Gå til innhold

Bakteriell vaginose eller sopp?

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 35 år som fra 15-årsalderen periodevis har vært plaget med hyppige soppinfeksjoner. Har også fått påvist bakteriell vaginose noen ganger, dette har som oftest vært ifb ny partner. Nå har jeg imidlertid vært gift i noen år, og har fått et barn, men er fremdeles plaget både med soppinfeksjoner og det jeg tror er bakteriell vaginose. Verken jeg eller min man har eller har hatt noen kjønnsykdommer. Jeg tar alle forholdsregler mot sopp; bruker bomullstruser, vasker meg max en gang per dag med vann og intimsåpe, bruker relativt løstsittende bukser etc. Ofte må jeg ta en Canesten-stikkpille for å bli kvitt kløen, salve er ikke nok. Når jeg tror jeg har bakteriell vaginose (jeg sier tror, jeg kan ikke løpe til legen hver eneste gang), opplever jeg det som det begynner som sopp, og går over i svie og en forferdelig fiskelukt. En gang tok jeg en Canesten-stikkpille for å se om det kunne hjelpe - og plagene forsvant. Dette gjør jeg nå hver gang det oppstår, og det virker også hver gang. Men - at Canesten virker taler vel i så fall imot at det er snakk om bakteriell vaginose? Men den vonde lukten tyder på at det er noe mer enn bare sopp? Når jeg har (litt) sopp, får mannen min kløe etter samleie omtrent halvparten av gangene. Men, noen ganger, hvis jeg bare har litt kløe i utgangspunktet, kommer denne grusomme fiskelukten rett etter samleie, og går over i voldsom kløe og sårhet hos begge to. Dette er veldig plagsomt. Nå har jeg bestilt time hos gynekolog, men jeg vil også svært gjerne høre hva du får ut av det jeg skriver. Jeg har fått så mange motstridende råd og meininger rundt dette fra legehold og andre steder, men håper fremdeles at noen har erfaringer med akkurat dette som jeg skriver. Kan til slutt nevne at når jeg bruker Canesten-salven, så bruker jeg den aldri så lenge som angitt på pakken (2-3 uker etter symptomfrihet), har heller aldri fått understreket dette hos lege. Men er det viktig, kan dette ha noe med de tilbakevendende plagene å gjøre? Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352118-bakteriell-vaginose-eller-sopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er sjelden at sopp og bakteriell vaginose (BV) forekommer samtidig, men jeg er enig i at det at Canesten hjelper tyder på sopp og fiskelukte på BV, men du har det kanskje om hverandre? Ingen av infeksjonene regnes som seksuelt overførte. Jeg blir ikke helt klar over hvor ofte du har symptomer på sopp, men forebyggende behandling med Diflucan-tabletter hver 14.dag i 3-6 måneder eller stikkpiller ved for eksempel Canesten førog etter menstruasjon. Hvis du ved siden av dette får tegn på BV (lukt) kan du bruke Dalacin eller Zidoval krem i skjeden. Det er mitt forslag, men begge tilstander har - hos noen- tendens til hele tiden å komme tilbake og kan være vanskelige å forebygge.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...