Gjest MayLynn Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 De skal begynne med 3 nivåer i engelsk. Jenta mi har alltid vært blandt de flinkeste i klassen i engelsk. Hun er lettlært, men litt "lat" ang leksearbeid. Første dagen kom hun gledesstrålende hjem og meddelte at hun ville være på "den beste" gruppen fordi hun elsket jo engelsk. Men da de fikk de første leksene så ville hun være på det letteste nivået (mulig det bare var 2 nivåer på leksene denne gangen). Er det ikke på sin plass med litt mildt press da? Hun leste leksa på 5 minutter... men klart det blir litt flere gloser? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg tror at snuppa valgte selv i fjor. (Da ho gikk i 5.) Det ble litt mer lekser, men tanken var vel at de sterkeste og de svakeste skulle bruke omtrent like lang TID til leksene. De hadde snakket om dette på skolen, og ho sammen med læreren sa at ho skulle velge den vanskeligste. Jeg tror ho var litt stolt av det. Jeg var også entusiastisk, og det første til at ho synes det var stas å lese engelsk for meg. (Ikke alltid like artig, men det var jo en god sak!!!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 ''Er det ikke på sin plass med litt mildt press da?'' Jo, hvis hun tar engelsk lett og det er unnagjort på så kort tid som du beskriver, hadde jeg absolutt ha gitt henne et mildt press. Gjerne også gitt beskjed til lærer om det, slik at hun ikke får motstridende beskjeder. Vi har gjort det på vår eldste som nå går i 7. Det var vel omtrent i 4-5. klasse de begynte å velge mellom tre ulike nivåer i de teoretiske fagene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 ''Er det ikke på sin plass med litt mildt press da?'' Jo, hvis hun tar engelsk lett og det er unnagjort på så kort tid som du beskriver, hadde jeg absolutt ha gitt henne et mildt press. Gjerne også gitt beskjed til lærer om det, slik at hun ikke får motstridende beskjeder. Vi har gjort det på vår eldste som nå går i 7. Det var vel omtrent i 4-5. klasse de begynte å velge mellom tre ulike nivåer i de teoretiske fagene. Men dette med forskjellige nivåer medfører jo en del spørsmål.. Leseleksa i engelsk var å lese 2 sider i leseboka på det øverste nivået. For det nederste nivået var leksa å lese 1 side. Når leser det det nederste nivået den sida? Eller hopper de bare over? Når lærer det nederste nivået de glosene som de ikke lærer denne uken? Tilsvarende i matte og andre fag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 ''Er det ikke på sin plass med litt mildt press da?'' Jo så absolutt. Eventuelt en klar beskjed om at minste motstands vei er fullstendig uaktuelt. Jeg synes det er merkelig om ungene får lov å velge dette selv. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Men dette med forskjellige nivåer medfører jo en del spørsmål.. Leseleksa i engelsk var å lese 2 sider i leseboka på det øverste nivået. For det nederste nivået var leksa å lese 1 side. Når leser det det nederste nivået den sida? Eller hopper de bare over? Når lærer det nederste nivået de glosene som de ikke lærer denne uken? Tilsvarende i matte og andre fag? Målet må være at barna skal lære mest mulig i faget ut fra sine egne forutsetninger. Noen barn vil totalt sett lære mer om de får mindre å gape over. Derfor kan nivådeling være hensiktsmessig. Det vil uansett utvikle seg store ulikheter mellom elevene i deres faglige prestasjoner. Nivådeling er ikke for at barna skal lære like mye, men at hvert barn skal lære mest mulig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Målet må være at barna skal lære mest mulig i faget ut fra sine egne forutsetninger. Noen barn vil totalt sett lære mer om de får mindre å gape over. Derfor kan nivådeling være hensiktsmessig. Det vil uansett utvikle seg store ulikheter mellom elevene i deres faglige prestasjoner. Nivådeling er ikke for at barna skal lære like mye, men at hvert barn skal lære mest mulig. mvh Men når man kommer så langt som til karakterer da? De får vel prøver ut fra sitt "nivå" - eller får alle like prøver slik at de som er på nederste nivå kan risikere å få oppgaver de aldri har lært? Alternativt - de som har valgt laveste nivå kan lettere få bedre karakterer enn de som har valgt vanskelig nivå fordi de har lettere oppgaver? Eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Men når man kommer så langt som til karakterer da? De får vel prøver ut fra sitt "nivå" - eller får alle like prøver slik at de som er på nederste nivå kan risikere å få oppgaver de aldri har lært? Alternativt - de som har valgt laveste nivå kan lettere få bedre karakterer enn de som har valgt vanskelig nivå fordi de har lettere oppgaver? Eller? Nå er det like før du finner opp det gamle kursplansystemet :-) Det blir nok litt annerledes på ungdomsskolen. Vi kan uansett ikke svare på hvordan det blir på deres skole om tre år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Men når man kommer så langt som til karakterer da? De får vel prøver ut fra sitt "nivå" - eller får alle like prøver slik at de som er på nederste nivå kan risikere å få oppgaver de aldri har lært? Alternativt - de som har valgt laveste nivå kan lettere få bedre karakterer enn de som har valgt vanskelig nivå fordi de har lettere oppgaver? Eller? ''Men når man kommer så langt som til karakterer da? De får vel prøver ut fra sitt "nivå" - eller får alle like prøver slik at de som er på nederste nivå kan risikere å få oppgaver de aldri har lært? Alternativt - de som har valgt laveste nivå kan lettere få bedre karakterer enn de som har valgt vanskelig nivå fordi de har lettere oppgaver? Eller?'' Om ikke vitnemålet skiller mellom "Matte plan A" og "Matte plan B" vil de få de samme prøvene og de svakeste elevene nødvendigvis få dårligere karakterer. Men det ville de også fått om man hadde forsøkt å trø dem gjennom alt som de sterkeste elevene skal lære. De ville ikke klart å lære alt uansett. Man lærer ikke alt av å trø seg gjennom et pensum, men kun det man klarer å tilegne seg. Nivådeling bør handle om å få mest mulig kunnskaps- og ferdighetsvaluta for hver enkelt elev per investerte elevtime. Nivådeling har sine sterke og svake sider og kan gjøres på mange ulike måter. På vår skole går de stille i dørene med det og elevene får ikke velge selv. Det er noe foreldre og lærere blir enige om. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Men dette med forskjellige nivåer medfører jo en del spørsmål.. Leseleksa i engelsk var å lese 2 sider i leseboka på det øverste nivået. For det nederste nivået var leksa å lese 1 side. Når leser det det nederste nivået den sida? Eller hopper de bare over? Når lærer det nederste nivået de glosene som de ikke lærer denne uken? Tilsvarende i matte og andre fag? Poenget er vel at hvert barn skal gjennom fagene på sitt nivå. Det er bedre at de får med seg alt på nivå 1, enn at de må gjøre alt og ingenting sitter... De som er teoretisk flinke får en større fordypning og forståelse for faget. De som sliter litt får vel en mer grunnleggende forståelse for faget, slik at de likevel vil være i stand til å delta på prøver og gjøre det bra ut fra sitt ståsted. Vil jo tro at lærer også ser på hvert enkelt elev sitt fremskritt. Dessuten er det jo gjerne slik at man er på forskjellige nivåer i de ulike fagene. I alle fall er det slik hos oss, ikke en selvfølge at det alltid er det vanskeligste som blir valgt hver gang, men som regel. Og lærer er inneforstått med at et barn kan være midt mellom to nivåer og da får selvsagt barnet noe valgfrihet i dette faget. Velger da f.eks. nivå 2 på lekser en dag og nivå 1 på leksene uken etter, det går helt fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg underviser også etter Stairs 5-7, om det er det læreverket du tenker på? Du har rett i at dette er inndelt i tre nivåer. Nivå 1 for de som sliter i faget, nivå 2 for de aller fleste mens nivå 3 er tenkt som ekstra utfordring for de som mestrer språket godt, eller kanskje har engelsk som et hverdagsspråk hjemme (med en mor eller far som snakker engelsk) I mine klasser er det alltid noen som har nivå 1 når det gjelder ordinnlæring og prøver. Men alle leser nivå 1-tekstene, fordi disse fungerer som en innledning til temaet. Neste leselekse blir da en nivå 2-tekst for de aller fleste. Her kan lærer differensiere med mengde, slik at ikke alle leser like mye. Noen vil kanskje lese nivå 1-teksten en gang til. Nivå 3-tekstene bruker jeg aldri som lekse (har ikke vært aktuelt på mine elever) men det hender vi leser/lytter til tekstene sammen på skolen. Når det kommer til prøver så vil de aller fleste ha nivå 2-prøve, mens noen klarer seg med nivå 1-prøve. Nivå 3-prøve har jeg såvidt brukt som ekstra arbeid etter at nivå 2-prøven er innlevert (for de som er motivert) Så det er ikke slik at bøkene legger opp til et rent nivå 1 eller 2 eller 3. For de aller fleste blir det noe blanding av disse. Håper dette hjalp:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg underviser også etter Stairs 5-7, om det er det læreverket du tenker på? Du har rett i at dette er inndelt i tre nivåer. Nivå 1 for de som sliter i faget, nivå 2 for de aller fleste mens nivå 3 er tenkt som ekstra utfordring for de som mestrer språket godt, eller kanskje har engelsk som et hverdagsspråk hjemme (med en mor eller far som snakker engelsk) I mine klasser er det alltid noen som har nivå 1 når det gjelder ordinnlæring og prøver. Men alle leser nivå 1-tekstene, fordi disse fungerer som en innledning til temaet. Neste leselekse blir da en nivå 2-tekst for de aller fleste. Her kan lærer differensiere med mengde, slik at ikke alle leser like mye. Noen vil kanskje lese nivå 1-teksten en gang til. Nivå 3-tekstene bruker jeg aldri som lekse (har ikke vært aktuelt på mine elever) men det hender vi leser/lytter til tekstene sammen på skolen. Når det kommer til prøver så vil de aller fleste ha nivå 2-prøve, mens noen klarer seg med nivå 1-prøve. Nivå 3-prøve har jeg såvidt brukt som ekstra arbeid etter at nivå 2-prøven er innlevert (for de som er motivert) Så det er ikke slik at bøkene legger opp til et rent nivå 1 eller 2 eller 3. For de aller fleste blir det noe blanding av disse. Håper dette hjalp:-) Takk, dette var oppklarende for meg også, har en 7. klassing nå som vistnok skal prøve seg på nivå 3 i Stairs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.