Gjest Elextra Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Jeg synes dine var grelle ;-)))) Jammen godt ikke alle liker det samme, sier nå jeg :-) 0 Siter
filiokus81 Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Liselle/chrisander Hoi. Jeg mener ikke å være frekk nå, men jeg registrerer at smaken definitivt er som baken ;o) 0 Siter
filiokus81 Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Hva med Elias og Ida? Liker, - særlig kombinasjonen egentlig! Dere må sørge for å få en av hver ;o) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Hva med Elias og Ida? Jeg synes Elias er ok, men for vanlig, begge mine barn har en Elias i klassen. Det samme gjelder Ida, men kanskje ikke helt i samme grad. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Hadde jeg skullet ha barn nå, ville jeg gått for Ingrid eller Andrine og Linus eller Mathias. Men jeg liker streite navn, da. 0 Siter
Mrs D Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Hoi. Jeg mener ikke å være frekk nå, men jeg registrerer at smaken definitivt er som baken ;o) Helt enig med deg! 0 Siter
Mrs D Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Jeg tror jeg ville valgt korte, typisk norske navn, av typen som var kjempevanlige for en generasjon eller to siden og temmelig uvanlige på barn nå. Nevner Bjørn, Helge, Stein, Gunnar, Halvor, Harald, Lars... etc. Og Grete, Kirsten, Kari, Berit, Ellen, Solveig, Petter.... I disse datatider er særnorske bokstaver ikke noe sjakktrekk. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 I disse datatider er særnorske bokstaver ikke noe sjakktrekk. Nei, enig i det, selv om jeg neppe tror det er uoverkommelig. Som du så bestod de aller fleste av navnene jeg nevnte ikke av særnorske bokstaver. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Maria liker jeg. Guttenavn så synes jeg Olai og Johan er fine. 0 Siter
laban Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Jeg liker korte, relativt enkle navn uten all verdens varianter når det gjelder stavemåte. Minstemann ville antakelig hett Tone hvis han hadde blitt jente. Med datteren vår var Eirin og Mari høyt på lista, men vi valgte til slutt noe annet. I perioder er hun litt sur fordi vi ikke kalte henne Mari. Hadde vi brukt Eirin på henne, ville lillebroren kanskje fått navnet Geir. Noen andre guttenavn jeg liker: Harald / Håvard / Hallvard, Eivind / Øyvind, Ivar, Egil og Jørgen. Håpløst gammeldags, altså. Jentenavn: Maja, Lone, Tove, Torill, Svanhild - Marita og Ingeborg hvis det skal være litt flere stavelser. Og så synes jeg Juni er fint, men det er for sjeldent til at jeg ville brukt det, spesielt ikke nå som alle forbinder det med Hotel Cæsar. En kollega fikk nylig datter nr. to, da var jeg med på å heie fram Margrethe blant alternativene de hadde på lista. 0 Siter
caprice Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Gå inn på ssb.no og se litt på navnestatistikkene der da vel. Der får du også liste over veldig mange navn, og hvor ofte de er brukt de siste årene. Selv var jeg veldig bevisst på at jeg ikke ville ha noe 10 på topp navn til mine barn. Synes det er mange pene navn der, for all del, men akk så kjedelig når du har 3 med samme navn i klassen. Jeg synes "alle" jenter nå har tostavelsesnavn som slutter på bokstaven A og alle gutter har bibelnavn. Det morsomste er egentlig alle de som tror de er originale med spesielle navn... intill statistikken viser noe helt motsatt. :-) Mine barn har korte enkle navn som er helt normale, men som ingen heter i dag (20 - 30 har fått disse navnen pr år de siste 10 årene) Ingen mulighet for feilskriving heller, det synes jeg er fint. Disse navnene var vanlige da jeg selv vokste opp, men jeg ser at det er populært å velge navn mer fra oldemors tid nå. bare noen tanker fra 0 Siter
tonie Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Hvis jeg skulle fått en datter skulle hun hett Cornelia, oppkalt etter Cornelis Vreeswijk:) Guttenavn: noe enkelt. Mads, Oskar eller Aksel, kanskje. 0 Siter
Gjest trådstarter Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Adolf Vidkun......... neida hehehe 0 Siter
Mrs D Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Nei, enig i det, selv om jeg neppe tror det er uoverkommelig. Som du så bestod de aller fleste av navnene jeg nevnte ikke av særnorske bokstaver. Joda, så jo at de fleste ikke hadde særnorske bokstaver. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Joda, så jo at de fleste ikke hadde særnorske bokstaver. ''Joda, så jo at de fleste ikke hadde særnorske bokstaver'' .... dessuten ville jeg vært mindre bekymret for skandinaviske bokstaver (type Ø eller Ö i Bjørn) enn for navn som er "umulige" å uttale eller har sære betydninger på andre språk. Alle vet vel f.eks. hva navnet Simen oppfattes som på engelsk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.