Gå til innhold

Farlig høyt blodsukker?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 17 år gammel gutt med type 1 diabetes. Jeg har i løpet av de siste 2 ukene lugget på 16-19 ved flere anledninger.

Jeg våkner på rundt 13-14 til vanlig, så ligger jeg 3-4 timer etter frokost på rundt 17-18, så ved middagstid ligger jeg runt 10-11... etter middag går jeg ned til 7-8, så ved kvelds varierer det fra 8-9 til 13-14...

Du skjønner jeg prøver å finne rette doser insulin til maten, og der har vært vanskelig, derfor har jeg hatt disse verdiene ofte de siste 2 ukene... jeg kommer snart til å finne de rette dosene til min nye livsstil (jeg har begynt å trene osv), og alt kommer til å jevne seg ut.

Jeg bare lurer på, er det farlig? Kan jeg ligge så høyt, så ofte, i løpet av 2 uker?

Takk på forhånd.

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352028-farlig-h%C3%B8yt-blodsukker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Så lenge du har tatt insulin (slik at cellene dine får sukker) så vil jeg tro det ikke er akutt farlig. Når du har så høyt insulin når du våkner så må du jo ta mer før du legger deg, men det vet du sikkert.

Det som teller er langtidsblodsukkeret (HbA1c), og at ikke det er forhøyet (i hvert fall ikke over lengre tid).

Du kan spør på sykehuset om du kan få låne en 72-timers måleapparat. Så kan du skrive ned hva du gjør, og så se på effekten etterpå. Du kan lære mye av det.

Med vennlig hilsen

Hei,

Så lenge du har tatt insulin (slik at cellene dine får sukker) så vil jeg tro det ikke er akutt farlig. Når du har så høyt insulin når du våkner så må du jo ta mer før du legger deg, men det vet du sikkert.

Det som teller er langtidsblodsukkeret (HbA1c), og at ikke det er forhøyet (i hvert fall ikke over lengre tid).

Du kan spør på sykehuset om du kan få låne en 72-timers måleapparat. Så kan du skrive ned hva du gjør, og så se på effekten etterpå. Du kan lære mye av det.

Med vennlig hilsen

Hei.

Ok, takk for svaret, jeg har alt bestilt Hba1c hos legen til Mandag, så jeg får svar på om det har forhøyet seg veldig da.

Jeg setter insulin med en gang jeg ser det er høyt ja :) Og jeg har allerede tatt urinstikks og sett at jeg ikke har ketoner i urinen, så det er jo et godt tegn antar jeg... jeg fant ut for 3 år siden at jeg hadde diabetes ved å få hyperglykemi skjønner du, så jeg er litt engstelig for å få den opplevelsen igjen.

mvh.

Hei.

Ok, takk for svaret, jeg har alt bestilt Hba1c hos legen til Mandag, så jeg får svar på om det har forhøyet seg veldig da.

Jeg setter insulin med en gang jeg ser det er høyt ja :) Og jeg har allerede tatt urinstikks og sett at jeg ikke har ketoner i urinen, så det er jo et godt tegn antar jeg... jeg fant ut for 3 år siden at jeg hadde diabetes ved å få hyperglykemi skjønner du, så jeg er litt engstelig for å få den opplevelsen igjen.

mvh.

Det er ikke mer enn man må regne med. Det er nesten farligere å leve med stålkontroll i årevis, for da risikerer man å gå så lei av det at man flipper ut, og "glemmer alt". Og det er ordentlig farlig.

Bedre å akseptere litt feil, og et mer menneskelig liv.

Med vennlig hilsen

Det er ikke mer enn man må regne med. Det er nesten farligere å leve med stålkontroll i årevis, for da risikerer man å gå så lei av det at man flipper ut, og "glemmer alt". Og det er ordentlig farlig.

Bedre å akseptere litt feil, og et mer menneskelig liv.

Med vennlig hilsen

Du har et poeng der, jeg antar at jeg bare trengte en annens perspektiv, og å høre at det ikke er farlig.

Takker så meget for svarene.

mvh.

• 1 måned senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...