Gå til innhold

Hudutslett og acne ved bruk av estradot

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 38 år som for 2 år siden fjernet eggstokker og livmor grunnet eggstokkreft. Jeg er i dag symptomfri fra kreften. Jeg får østrogentillegg i form av Estradot 75, plaster. De siste 2 årene har jeg vært svært plaget av acne (særlig i ansiktet) og kløende utslett på halsen. Jeg har i det siste lurt på om dette kan skyldes østrogentilskuddet, men legen mener jeg skal fortsette så lenge jeg ikke har hetetokter. Jeg synes dette begynner å bli svært plagsomt, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har du noen tanker om hva jeg kan gjøre, evt om acne/hudutslett kan komme av østrontilskuddet? Jeg bruker ellers ingen andre medisiner, bortsett fra Imovane av og til da jeg sliter med søvnvansker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352214-hudutslett-og-acne-ved-bruk-av-estradot/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan neppe komme av østrogenbehandlingen, og det at eggstokkene er fjernet skulle også minske risikoen for uren hud da det produseres litt mannlig hormon i dem. Jeg foreslår at du bytter hormon fra plaster til tabletter (progynova 2 mg daglig). Teorien bak det er at stoffet SHBG (som produseres i leveren) øker med østrogentabletter i større grad enn ved plaster. SHBG binder de mannlige hormoner så de blir inaktive. Så det er et forsøk verdt å bytte, og så bør din lege ta en hormonstatus ang de mannlige hormoner. Du kan gjerne ta dette notat med til legen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...