caprice Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Aldri - i løpet av de 6,5 årene jeg studerte etter vgs, og aldri i noen jobb etter dette. Er nå 41 år 0 Siter
Henrikke67 Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Jeg har aldri trengt det, bortsett fra hvis jeg må hjelpe ungene mine med nynorsk-lekser... 0 Siter
Gjest smil til livet :o) Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Hadde vi ikke blitt tvunget til nynorsk på vgs hadde jeg sikkert ikke hatt den motstanden mot nynorsk som jeg har idag. Er det en bok jeg som ser interessant ut men som er på nynorsk leser jeg den ikke. Man forstår fint nynorsk, det er ikke nødvendig å lære det på skolen for å forstå det. Om man absolutt skal ha nynorsk kan det være muntlig, eller at man må lese noen skjønnlitterære bøker. Har hørt at offentlige kontorer på svare på samme målform som avsender bruker. Ble fortalt at det innebar samisk i tillegg til nynorsk. 0 Siter
laban Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Jeg synes faktisk det er ganske tragisk og sårende at nynorsk ofte blir rakka ned på som "annenrangs målform".. Denne målformen er manges hovedmålform og man pleier som regel å ha gangsyn nok til å ikke rakke ned på andres hovedmål. I mange land har man utallige målformer og ingen klager der? Men i Norge klager vi fordi vi har de to hovedmålformene. Helt utrolig! Kanskje det er på tide å akseptere at vi har to målformer og la folk få bestemme selv hvilken de ønsker å benytte seg av? Faktum er at nynorsk har en mye mer interessant historie bak seg enn det bokmål har, så det ville vært et kulturelt tilbakeslag om nynorsken forsvant. La nå nynorsk og bokmål få leve side om side og dropp å kritisere den ene målformen framfor den andre.. Jeg skjønner bare ikke greia... Selv skriver jeg begge målformer omtrent like bra - og det gjør også barna mine. Alle skjønner begge målformer med mindre de er molboer, så hva er problemet? (denne var ikke direkte til trådstarter, men til alle nynorsknegativistene her inne ;-)) Nå bekreftet nettopp "smil til livet" noe av det jeg mener, i innlegget sitt ovenfor her... 0 Siter
Mandolaika Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Aldri, og hvis jeg mottar noe på nynorsk svarer jeg tilbake på bokmål. Jeg bryr meg ikke om det er uhøflig, det er da norsk uansett. Til sammenligning svarer jeg alltid tilbake på engelsk hvis jeg mottar noe på engelsk, for det er jo et annet språk. Jeg synes nynorsk kan være pent nok altså, men synes det er tyngre å lese enn bokmål. 0 Siter
Gjest Signatura Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 NEI! Så du er ikke lovpålagt å skrive epikriser på nynorsk ;) 0 Siter
Gjest Signatura Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Jeg har faktisk trengt nynorsk :-) Jobber som helsesekretær på sykehus og skrev en periode journalnotater og epikriser, og dikterte legen på nynorsk måtte vi skrive på nynorsk. Hadde heldigvis et bra ordrettingsprogram hehe Eller hva med Google translate )? 0 Siter
Gjest Signatura Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Det er både tillatt og anbefalt å bruke ordbok til eksamen i sidemål også :-)) (Takk og pris!) Er det lov å bruke Google Translate? Følte at jeg ble sprø av å skrive nynorskstiller da jeg måtte sjekke hvert ord og bøyningsform i nynorskboka. Og reglene skiftet hele tida. Husker at hele klassen fikk feil på en bøyningsform som plutselig hadde blitt østlandsk, som læreren ikke var oppdatert på. 0 Siter
laban Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Er det lov å bruke Google Translate? Følte at jeg ble sprø av å skrive nynorskstiller da jeg måtte sjekke hvert ord og bøyningsform i nynorskboka. Og reglene skiftet hele tida. Husker at hele klassen fikk feil på en bøyningsform som plutselig hadde blitt østlandsk, som læreren ikke var oppdatert på. Dette vet jeg lite om, det er lenge siden jeg gikk på skolen. Det fantes bare trykte ordlister den gangen. Men jeg tror ikke Google er lov, derimot finnes det et "seriøst" norsk program som det har vært diskutert om skal tillates. Lurer på om det heter Nyno eller noe sånt. Hvis noen lærerstudenter eller norsklærere leser dette, kan de kanskje oppklare det. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Jeg er enig. Nynorsk, hvis man behersker det, kan være et vakkert språk, utrolig nok. Frode Grytten er et eksempel i så måte. Men nynorsken vi lærer på skolen er rimelig stusselig. Det dreier seg stort sett om å gjøre nynorsken så bokmål som mulig, og det blir ikke noe Frode Grytten av den slags - selv om denne bokmålnynorsken er korrekt. Det er ikke nynorsk man bør kjempe mot, men diverse dialekter gjengitt skriftlig. Dette er forferdelig. Og da har jeg ikke engang nevnt sms-språk - som snart må være å regne som en egen dialekt ... Frode Grytten er pensum på lærerutdanninga. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Spynorsk mordliste. Av Alf Bjellevik. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Dette vet jeg lite om, det er lenge siden jeg gikk på skolen. Det fantes bare trykte ordlister den gangen. Men jeg tror ikke Google er lov, derimot finnes det et "seriøst" norsk program som det har vært diskutert om skal tillates. Lurer på om det heter Nyno eller noe sånt. Hvis noen lærerstudenter eller norsklærere leser dette, kan de kanskje oppklare det. Såvidt jeg har forstått er det fortsatt bare lov med ordliste til eksamen, men det er den utvidede utgaven som gjelder, og den "slå opp-delen" bakerst som morsan refererer til er større enn den gangen vi brukte ordlista. Dessuten står det masse foran i den om grammatikk og bøyninger, unntak fra regelen, ordklasser osv. Den utgaven jeg har er Lingua sin, og heter Nynorsk ordliste med skrivereglar. Den er tillatt. Elevene kan selvsagt ikke bruke webbaserte ordlister på eksamen, da internettilgangen er sperra. Ellers er de anbefalt å bruke dokpro: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Ah ok, men jeg tror ikke jeg er alene om å føle at vestlandsdialektene ble 'favoristert' fremfor en del andre dialekter. Så sellv om han reiste mange steder, kan vektleggingen av de ulike variantene han oppdaget ha vært skjev, og kanskje påvirket av hans egen dialekttilknynting. Det er neppe tilfeldig at nynorsk står sterkere på Vestlandet enn ellers. Husker min nynorsklærer på vgs, som var innflytter der jeg bodde da, ga oss som råd når vi skulle skrive nynorsk "å tenke på dialekta"! *he he* Det var et dårlig råd, for jeg fikk mye røde streker pga det! I min dialekt brukes f eks verken diftongen ei eller diftongen øy, man bruker ikke -ar-endelser, pronomenet "eg" el lign benyttes ikke, mm. ''Husker min nynorsklærer på vgs, som var innflytter der jeg bodde da, ga oss som råd når vi skulle skrive nynorsk "å tenke på dialekta"! *he he* Det var et dårlig råd, for jeg fikk mye røde streker pga det! '' Jeg fikk en a-haopplevelse da jeg skjønte at jeg skulle bruke -a-endelser i preteritum som jeg alikevel brukte i dagligtalen: Hoppa, sykla, tulla osv. Det var vel på videregående, tror jeg. Da jeg skjønte at jeg skulle skrive nærmere opp mot muntlig språk (og bruke ordlista litt flittigere), fikk jeg 5 i nynorsk 0 Siter
tonie Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Nei, det har jeg aldri hatt bruk for. Jeg gjør det jeg kan for å unngå det da. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Nei, aldri. Jeg har jo vært nødt til å lese noen nynorske dokumenter i jobben, som muligens har gått litt lettere pga. nynorsk i skolen. Har aldri hatt behov for å skrive nynorsk. 0 Siter
fresja Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Ja eg arbeidde i kommunen, som nyttar nynorsk eit par år. På min nåverande arbeidsplass, har nynorsk/bokmål aldri vore nemnd, men svært mange nyttar bokmål, som dei er dårlege i (mange har for det meste hatt nynorsk på skulen). Men me brukar like mykje engelsk... Privat treng eg vel ikkje nynorsk, men det er kjekt å kunna skriva mest sånn som eg snakkar. Og eg er medleg i Noregs Mållag! 0 Siter
Gjest Ivar Aasens kone Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Jeg tror nok at dere fra østlandet strever mer med nynorsken enn de som er oppvokst på sunnmøre, nynorsk er jo basert på norske dialekter og spesielt en sunnmørsdialekt, nemlig fødestedet til Ivar Aasen, nynorskens far.... Ørsta 0 Siter
morsan Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 ''Husker min nynorsklærer på vgs, som var innflytter der jeg bodde da, ga oss som råd når vi skulle skrive nynorsk "å tenke på dialekta"! *he he* Det var et dårlig råd, for jeg fikk mye røde streker pga det! '' Jeg fikk en a-haopplevelse da jeg skjønte at jeg skulle bruke -a-endelser i preteritum som jeg alikevel brukte i dagligtalen: Hoppa, sykla, tulla osv. Det var vel på videregående, tror jeg. Da jeg skjønte at jeg skulle skrive nærmere opp mot muntlig språk (og bruke ordlista litt flittigere), fikk jeg 5 i nynorsk Så bra! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.