Gå til innhold

spørsmål om vippekarakterer på skolen


Anbefalte innlegg

Da jeg var ung så opererte vi med vippekarakterer. Det vil si at hvis man lå på vippen i to fag, så gikk den ene karakteren opp og den andre ned. Vi fikk ikke selv bestemme hvilken karakterer som skulle gå opp.

Praktiseres dette fortsatt? Fikk høre noe om at dette var avskaffet.

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    7

  • laban

    5

  • Holmes

    4

  • Rhea Silvia

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg har aldri hørt om at man får / fikk velge selv.

Fra min egen skoletid vet jeg at lærerne konfererte litt seg imellom når det skulle settes standpunktkarakterer på slutten av året, slik at ikke alle vippet samme vei hvis man var i den situasjonen i flere fag. Jeg fikk inntrykk av at dette fremdeles ble praktisert da datteren min gikk på skolen (russekullet 2009).

Generelt fikk de vite litt mer på forhånd enn vi gjorde - av typen "hvis du får 5 eller bedre på tentamen, får du 5 i standpunkt". Men sånt er jo uansett litt forutsigbart - dersom man altså ikke står helt på vippen.

Slik innflytelse hadde vi ikke der jeg gikk på skolen. Mulig lærerne gjorde det du skisserer, men elevene ble ikke involvert.

Vi fikk derimot ganske nyanserte karakterer. M+, M, M-, M/G, G/M, G+, G,... osv. Så var det om å karre seg på riktig side av delelinja i snitt.

mvh

Slik innflytelse hadde vi ikke der jeg gikk på skolen. Mulig lærerne gjorde det du skisserer, men elevene ble ikke involvert.

Vi fikk derimot ganske nyanserte karakterer. M+, M, M-, M/G, G/M, G+, G,... osv. Så var det om å karre seg på riktig side av delelinja i snitt.

mvh

Ja det ble mange rare karakterer husker jeg. Fikk M-(-) i Heimkunnskap en gang. hvis vi tenker algebra så ville jeg vel gått i pluss :))

;-)

Desimalkarakterer er ikke så alldeles dumt...

mvh

Men hva er egentlig forskjellen på M- og M(-) ?

Husker at Harald Eia og Bård laget en sketsj om dette med vippekrakterer. er M/G bedre enn G/ M. Ved sistnevnte så er du i ferd med å hoppe til M'en men med M/G så er du i ferd med å gå ned til G igjen.. Hva er best?

Annonse

Men hva er egentlig forskjellen på M- og M(-) ?

Husker at Harald Eia og Bård laget en sketsj om dette med vippekrakterer. er M/G bedre enn G/ M. Ved sistnevnte så er du i ferd med å hoppe til M'en men med M/G så er du i ferd med å gå ned til G igjen.. Hva er best?

Hadde glemt de parantesene.

Desimalkarakterer er ikke dumt...

;-)

mvh

Nei, det praktiseres ikke. Dette er vi også informert om på personakmøter at vi ikke lenger kan gjøre. Iallefall ikke offisielt. Hva vi gjør litt sånn uoffisielt er en annen sak. Derimot tilbyr vi ofte en "ekstraprøve" på våren for å gi vippelever en sjanse til å vise hva de kan.

Gjest Nickløsheletia

Nei, det praktiseres ikke. Dette er vi også informert om på personakmøter at vi ikke lenger kan gjøre. Iallefall ikke offisielt. Hva vi gjør litt sånn uoffisielt er en annen sak. Derimot tilbyr vi ofte en "ekstraprøve" på våren for å gi vippelever en sjanse til å vise hva de kan.

Det ble ihverfall praktisert for 3 år siden.

Jeg glemte en ting - kom på det da jeg leste svaret fra FruH:

Datteren min fortalte at de som sto på vippen, fikk tilbud om "vippeprøver" i noen fag. De som var nære på å få en høyere karakter, kunne ta en ekstra prøve for evt. å "vippe oppover". Denne prøven var det frivillig å ta, og de fikk vite hvordan de lå an på forhånd.

Det kan godt hende at denne praksisen nå er den offisielle. Den var i hvert fall vanlig i enkelte fag på vgs.

Er det snakk om på barneskole? Jeg trodde ikke man fikk karakterer på barneskolen jeg?

På offentlig norsk skole gis det bare karakterer på ungdomstrinnet.

Noen steder har det vært mulig å gi karakterer som et forsøk på mellomtrinnet, men de betyr uansett ingenting for videre skolegang.

Annonse

Det ble ihverfall praktisert for 3 år siden.

Ja, men ikke nå. Tror det er to år siden hele staben ble informert om at såkalt "veiing" av karakterer ikke lenger er tillatt. Men vi gjør det jo likevel, til en viss grad. Hvis lille Ole er en racer til å skru bil, men ikke har snøring på norsk diktanalyse og dialektkjennemerker styker han ikke i norsk. Da er det bedre å gi 2 i norsk og en fire i kroppsøving i stede5 for 5 for eksempel.

Men hva er egentlig forskjellen på M- og M(-) ?

Husker at Harald Eia og Bård laget en sketsj om dette med vippekrakterer. er M/G bedre enn G/ M. Ved sistnevnte så er du i ferd med å hoppe til M'en men med M/G så er du i ferd med å gå ned til G igjen.. Hva er best?

''er M/G bedre enn G/ M. Ved sistnevnte så er du i ferd med å hoppe til M'en men med M/G så er du i ferd med å gå ned til G igjen.. Hva er best?''

Sånne karakterer har vi heller ikke lov til å gi lenger. Det skal være rene tallkarakterer, Så 3/4 evt 4/3 er borte fra karaktersystemet. Vi har skal heller ikke gi + og - men det praktiseres, nærmest for å gi eleven informasjon om det er en sterk eller svak karakter.

Ja, men ikke nå. Tror det er to år siden hele staben ble informert om at såkalt "veiing" av karakterer ikke lenger er tillatt. Men vi gjør det jo likevel, til en viss grad. Hvis lille Ole er en racer til å skru bil, men ikke har snøring på norsk diktanalyse og dialektkjennemerker styker han ikke i norsk. Da er det bedre å gi 2 i norsk og en fire i kroppsøving i stede5 for 5 for eksempel.

For det første; ingen stryker i norsk ungdomsskole. Og hva har det å skru bil med norskkarakteren å gjøre?

For det første; ingen stryker i norsk ungdomsskole. Og hva har det å skru bil med norskkarakteren å gjøre?

Jeg tenker selvfølgelig på videregående skole, hvor det å skru bil er en egen linje. Og hvor man også i tillegg har undervisning i basisfagene norsk, engelsk, matte, naturfag og samfunnsfag.

''er M/G bedre enn G/ M. Ved sistnevnte så er du i ferd med å hoppe til M'en men med M/G så er du i ferd med å gå ned til G igjen.. Hva er best?''

Sånne karakterer har vi heller ikke lov til å gi lenger. Det skal være rene tallkarakterer, Så 3/4 evt 4/3 er borte fra karaktersystemet. Vi har skal heller ikke gi + og - men det praktiseres, nærmest for å gi eleven informasjon om det er en sterk eller svak karakter.

Men det må jo være en hårfin grense mellom M- og M (-)?

Jeg tenker selvfølgelig på videregående skole, hvor det å skru bil er en egen linje. Og hvor man også i tillegg har undervisning i basisfagene norsk, engelsk, matte, naturfag og samfunnsfag.

Ok.

Jeg synes likevel det blir feil å la bilskruing ha en innvirkning på norskkarakteren.

Ja, men ikke nå. Tror det er to år siden hele staben ble informert om at såkalt "veiing" av karakterer ikke lenger er tillatt. Men vi gjør det jo likevel, til en viss grad. Hvis lille Ole er en racer til å skru bil, men ikke har snøring på norsk diktanalyse og dialektkjennemerker styker han ikke i norsk. Da er det bedre å gi 2 i norsk og en fire i kroppsøving i stede5 for 5 for eksempel.

Men la oss si at jeg var dårlig i matematikk men litt bedre i engelsk. Når jeg lå på vippen i begge to så hadde det vært bedre for meg å vippe opp i matematikk og ned i engelsk, da jeg vet at jeg kan få en bedre karakter i Engelsk bare jeg jobber litt ekstra. Er det tilfeldig hvilken karakter som går opp og ned?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...