Gå til innhold

Forstoppelse over lengre tid

Anbefalte innlegg

Jeg har sliti med det forstoppelse / treg mage den siste måneden eller to. Jeg hadde en lengre periode hvor det var mye gatekjøkkenmat, i tillegg til proteinpulver osv daglig. Jeg trente aktivt og nesten daglig en stund, men da det etterhvert blei mindre trening, sluttet jeg fortsatt ikke på pulver osv med en gang. Nå siste måneden hvertfall har jeg hatt vondt for å gå på do. Det kan gå nesten en uke før jeg kommer meg på do, og da er det ikke stort. Føler at det er mer i tarmen som jeg ikke får ut uansett hvor lenge jeg sitter. Har prøvd dulcolax tabeletter(2 stk samtidig) og noen uker etterpå prøvde jeg microlax en gang. Allikevel sitter jeg med en litt oppblåst følelse og noe som "sitter igjen". Jeg har hørt at hvis man har forstoppelse kan det bygge seg opp lengre oppe i tarmen, og jeg tror kanskje dette er tilfelle. Hvordan går man fram for å løse dette? Må jeg til lege, eller kan jeg prøve noe volumøkende midler osv for å "tvinge" det ut? Har ikke noe betydelig smerter, men kjenner til tider at det presser litt til venstre for korsrygg.

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352017-forstoppelse-over-lengre-tid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gode råd mot forstoppelse:

1. Drikk mye vann!

2. Beveg deg - gå tur f.eks.

3. Spis fiber - supergrovt knekkebrød f.eks.

4. Linfrø som har ligget i vann. Drikk vannet og spis frøene.

5. Kiwi hjelper på fordøyelsen.

6. Ikke spis banan - det stopper.

7. Lactulose smører tarmen.

Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...