Gå til innhold

spørsmål om vippekarakterer på skolen


Gjest Luna28

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Ja, men ikke nå. Tror det er to år siden hele staben ble informert om at såkalt "veiing" av karakterer ikke lenger er tillatt. Men vi gjør det jo likevel, til en viss grad. Hvis lille Ole er en racer til å skru bil, men ikke har snøring på norsk diktanalyse og dialektkjennemerker styker han ikke i norsk. Da er det bedre å gi 2 i norsk og en fire i kroppsøving i stede5 for 5 for eksempel.

Det hørtes helt villt ut at bilskruing skal påvirke norskkarakteren og attpåtil gymkarakteren.

Det jeg mente med veing av karakterer er at hvis du vipper mellom 5 og 6 både i engelsk og spansk, skal du ha 6 i det ene og 5 i det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    7

  • laban

    5

  • Holmes

    4

  • Rhea Silvia

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg tenker selvfølgelig på videregående skole, hvor det å skru bil er en egen linje. Og hvor man også i tillegg har undervisning i basisfagene norsk, engelsk, matte, naturfag og samfunnsfag.

Jeg synes ikke det er så selvfølgelig at du mener vgs når du kaller eleven "lille Ole". Dessuten skrev du at det var karakteren i _kroppsøving_ som skulle balanseres mot norsken hvis han var god til å skru bil. Da er det ingen selvfølge at vi snakker om bilmekanikerfaget.

Men det virker jo som om dere praktiserer litt samordning allikevel, selv om dere har fått beskjed om å la være. (Jeg mener ikke at det er noe galt med det, altså.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg synes likevel det blir feil å la bilskruing ha en innvirkning på norskkarakteren.

''Jeg synes likevel det blir feil å la bilskruing ha en innvirkning på norskkarakteren.''

For ikke å snakke om omvendt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg synes likevel det blir feil å la bilskruing ha en innvirkning på norskkarakteren.

Egentlig ikke. Hvis eleven ikke får ståkarakter i alle fag får han ikke vitnemål, og heller ikke lærlingplass. Det vil kanskje si at Ole, som elsker og skru bil og vil bli en kjempegod mekaniker ikke får blitt det, iallefall ikke med fagbrev. Han har ikke planer om å sette sine ben på en skole noen gang når han er ferdig. Da kan det være aktuelt å gi Ole en ståkarakter i norsk, f.eks slik at han skal kunne komme seg videre i livet. Absolutt ikke offisielt korrekt, men det forekommer i enkelttilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes likevel det blir feil å la bilskruing ha en innvirkning på norskkarakteren.''

For ikke å snakke om omvendt! :-)

ja i disse dager har yrkesfag blitt så teoretisk at det egentlig ikke hadde forundret meg. Det er jo for dumt å ikke kunne bli bilmekaniker fordi en sliter med å analysere dikt, lære nynorsk og tolke nasjonalromantiske tekster som "luren" som jeg synes var noe ordentlig vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke. Hvis eleven ikke får ståkarakter i alle fag får han ikke vitnemål, og heller ikke lærlingplass. Det vil kanskje si at Ole, som elsker og skru bil og vil bli en kjempegod mekaniker ikke får blitt det, iallefall ikke med fagbrev. Han har ikke planer om å sette sine ben på en skole noen gang når han er ferdig. Da kan det være aktuelt å gi Ole en ståkarakter i norsk, f.eks slik at han skal kunne komme seg videre i livet. Absolutt ikke offisielt korrekt, men det forekommer i enkelttilfeller.

Jeg vet det forekommer, ikke dermed sagt at jeg liker det. Særlig ikke etter at jeg var på kurs der lærlingansvarlig ved et stort bilfirma forklarte hvor viktig det var å lese godt og nøyaktig for å bli en bilmekaniker på moderne biler. Halvparten av jobbingen foregikk nemlig ved en pc der man "diagnosisterte" bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er så selvfølgelig at du mener vgs når du kaller eleven "lille Ole". Dessuten skrev du at det var karakteren i _kroppsøving_ som skulle balanseres mot norsken hvis han var god til å skru bil. Da er det ingen selvfølge at vi snakker om bilmekanikerfaget.

Men det virker jo som om dere praktiserer litt samordning allikevel, selv om dere har fått beskjed om å la være. (Jeg mener ikke at det er noe galt med det, altså.)

''Jeg synes ikke det er så selvfølgelig at du mener vgs når du kaller eleven "lille Ole". ''

Nei, du har rett i det, jeg tar den. Lille Ole er nærmest en fellesbetegnelse på eleven for å unngå gjenkjennelse.

''Dessuten skrev du at det var karakteren i _kroppsøving_ som skulle balanseres mot norsken hvis han var god til å skru bil.''

Ikke nødvendigvis kroppsøvig, det var ett eksempel. Kunne like gjerne vært engelsk eller matte. Men at veiing av karakterer allikevel forgår i enkelttilfeller hvor vi ser på elevens fremtidsutsikter og planer, og blir enig om en løsning for at eleven skal få et vitnemål, og få en lærlingplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ikke nå. Tror det er to år siden hele staben ble informert om at såkalt "veiing" av karakterer ikke lenger er tillatt. Men vi gjør det jo likevel, til en viss grad. Hvis lille Ole er en racer til å skru bil, men ikke har snøring på norsk diktanalyse og dialektkjennemerker styker han ikke i norsk. Da er det bedre å gi 2 i norsk og en fire i kroppsøving i stede5 for 5 for eksempel.

Hvis lille Ole går på yrkesfag på videregående, er det en ren tragedie at han i det hele tatt skal behøve å dille med norsk diktanalyse og dialektkjennemerker med mindre han er spesielt interessert.

Hvor mange bryr seg om at bilmekanikeren som skal mekke bilen deres også kan si hvor de har dialekten sin ifra?

Jeg vet at systemet er blitt slik at man ikke får fagbrev som snekker om man mangler samfunnsfag. Men tragisk er det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke. Hvis eleven ikke får ståkarakter i alle fag får han ikke vitnemål, og heller ikke lærlingplass. Det vil kanskje si at Ole, som elsker og skru bil og vil bli en kjempegod mekaniker ikke får blitt det, iallefall ikke med fagbrev. Han har ikke planer om å sette sine ben på en skole noen gang når han er ferdig. Da kan det være aktuelt å gi Ole en ståkarakter i norsk, f.eks slik at han skal kunne komme seg videre i livet. Absolutt ikke offisielt korrekt, men det forekommer i enkelttilfeller.

Takk og lov for at det er mer fornuft i lærerstanden enn i rammene som er satt rundt yrkesutdanning!!!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det forekommer, ikke dermed sagt at jeg liker det. Særlig ikke etter at jeg var på kurs der lærlingansvarlig ved et stort bilfirma forklarte hvor viktig det var å lese godt og nøyaktig for å bli en bilmekaniker på moderne biler. Halvparten av jobbingen foregikk nemlig ved en pc der man "diagnosisterte" bilen.

En bilmekaniker trenger hverken norsk diktanalyse eller kjennskap dialektkjennemerker.

H*n kan derimot ha nytte av et språkfag tilpasset yrket. Altså tekniske tekster, faguttrykk, effektiv lesning etc.

Det er dypt tragisk at dyktig ungdom stoppes i å få sin fagutdannelse pga fagmessig unyttige teoretiske fag. Og så hyler å bærer de seg fordi det har så mange som ikke fullfører videregående.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

En bilmekaniker trenger hverken norsk diktanalyse eller kjennskap dialektkjennemerker.

H*n kan derimot ha nytte av et språkfag tilpasset yrket. Altså tekniske tekster, faguttrykk, effektiv lesning etc.

Det er dypt tragisk at dyktig ungdom stoppes i å få sin fagutdannelse pga fagmessig unyttige teoretiske fag. Og så hyler å bærer de seg fordi det har så mange som ikke fullfører videregående.

mvh

''Det er dypt tragisk at dyktig ungdom stoppes i å få sin fagutdannelse pga fagmessig unyttige teoretiske fag. Og så hyler å bærer de seg fordi det har så mange som ikke fullfører videregående.''

Applaus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja i disse dager har yrkesfag blitt så teoretisk at det egentlig ikke hadde forundret meg. Det er jo for dumt å ikke kunne bli bilmekaniker fordi en sliter med å analysere dikt, lære nynorsk og tolke nasjonalromantiske tekster som "luren" som jeg synes var noe ordentlig vås.

«Mensa rotunda, svarte lille Marius og døde.»

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må jo være en hårfin grense mellom M- og M (-)?

Tror ikke at minus eller pluss inne i en parentes var "offisielle" karakterer, men noe som enkelte lærere benyttet seg av for å hinte litt om i hvilken retning det "bar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bilmekaniker trenger hverken norsk diktanalyse eller kjennskap dialektkjennemerker.

H*n kan derimot ha nytte av et språkfag tilpasset yrket. Altså tekniske tekster, faguttrykk, effektiv lesning etc.

Det er dypt tragisk at dyktig ungdom stoppes i å få sin fagutdannelse pga fagmessig unyttige teoretiske fag. Og så hyler å bærer de seg fordi det har så mange som ikke fullfører videregående.

mvh

Veldig enig. Praktisk norsk, skriftlig og muntlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ikke nå. Tror det er to år siden hele staben ble informert om at såkalt "veiing" av karakterer ikke lenger er tillatt. Men vi gjør det jo likevel, til en viss grad. Hvis lille Ole er en racer til å skru bil, men ikke har snøring på norsk diktanalyse og dialektkjennemerker styker han ikke i norsk. Da er det bedre å gi 2 i norsk og en fire i kroppsøving i stede5 for 5 for eksempel.

Men dette er jo så klart ikke lov. Holder dere virkelig fortsatt på slik???

Jobber selv i vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke. Hvis eleven ikke får ståkarakter i alle fag får han ikke vitnemål, og heller ikke lærlingplass. Det vil kanskje si at Ole, som elsker og skru bil og vil bli en kjempegod mekaniker ikke får blitt det, iallefall ikke med fagbrev. Han har ikke planer om å sette sine ben på en skole noen gang når han er ferdig. Da kan det være aktuelt å gi Ole en ståkarakter i norsk, f.eks slik at han skal kunne komme seg videre i livet. Absolutt ikke offisielt korrekt, men det forekommer i enkelttilfeller.

Og plutselig har han fått vondt i ryggen og skal gå påbygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at man får / fikk velge selv.

Fra min egen skoletid vet jeg at lærerne konfererte litt seg imellom når det skulle settes standpunktkarakterer på slutten av året, slik at ikke alle vippet samme vei hvis man var i den situasjonen i flere fag. Jeg fikk inntrykk av at dette fremdeles ble praktisert da datteren min gikk på skolen (russekullet 2009).

Generelt fikk de vite litt mer på forhånd enn vi gjorde - av typen "hvis du får 5 eller bedre på tentamen, får du 5 i standpunkt". Men sånt er jo uansett litt forutsigbart - dersom man altså ikke står helt på vippen.

Standpunktkarakterene skal ikke komme som en overraskelse på elevene. Dei skal heile tiden få vite hvor de står og hva som skal til for å forbedre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standpunktkarakterene skal ikke komme som en overraskelse på elevene. Dei skal heile tiden få vite hvor de står og hva som skal til for å forbedre seg.

Ja, det virker som om dette har blitt atskillig bedre siden jeg selv gikk på skolen.

Hei, forresten - hyggelig at du er innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker som om dette har blitt atskillig bedre siden jeg selv gikk på skolen.

Hei, forresten - hyggelig at du er innom.

Hei :-)

Takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...