Gjest randi 33 år Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Jeg har en ca 4 cm stor vanncyste som ble påvist første gang desember 2009. Dette er en simpel vanncyste som foreløpig ser helt ufarlig ut, som også CA 125 prøvene bekrefter. Har ingen smerter. Har ikke vært plaget med cyster tidligere. Har vært til oppfølging hos gynekolog og ullevål i løpet av det siste året, men de ønsker ikke fjerne denne. Jeg har nå hatt en SA i uke 5 og MA i uke 12. En gynekolog jeg var hos når jeg fikk bekreftet MA mente cysten kunne være årsaken til det døde fosteret, og ville anbefale meg å fjerne den før neste svangerskap. Ullevål avviser at cysten kan ha innvirkning på graviditeten, og råder meg bare til å prøve igjen etter første menstrasjon. Tidligere har jeg også fått beskjed om at vi bare må prøve å bli gravid, selv om jeg har en vanncyste. Pga at den ene eggstokken mest sannsynlig er ødelagt så ønsker jeg helst å prøve igjen så raskt det lar seg gjøre. Kan cysten være en medvirkende årsak til de avbrutte svangerskapene? Hva vil du anbefale oss å gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352086-vanncyste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Den generelle holdning (fra Veileder for norske gynekologer) til cyster av aktuelle størrelse er at de ikke krever nærmere undersøkelse eller oppfølging fordi de regnes som helt uskyldige, også med hensyn til årsak til abort. Eggstokken er absolutt ikke ødelagt av denne cyste, den fungerer helt normalt. Det er først når man begynner å operere, at funksjonen nedsettes (at man fjerner egganlegg). Så jeg er helt enig i Ullevåls vurdering og mener at det ikke skal gjøres noe som helst. Det er 85% sjanse for at graviditeten går bra neste gang. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352086-vanncyste/#findComment-3013716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.