kattegatt Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Jeg jobber på sykehjem og flere av beboerne har rød hud og tørr og hvitt flassende belegg (sukker aktig) på beina. Kan det være fotsopp? Det har tidligere vært enkelt tilfeller med fotsopp, og hvor Lamisil er brukt med godt resultat. Hvor ofte kan man bruke Lamisil og kan man bruke det på de som har negelsopp? Det er ikke ofte legetilsyn på huset, og da dette produktet er uten resept er fotsopp ikke prioritert til legevisitten. Mange av mine kollegaer syns også det er vanskelig å diagnostisere fotsopp. Jeg syns det er vanskelig å vite når man skal starte behandling og hvilken type Lamisil som skal brukes. Kan du gi noen råd om diagnostisering og behandling av fotsopp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/351735-fotsopp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Hei ! Fotsopp er en vanlig lidelse også i Norge både hos unge som trener mye og svetter mye på bena samt hos eldre med nedsatt immunsystem. Fotsopppen ytrer seg med tørr skjelling i fotsåle , noen ganger litt mer fuktrig avskalling mellom tærne og gulhvite fortykkete negler. Hvis det er neglsopp, må det tabletter til , for å få bedring og det kan uansett være vanskelig å få det bra . Det er Lamisil/ Terbinafin som er mest effektivt og benyttes mest. Tabletter bør man ikke starte med uten videre og ikke uten at det foreligger dyrkning. Man kan klippe biter av affisert negl og sende mikrobiologen til dyrkning.Ved mistanke om hudsopp , kan man gjerne starte med krem selv om man ikke er helt sikker på diagnosen.Men også her kan man sende til dyrkning etter å ha skrapet av huden. Dessverre er det litt sånn at fotsopp har lett for å komme gradvis tilbake hos dem som er disoponerte for det.Derfor kan det være smart å holde på soppkremen som en form for vedlikeholdsbehandling Med hilsen fra hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/351735-fotsopp/#findComment-3010482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.