Gå til innhold

Kaffetrakter/kaffemaskin

Anbefalte innlegg

På jobb er vi 10 stykker, ca halvparten drikker kaffe. Flertallet av kaffedrikkerene synes at det er for dårlig med en simpel kaffetrakter, og at vi burde kjøpe inn en kaffemaskin.

Hjemme har vi bare vanlig kaffetrakter. Kan noen fortelle hva som er så himla fantastisk med kaffemaskin? Er det en greie som "de fleste" nå har på jobb? Hvor mye koster det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/351581-kaffetrakterkaffemaskin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

19

• ShitDiddelyDo

17

• Sør

15

• morsan

7

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

I stedet for å rote med kaffepulver, kommer kaffen ferdigpakket i små kapsler som du dytter inn i maskinen:

http://priser.teknofil.no/index.php?q1=nespresso+kapsler

Du mener bønner? Jeg var borti en sånn (som for øvrig laget veldig god kaffe), og da var det bare å helle oppi hele kaffebønner. Mens jeg får min presskannekaffe malt på Kaffebrenneriet, antar jeg at det for denne personen bare var å kjøpe umalte bønner.

I stedet for å rote med kaffepulver, kommer kaffen ferdigpakket i små kapsler som du dytter inn i maskinen:

http://priser.teknofil.no/index.php?q1=nespresso+kapsler

En kapsel blir det én kopp kaffe?

Hva slags emballasje er det på disse kapslene da? Blir det ikke himla mye søppel ut av det?

Er den koplet til vannkran eller heller en oppi vann?

Annonse

Gjest Mammamøh

Vi har kaffemaskin på jobben, altså en som kverner bønner.

Det kommer da espresso ut, men en kan også lage latte osv dersom maskinen har melkesteamer.

Om kaffen er god kommer an på bønnene en bruker. Når vi kjøper hos Stockfleth's blir kaffen utrolig god, men en kilo bønner koster mange hundrelapper.

En kaffemaskin koster gjerne 3-4000.

Vi har en Nespresso-maskin (slik som du legger kapsler inn i), og kaffen slike produserer er noe helt annet enn det som kommer fra en kaffetrakter.

Kapslene koster ca 3 kr/stykket.

Med vennlig hilsen

Hmm, den kaffen er goood! Lurer på om jeg skal innvestere i en slik maskin hjemme...

Hva slags emballasje er det på disse kapslene da? Blir det ikke himla mye søppel ut av det?

Hei,

Ja, én kapsel blir til én kopp. En kapsel er kaffe med et lag aluminiumsfolie over og under. Ser ut som en flat disk, men det finnes nok andre typer også.

Det er vanligvis en vanntank på siden/bak på maskinen. De har denne type maskiner i alle Elkjøp, osv., men det finnes litt større maskiner til bruk i firma.

De er meget populære blant de ansatte.

Med vennlig hilsen

Du mener bønner? Jeg var borti en sånn (som for øvrig laget veldig god kaffe), og da var det bare å helle oppi hele kaffebønner. Mens jeg får min presskannekaffe malt på Kaffebrenneriet, antar jeg at det for denne personen bare var å kjøpe umalte bønner.

Slik som denne:

http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/kaffe-espresso/kaffemaskin/F356PREMIUM/nespresso-lattissima-premium

Med vennlig hilsen

Slik som dette:

http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/kaffe-espresso/kaffemaskin/F356PREMIUM/nespresso-lattissima-premium

Kapslene faller ned i en boks, som kan tømmes ved behov (i den modellen vi har).

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

Men 16 kaffetyper? Du må ikke kjøpe disse på el-kjøp? ;)

Da høres uansett bønnemaskinen mer praktisk ut. Da kan du velge og vrake i alt av nydelig kaffe, og kaffe må varieres.

Annonse

Men 16 kaffetyper? Du må ikke kjøpe disse på el-kjøp? ;)

Da høres uansett bønnemaskinen mer praktisk ut. Da kan du velge og vrake i alt av nydelig kaffe, og kaffe må varieres.

Jo, men det er en forskjell på å lage kaffe hjemme, og å ha en maskin på jobb til ørten personer... Da er det greiest og mest praktisk med kapsler.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

Jo, men det er en forskjell på å lage kaffe hjemme, og å ha en maskin på jobb til ørten personer... Da er det greiest og mest praktisk med kapsler.

Med vennlig hilsen

Det kan være. Jeg trodde kapselbruken var hjemme.

Det er mulig jeg er litt sær, men jeg liker å prøve nye kaffetyper. Hos Kaffebrenneriet er utvalget stort, og de får stadig inn nye typer. Genialt for sånne som meg. :)

Med vennlig hilsen

Men - mulig jeg er urtreig her - men på jobb har vi som regel mange og lange møter, der vi har en kanne som tømmes, og vi går ut i en pause og setter på en ny, og pøser nedpå i løpet av en formiddag eller en ettermiddag.

Det høres utrolig tungvint ut å bare lage én og én kopp kaffe når en er mange?

Men - mulig jeg er urtreig her - men på jobb har vi som regel mange og lange møter, der vi har en kanne som tømmes, og vi går ut i en pause og setter på en ny, og pøser nedpå i løpet av en formiddag eller en ettermiddag.

Det høres utrolig tungvint ut å bare lage én og én kopp kaffe når en er mange?

Her serverer folk seg selv, og velger den kaffen de har lyst på.

Samtidig, siden kaffen er sterkere så drikker man (vanligvis) ikke så mye.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra

Kaffe laget med skikkelig kaffamaskin som maler bønner gir langt bedre kaffe enn en kaffetrakter. Må innrømme at etter at jeg vennet meg til å drikke skikkelig kaffe fra maskin (evt. kokekaffe eller fra presskanne eller espressokanne) drikker jeg ikke traktekaffe mer, med mindre jeg blir tilbudt det borte.

Men en skikkelig kaffemaskin er ganske dyrt, da.

På jobben har vi en automat (leaset) som også kverner og lager veldig god kaffe. Men antakelig er det langt dyrere enn å trakte.

Med vennlig hilsen

Da må vi rett og slett endre kaffemodus hvis vi kjøper en slik maskin. Altså må alle stå i kø før møtet for å lage sin egen kopp. Og ingen får mer kaffe før pausen?

Men nytelsen er imidlertid større, hvis jeg forstår deg rett?

Med vennlig hilsen

Da må vi rett og slett endre kaffemodus hvis vi kjøper en slik maskin. Altså må alle stå i kø før møtet for å lage sin egen kopp. Og ingen får mer kaffe før pausen?

Men nytelsen er imidlertid større, hvis jeg forstår deg rett?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...