Gå til innhold

har dere trengt nynorsk etter vgs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg gikk på Høgskolen så var det flere av lærerne som bare elsket å snakke og skrive nynorsk. De skrev også bøkene sine på nynorsk.. Enda så var de var østlendinger!

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• Sør

12

• Angustia

7

• laban

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, aldri før jeg begynte på lærerutdanning 13 år seinere. ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

NEI!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Har du noen gang trengt bokmålskunnskapene dine etter videregående? Snakker da ikke om lærere osv... ;)

''Har du noen gang trengt bokmålskunnskapene dine etter videregående? Snakker da ikke om lærere osv... ;)''

Et merkelig spørsmål på et forum hvor vi alle uttrykker oss med setninger. ;)

peppermyntete
Skrevet

Mine nynorskkunnskaper har kommet til god nytte når jeg har måttet lese faglitteratur, offentlige dokumenter (blant annet lovtekst) og skjønnlitteratur på nynorsk. Mine medstudenter og kollegaer som var mindre sterke i nynorsk slet betydelig mer enn meg. Jeg anser sidemålet som en språklig og kulturell berikelse.

Jeg har har på den annen side ikke selv måttet forfatte egne tekster på nynorsk etter at jeg gikk ut av den videregående skole for 12 år siden.

Skrevet

''Har du noen gang trengt bokmålskunnskapene dine etter videregående? Snakker da ikke om lærere osv... ;)''

Et merkelig spørsmål på et forum hvor vi alle uttrykker oss med setninger. ;)

Og dei setningane kan ein skrive som ein vil, entan på nynorsk eller på bokmål ;-P

Skrevet

NEI!

''NEI!''

I følge "Lov om målbruk i offentleg teneste" har brukerne rett til skriftlige henvendelser på nynorsk fra det offentlige om de ønsker det. Da er det en stor fordel å beherske målføret...

http://www.sprakrad.no/Politikk-Fakta/Lov_og_rett/Maallova/

Antar at du enten har målføret i blodet, eller jobber som privatpraktiserende.

Skrevet

Mine nynorskkunnskaper har kommet til god nytte når jeg har måttet lese faglitteratur, offentlige dokumenter (blant annet lovtekst) og skjønnlitteratur på nynorsk. Mine medstudenter og kollegaer som var mindre sterke i nynorsk slet betydelig mer enn meg. Jeg anser sidemålet som en språklig og kulturell berikelse.

Jeg har har på den annen side ikke selv måttet forfatte egne tekster på nynorsk etter at jeg gikk ut av den videregående skole for 12 år siden.

''Jeg anser sidemålet som en språklig og kulturell berikelse.''

Det er jeg enig med deg i! (Og for meg også var det nynorsk som var sidemål.)

Skrevet

''NEI!''

I følge "Lov om målbruk i offentleg teneste" har brukerne rett til skriftlige henvendelser på nynorsk fra det offentlige om de ønsker det. Da er det en stor fordel å beherske målføret...

http://www.sprakrad.no/Politikk-Fakta/Lov_og_rett/Maallova/

Antar at du enten har målføret i blodet, eller jobber som privatpraktiserende.

Beklager, feil mottaker :-/

ShitDiddelyDo
Skrevet

Og dei setningane kan ein skrive som ein vil, entan på nynorsk eller på bokmål ;-P

Jeg er enig. Nynorsk, hvis man behersker det, kan være et vakkert språk, utrolig nok. Frode Grytten er et eksempel i så måte.

Men nynorsken vi lærer på skolen er rimelig stusselig. Det dreier seg stort sett om å gjøre nynorsken så bokmål som mulig, og det blir ikke noe Frode Grytten av den slags - selv om denne bokmålnynorsken er korrekt.

Det er ikke nynorsk man bør kjempe mot, men diverse dialekter gjengitt skriftlig. Dette er forferdelig.

Og da har jeg ikke engang nevnt sms-språk - som snart må være å regne som en egen dialekt ...

Skrevet

Jeg synes faktisk det er ganske tragisk og sårende at nynorsk ofte blir rakka ned på som "annenrangs målform".. Denne målformen er manges hovedmålform og man pleier som regel å ha gangsyn nok til å ikke rakke ned på andres hovedmål.

I mange land har man utallige målformer og ingen klager der? Men i Norge klager vi fordi vi har de to hovedmålformene. Helt utrolig!

Kanskje det er på tide å akseptere at vi har to målformer og la folk få bestemme selv hvilken de ønsker å benytte seg av?

Faktum er at nynorsk har en mye mer interessant historie bak seg enn det bokmål har, så det ville vært et kulturelt tilbakeslag om nynorsken forsvant.

La nå nynorsk og bokmål få leve side om side og dropp å kritisere den ene målformen framfor den andre.. Jeg skjønner bare ikke greia... Selv skriver jeg begge målformer omtrent like bra - og det gjør også barna mine. Alle skjønner begge målformer med mindre de er molboer, så hva er problemet?

(denne var ikke direkte til trådstarter, men til alle nynorsknegativistene her inne ;-))

Skrevet

Jeg er enig. Nynorsk, hvis man behersker det, kan være et vakkert språk, utrolig nok. Frode Grytten er et eksempel i så måte.

Men nynorsken vi lærer på skolen er rimelig stusselig. Det dreier seg stort sett om å gjøre nynorsken så bokmål som mulig, og det blir ikke noe Frode Grytten av den slags - selv om denne bokmålnynorsken er korrekt.

Det er ikke nynorsk man bør kjempe mot, men diverse dialekter gjengitt skriftlig. Dette er forferdelig.

Og da har jeg ikke engang nevnt sms-språk - som snart må være å regne som en egen dialekt ...

Uansett synes jeg nynorsk er lettere å skrive idag enn da jeg gikk i grunnskolen.. Da var det mye større forskjell på målformene og mange av nynorskordene var håpløse å forstå.. Idag ligner nynorsk mye mer på dialektene i Norge, noe som var hovedpoenget bak det at Ivar Aasen bygde opp det seærgne norske språket som ikke var påvirket fra dansk (slik bokmål er).

Jeg skriver nynorsk daglig siden jeg bor i nynorskkommune og konsekvent bruker nynorsk på jobb (lærer). En herlig målform å skrive på fordi den ofte føles mer "levende" enn trauste og kjedelige bokmål ;-P

Skrevet

Jeg synes faktisk det er ganske tragisk og sårende at nynorsk ofte blir rakka ned på som "annenrangs målform".. Denne målformen er manges hovedmålform og man pleier som regel å ha gangsyn nok til å ikke rakke ned på andres hovedmål.

I mange land har man utallige målformer og ingen klager der? Men i Norge klager vi fordi vi har de to hovedmålformene. Helt utrolig!

Kanskje det er på tide å akseptere at vi har to målformer og la folk få bestemme selv hvilken de ønsker å benytte seg av?

Faktum er at nynorsk har en mye mer interessant historie bak seg enn det bokmål har, så det ville vært et kulturelt tilbakeslag om nynorsken forsvant.

La nå nynorsk og bokmål få leve side om side og dropp å kritisere den ene målformen framfor den andre.. Jeg skjønner bare ikke greia... Selv skriver jeg begge målformer omtrent like bra - og det gjør også barna mine. Alle skjønner begge målformer med mindre de er molboer, så hva er problemet?

(denne var ikke direkte til trådstarter, men til alle nynorsknegativistene her inne ;-))

''(denne var ikke direkte til trådstarter, men til alle nynorsknegativistene her inne ;-))''

Det har da ikke vært så mange nynorsknegativister i denne tråden, vel? Trådstarter spør jo ikke om man _liker_ nynorsk, men om man har hatt behov for sine nynorskkunnskaper yrkesmessig.

Og det kan jo være frustrerende å måtte gjøre noe man ikke behersker godt nok i en jobbsituasjon - kanskje derfor enkelte uttrykker en form for tilfredshet med at de har "sluppet" å bruke nynorsk i jobben?

Skrevet

Uansett synes jeg nynorsk er lettere å skrive idag enn da jeg gikk i grunnskolen.. Da var det mye større forskjell på målformene og mange av nynorskordene var håpløse å forstå.. Idag ligner nynorsk mye mer på dialektene i Norge, noe som var hovedpoenget bak det at Ivar Aasen bygde opp det seærgne norske språket som ikke var påvirket fra dansk (slik bokmål er).

Jeg skriver nynorsk daglig siden jeg bor i nynorskkommune og konsekvent bruker nynorsk på jobb (lærer). En herlig målform å skrive på fordi den ofte føles mer "levende" enn trauste og kjedelige bokmål ;-P

Enig i at nynorsk ofte er mer levende, men uenig i at bokmål er kjedelig. Hvis språket er kjedelig, er det forfatterens skyld.

Skrevet

''Idag ligner nynorsk mye mer på dialektene i Norge''

_visse delere av_ Norge, tenker jeg vi sier! :-) Ivar Aasen reiste vel mest (bare?) rundt på Vestlandet?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvis jeg var dikter tror jeg at jeg ville benyttet meg av nynorsk. Jeg er enig i at det - forutsatt at skribenten behersker språket godt - er pent.

Men igjen: Det jeg lærte på skolen var hauger av regler, og vi ble oppfordret til å benytte oss av bokmålsord de gangene begge deler er tillatt.

Dette ødelegger et pent språk.

Noe av problemet (i hvert fall på den videregående skolen jeg gikk på) var nok at norsklæreren vår ikke kunne fordra nynorsk hun heller. Da ble det hele flatt og trist, og vi lærer ikke å beherske den pene nynorsken nevnte Frode Grytten behersker.

Nå kunne det aldri falle meg inn å skrive på nynorsk. Mest fordi jeg ikke husker hvordan man gjør det. ;)

Skrevet

''(denne var ikke direkte til trådstarter, men til alle nynorsknegativistene her inne ;-))''

Det har da ikke vært så mange nynorsknegativister i denne tråden, vel? Trådstarter spør jo ikke om man _liker_ nynorsk, men om man har hatt behov for sine nynorskkunnskaper yrkesmessig.

Og det kan jo være frustrerende å måtte gjøre noe man ikke behersker godt nok i en jobbsituasjon - kanskje derfor enkelte uttrykker en form for tilfredshet med at de har "sluppet" å bruke nynorsk i jobben?

Man ser negativiteten lyse igjennom ;) (men det er mulig jeg har piggene ute fordi jeg er lei av å bli diskriminert for en målform som kjennes naturlig for meg...)

Svaret mitt var ikke ment til trådstarter (som jeg skrev), for det var ikke nødvendigvis et negatovt spørsmål selv om man nok helst vil tolke det slik ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...