsel krevde jeg å gå intravenøs antibiotika - men det var slett ikke rutine og jeg måtte be om det selv.

Det verste var holdningen - jeg hadde jo aldri HØRT om dette - men slik de la det fram var det som om det var MIN feil som hadde denne bakterien...

Gjest utrolig dårlig...

Nei det gjøres ikke - dessverre. Datteren min ble dødssyk med blodforgiftning. Heldigvis gikk det bra. Ved 2 fødsel krevde jeg å gå intravenøs antibiotika - men det var slett ikke rutine og jeg måtte be om det selv.

Det verste var holdningen - jeg hadde jo aldri HØRT om dette - men slik de la det fram var det som om det var MIN feil som hadde denne bakterien...

Og SÅ sjelden er de ikke (en av 1000 sa de til oss). Jeg lå på barsel med en annen dame andre gang som det samme skjedde med. Den babyen ble heldigvis ikke så syk som mi første datter..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...