Gå til innhold

Kviser av p-piller?

Anbefalte innlegg

mariafle1365381346

Hei!

Jeg har slitt med kviser siden jeg var 13-14, og dette ble kraftig forverret da jeg et par år mellom videregående og videre studier reiste en del rundt om i verden. Særlig i sørlige Afrika fikk jeg ansiktet fullt av kviser, som var både større og vondere enn hva jeg hadde hatt tidligere. Tilbake i Norge fikk jeg, etter å ha prøvd Skinoren og Differin (som tørret ut huden min)l til slutt resept på tetracycliner. Denne kuren hjalp meg veldig, og jeg har det siste året hatt en relativt ren og kvisefri hud.

Nå har jeg imidlertid for første gang begynt på p-piller. Jeg forklarte legen min hvor redd jeg er for at hudproblemene skal blusse opp igjen, og lurte på om det var mulig å få resept på Diane, som jeg har hørt skal være veldig bra mot kviser. Jeg fikk beskjed om at dette bare skrives ut til de som er hardt rammet av kviser, noe jeg ikke var. I stedet fikk jeg resept på Marvelon, som han mente for de fleste vil medføre færre kviser.

Etter å brukt Marvelon i fire uker, har jeg fått mer kviser igjen. Fordi jeg har slitt med dette tidligere, og trodde problemene var løst etter tetracycliner, får jeg tilbake også den psykiske virkningen kvisene gir, med dårlig selvfølelse og følelsen av å være stygg. Jeg har hørt at man bør vente 2-3 måneder før man ser den egentlige virkningen av p-pillene, så spørsmålet mitt er derfor; er det mulig at denne forverringen av huden kan være et skritt i riktig retning, at huden "tømmes" for talg? Jeg har forståelse for at dette er svært individuelt og dermed umulig å svare på, men er det vanlig at man får en oppblussing av kviser før huden blir renere? Har du evt et annet p-pillemerke du vet fungerer bra for hud som lett får kviser? Jeg fikk ikke inntrykk av at legen min visste spesielt mye om dette.

Stemmer det at jeg bør vente et par måneder til før jeg evt går tilbake og ber om resept på nye p-piller? Jeg er veldig redd for at huden vil bli gradvis verre, slik at jeg når disse månedene er over må tilbake på sterkere kurer igjen. Samtidig ønsker jeg ikke å avslutte før man ser den egentlige virkningen heller..

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352211-kviser-av-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest miaaaia

trodde marvelon var såpass gammeldags at leger helst ikke vil bruke det mer..

jeg måtte slutte på marvelon da jeg skiftet til en ny fastlege da han mente den hadde større fare for blodpropp enn andre p-piller...

Yasmin er en nyere type som hjelper veldig mot huden! (selv tålte jeg den overhodet ikke)

Jeg bruker Diane uten å ha så store kviseproblemer som din lege mente man måtte ha..jeg bare bestilte Diane over websiden til den nye fastlegen min, han hadde ikke sett meg en gang...

Er ganske fornøyd med diane. Kan bruke litt differin i vintermånedene i tillegg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352211-kviser-av-p-piller/#findComment-3014777
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...