Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beg. svangerskapsforgiftning og fått beskjed om å skrive ned antall fosterbevegelser. Men nå er jeg plutselig i tvil: Skal jeg skrive ned kun de jeg kjenner eller de bevegelsene jeg kan se på magen, men ikke kjenner også? Og om hun sparker med beinet og nesten samtidig slår ut en hånd - er dette en eller to bevegelser??

Hvor vanlig er det å bli satt igang med når det er sv.skapsforgiftning? Pleier de å la det gå over termin til man starter av seg selv når fosteret ser ut til å ha det ok??

Håper du kan svare på alle disse spørsmålene - er litt bekymret her... Er forresten i uke 38 og fosteret veide rundt 3200g den 13.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35159-fosterbevegelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Når du har fått beskjed om å notere fosterbbevegelser, er det meningen at du skal sette av f.eks. 30 min. til tellingen. Du setter deg ned med en penn og et papir. Sett en strek for hver gang du kjenner en bevegelse, uansett om du kan se det eller ei. Kjenner du at det er flere ting som skjer samtidig, setter du en strek, men kommer de med sekunders mellomrom, setter du en strek for hver bevegelse. Her er det uansett tendensen som gjelder. Kjenner du etterhvert at barnet er langt mer passiv enn vanlig, er det grunn til å reagere. Er mønsteret det samme som du kjenner til vanlig, er det bra. Det vanlige er at man får beskjed om å kontakte lege/jordmor/sykehus hvis du kjenner mindre enn 3 bevegelser på 30 min. og har gitt barnet en sjangse med 30 nye minutter. I en slik evt. pause kan det være lurt å drikke noe kaldt og søtt for å vekke et mulig sovende barn.

Det er vanlig at man setter i gang fødselen når mor har svangerskapsforgiftning og blodtrykket stiger faretruende eller at det oppstår en del eggehvitte/proteiner i urinen. Er det tegn på at barnet ikke har det bra, f.eks. ved at gjennomblødningen i navlesnora er redusert, er det også grunn til å avslutte svangerskapet. Noen ganger ser man at hverken mor eller barn tar skade av å gå over termin, så man venter til fødselen starter av seg selv. Det kommer helt an på hvor alvorlig situasjonen blir vurdert å være.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35159-fosterbevegelser/#findComment-135313
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...