Gå til innhold

Allergisk reaksjon på Zon gele?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret bruker av ZON gele

Hei, Etter kortvarig bruk av Zon gele i slutten av juli måned, fikk jeg for en uke siden en plutselig og kraftig hudreaksjon. Ja, jeg brukte zon og dekket til med bandasje, da jeg hadde behov for økt stabilitet i kne-leddet. Ja, huden ble kortvarig eksponert for kraftig sollys kort tid etter behandling (noen timer - da begynte det å klø og jeg dekket huden til med klær.) For en drøy uke siden tiltok kløen og de små røde prikkene ble mer som acne og antallet økte for hver dag. De dekker nå et område på ca 20x15cm, tykt, tydelig definerte kanter, føles nesten som gummi og det ser ut som om det er bittesmå veskedannelser i vevet. Lympenettet fra kneet og opp til lysken er ømt og betent. Kneleddet er ganske hovent og det er røde flammer oppover låret. Oppsøkte lege i går - fikk foreskrevet prednisolon 20mgx2/dag i 3 dager og 20mgx1/3 dager. Nå etter to doseringer ses ingen endring overhodet. Jeg har lest meg litt opp på nettet og er usikker på hvor alvorlig jeg skal ta dette og hvor lenge jeg bør vente før jeg reaksjonen bør ha forbedret seg tydelig. Spesielt også siden oppsøkte lege aldri hadde sett lignende og ikke hadde anelse om hva dette egentlig er.. Allmenntilstadn bra. Ikke feber. Senkningstest negativ. Huden er ikke blå. Ingen blå striper oppover...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/351919-allergisk-reaksjon-p%C3%A5-zon-gele/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Beskrivelsen du gir kan tyde på en fotoallergisk, muligens også allergisk reaksjon evt med kompliserende infeksjon i tillegg. Slik som det er nå ville jeg kombinert lokalbehandling som kan dempe allergi + infeksjon. Jeg ville vært forsiktig med å gi prednisolon uten samtidig å gi deg infeksjonsbehandling. Jeg foreslår daglig omslagsbehandling 1/2- 1 time med Alsols løsning 1% kombinert med Fucidin-Hydrocortison morgen og kveld. Når det er ømt og "betent" oppover, kan det også være infeksjon og 7-10 dgr med et bredspektret antibiotikum f eks dicloxacillin bør sannsynligvis gis samtidig. Dette må legen avgjøre. Tror f ø ikke du skal benytte Zon gele flere ganger . Det er kjent at dfet kan gi reaksjoner også ifm sollys. mvh Hudlegen .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...