Gjest Nickløsheletia Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg synes det høres merkelig ut at de voksne barna er så opptatt av at julaften skal feires hos mor med far tilstede. Er det ingen av dem som har kjæreste selv eller samboer? Situasjonen minner meg om det jeg opplevde da jeg ble sammen med mannen min. den første julen ble han med til mine foreldre og feiret julen der. Svigermor la meg nærmest for hat, det var jo grusomt at jeg "overtok" gullgutten hennes. Jeg husker at hun stod og hylte: "Hvis du ikke skal feire jul her, får du ikke gave heller" da vi var på besøk og overrakte dem julegaver et par dager før julaften. Svigermor måtte pent innfinne seg med at jeg var kommet inn i livet til hennes gullgutt, og din kjærestes voksne barn må innse at han nå har nye prioriteringer. Hjelpe meg, det var den verste svigermorhistorien jeg har hørt om. Må nesten le ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Hvor lenge har du vært inne i bildet? Jeg leser mellom linjene at dere har møttes ganske nylig? (etter forrige Jul?) og at barna hans kanskje ikke har rukket å bli så godt kjent med deg ennå? Og de anser kanskje heller ikke forholdet mellom deg og faren deres som så "seriøst."? Julefeireinger er jo for mange veldig tradisjonsbundet. Og mange kvier seg for å bryte tradisjoner som de trives godt med. Selvom det er mange år siden skillsmissen, og barna nå er voksne, så har kanskje denne julefeiringen betydd svært mye for dem siden dette kanskje har vært den ene dagen i året da de har kunnet være sammen med begge sine foreldre samtidig, og være en "kjerne-familie" Jeg synes faktisk det høres litt usympatisk ut av kjæresten din å omtale det som en "belastning" at han i disse årene har "måttet" feire julaften sammen med sine barn hos sin eks kone. Hvis han har en noenlunde godt forhold til henne, og han ikke har "ofret" bedre alternativer, så har vel dette vært en ok løsning for alle parter? Så i motsetning til de andre som har svart deg, så har jeg faktisk en viss forståelse for at "barna" hans reagerer som de gjør. I deres øyne oppfattes du kanskje som en utenforstående som plutselig dukker opp og "stjeler" faren deres fra en sammenheng der de er vant til at han er der for dem. Hvis forholdet er såpass nytt, så skader det jo ikke å gå litt stille i dørene når det gjelder tradisjoner som involverer mange andre. Hva med å si til barna at han feirer med dem også i år, men at det blir siste gang siden han deretter ønsker å feire Jul med deg? Da gir dere dem en siste julefeiring med både mor og far, og god tid til å omstille seg til at det blir annerledes fremover. Det er ihvertdall en "fair" måte å avslutte en årelang tradisjon, og dere unngår kanskje unødige konflikter, sårede følelser, og ikke minst misnøye mot deg som er "årsaken" til endringen. Det er nok uansett kun et tidsspørsmål før "barna" hans får sine egne kjærester/familier som de skaper sine egne juletradisjoner med.. Dere unngår kanskje unød ''Jeg leser mellom linjene at dere har møttes ganske nylig? (etter forrige Jul?) og at barna hans kanskje ikke har rukket å bli så godt kjent med deg ennå? Og de anser kanskje heller ikke forholdet mellom deg og faren deres som så "seriøst."?'' Det er bare august enda, hele 5 måneder til julaften. Så uansett hvor ferskt forholdet er nå, vil de til da ha vært sammen en stund. Jeg syns det er merkelig av barna å reagere så kraftig når de får beskjed i god tid. De har mange måneder på seg til å venne seg til tanken før julaften. Siden paret alt har begynt å planlegge julefiringen, er de neppe fullstendig nyforelsket. Hvem tenker vel på jul før man er sikker på at man er et etablert par? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg synes det høres merkelig ut at de voksne barna er så opptatt av at julaften skal feires hos mor med far tilstede. Er det ingen av dem som har kjæreste selv eller samboer? Situasjonen minner meg om det jeg opplevde da jeg ble sammen med mannen min. den første julen ble han med til mine foreldre og feiret julen der. Svigermor la meg nærmest for hat, det var jo grusomt at jeg "overtok" gullgutten hennes. Jeg husker at hun stod og hylte: "Hvis du ikke skal feire jul her, får du ikke gave heller" da vi var på besøk og overrakte dem julegaver et par dager før julaften. Svigermor måtte pent innfinne seg med at jeg var kommet inn i livet til hennes gullgutt, og din kjærestes voksne barn må innse at han nå har nye prioriteringer. Kjekk holdning på svigermora di! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Hjelpe meg, det var den verste svigermorhistorien jeg har hørt om. Må nesten le ;o) He he, jeg har dessverre mange svigermorhistorier på lager. Men de får vente til en annen gang, jeg skal ikke kuppe tråden. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 He he, jeg har dessverre mange svigermorhistorier på lager. Men de får vente til en annen gang, jeg skal ikke kuppe tråden. ;-) Gleder meg;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 ''Jeg leser mellom linjene at dere har møttes ganske nylig? (etter forrige Jul?) og at barna hans kanskje ikke har rukket å bli så godt kjent med deg ennå? Og de anser kanskje heller ikke forholdet mellom deg og faren deres som så "seriøst."?'' Det er bare august enda, hele 5 måneder til julaften. Så uansett hvor ferskt forholdet er nå, vil de til da ha vært sammen en stund. Jeg syns det er merkelig av barna å reagere så kraftig når de får beskjed i god tid. De har mange måneder på seg til å venne seg til tanken før julaften. Siden paret alt har begynt å planlegge julefiringen, er de neppe fullstendig nyforelsket. Hvem tenker vel på jul før man er sikker på at man er et etablert par? ''Hvem tenker vel på jul før man er sikker på at man er et etablert par?'' Og hvem tenker på jul i august? Ikke mannfolk i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 ''Jeg leser mellom linjene at dere har møttes ganske nylig? (etter forrige Jul?) og at barna hans kanskje ikke har rukket å bli så godt kjent med deg ennå? Og de anser kanskje heller ikke forholdet mellom deg og faren deres som så "seriøst."?'' Det er bare august enda, hele 5 måneder til julaften. Så uansett hvor ferskt forholdet er nå, vil de til da ha vært sammen en stund. Jeg syns det er merkelig av barna å reagere så kraftig når de får beskjed i god tid. De har mange måneder på seg til å venne seg til tanken før julaften. Siden paret alt har begynt å planlegge julefiringen, er de neppe fullstendig nyforelsket. Hvem tenker vel på jul før man er sikker på at man er et etablert par? Løvinnen og ulvinnen er uenige,- det må da ende opp i et saftig slagsmål ;-) Jeg stiller meg på ulvinnens side,- selv om jeg som katt vel burde føle slektskap til løvinnen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg synes det høres merkelig ut at de voksne barna er så opptatt av at julaften skal feires hos mor med far tilstede. Er det ingen av dem som har kjæreste selv eller samboer? Situasjonen minner meg om det jeg opplevde da jeg ble sammen med mannen min. den første julen ble han med til mine foreldre og feiret julen der. Svigermor la meg nærmest for hat, det var jo grusomt at jeg "overtok" gullgutten hennes. Jeg husker at hun stod og hylte: "Hvis du ikke skal feire jul her, får du ikke gave heller" da vi var på besøk og overrakte dem julegaver et par dager før julaften. Svigermor måtte pent innfinne seg med at jeg var kommet inn i livet til hennes gullgutt, og din kjærestes voksne barn må innse at han nå har nye prioriteringer. ''Jeg husker at hun stod og hylte: "Hvis du ikke skal feire jul her, får du ikke gave heller" '' En virkelig moden holdning overfor en voksen mann... Moren min, som bare har døtre, har alltid påstått at enkelte kvinner blir sprø når de får sønner. Slike historier får meg til å tro at hun er inne på noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 ''Hvem tenker vel på jul før man er sikker på at man er et etablert par?'' Og hvem tenker på jul i august? Ikke mannfolk i alle fall. ''Og hvem tenker på jul i august? Ikke mannfolk i alle fall'' Du har et poeng:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 ''Jeg husker at hun stod og hylte: "Hvis du ikke skal feire jul her, får du ikke gave heller" '' En virkelig moden holdning overfor en voksen mann... Moren min, som bare har døtre, har alltid påstått at enkelte kvinner blir sprø når de får sønner. Slike historier får meg til å tro at hun er inne på noe. ''Moren min, som bare har døtre, har alltid påstått at enkelte kvinner blir sprø når de får sønner'' Min svigermor har bare sønner, og er heldigvis på ingen måte slik! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Løvinnen og ulvinnen er uenige,- det må da ende opp i et saftig slagsmål ;-) Jeg stiller meg på ulvinnens side,- selv om jeg som katt vel burde føle slektskap til løvinnen... Jeg tar gjerne i mot katter på laget ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 ''Jeg husker at hun stod og hylte: "Hvis du ikke skal feire jul her, får du ikke gave heller" '' En virkelig moden holdning overfor en voksen mann... Moren min, som bare har døtre, har alltid påstått at enkelte kvinner blir sprø når de får sønner. Slike historier får meg til å tro at hun er inne på noe. Jeg tror det er noe i det. Jeg har tenkt på det og jeg lurer på om jeg ikke blir en slik mor som ringer hjem til han hver uke for å sjekke at han tar medisinene sine ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg tror det er noe i det. Jeg har tenkt på det og jeg lurer på om jeg ikke blir en slik mor som ringer hjem til han hver uke for å sjekke at han tar medisinene sine ;o) ''Jeg har tenkt på det og jeg lurer på om jeg ikke blir en slik mor som ringer hjem til han hver uke for å sjekke at han tar medisinene sine '' Grøss. Men om du er oppmerksom på faren vil du vel også unngå å bli slik? Jeg tror jeg ville blitt gal om jeg hadde en mor - eller svigermor - som var slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 '' Selvom det er mange år siden skillsmissen, og barna nå er voksne, så har kanskje denne julefeiringen betydd svært mye for dem siden dette kanskje har vært den ene dagen i året da de har kunnet være sammen med begge sine foreldre samtidig, og være en "kjerne-familie" '' De har ikke vært en kjernefamilie på mange år. Å leke kjernefamilie en gang i året er fullstendig unaturlig. Ungene er voksne mennesker! Wake up and smell the coffee, tenker jeg litt. ''Jeg synes faktisk det høres litt usympatisk ut av kjæresten din å omtale det som en "belastning" at han i disse årene har "måttet" feire julaften sammen med sine barn hos sin eks kone. '' Du er ikke skilt, skjønner jeg? Personlig ville jeg heller feira jul sammen med en sinna hoggorm enn min eks, så jeg synes faktisk ikke det er det minste rart han har opplevd dette som belastende. ''Hvis han har en noenlunde godt forhold til henne, og han ikke har "ofret" bedre alternativer, så har vel dette vært en ok løsning for alle parter? '' Hvorfor skal han ofre seg nok et år? Ungene er voksne og har ikke vondt av æ skjønne at faren ikke synes settingen med julefeiringen er særlig stas. ''I deres øyne oppfattes du kanskje som en utenforstående som plutselig dukker opp og "stjeler" faren deres fra en sammenheng der de er vant til at han er der for dem. '' igjen: De er voksne mennesker. Hvis han har feiret jul med sin eks-kone i 14 år allerede, så regner jeg med at han har et adskillig bedre forhold til henne enn du har til din eks - siden du ville ha foretrukket en hoggorm fremfor ham, mener jeg.. Ellers hadde han neppe gjort det... Hvorfor er det liksom opplest og vedtatt at eksen er en person man skal mislike, og helst omgåes minst mulig? Alle brudd er ikke dramatiske og/eller ender med uvennskap. Og når man har barn sammen er man tross alt tilknyttet hverandre enten man lever sammen eller ikke. Og problemet for skillsmissebarn, er jo nettopp det at de blir snytt for muligheten til å vokse opp i en "kjernefamilie." Så hva er da galt med å kompensere litt for dette ved å av og til gi dem muligheten til å omgåes med mor og far samtidig? Dette er da hverken "lek" eller "unaturlig" i mine øyne. Barna vet jo utmerket godt at foreldrene ikke lever sammen til daglig. Men det kan allikevel bety svært mye å se at foreldrene er venner. For dem er de fortsatt "mamma og pappa" selvom de er skilt. For mange er tradisjoner, særlig til jul, veldig viktige enten man er barn eller voksen, så mange blir litt sære og barnslige når det gjelder å endre på disse. Misforstå meg rett: Jeg ser helt klart at disse "barna" nå er voksne og burde forstå at ting endres og at faren har egne behov og ønsker. Men jeg ser også at de ikke dermed ønsker disse endringene velkommen, siden dette tilsynelatende får en negativ konsekvens for dem selv. Og poenget mitt er at det ville vært synd om trådstarter, som kanskje kom inn i bildet ganske nylig, ender opp med å bli "den store stygge ulven" fordi hun er "årsaken" til at faren ikke lenger ønsker den "tradisjonelle julefeiringen" med dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 ''Jeg har tenkt på det og jeg lurer på om jeg ikke blir en slik mor som ringer hjem til han hver uke for å sjekke at han tar medisinene sine '' Grøss. Men om du er oppmerksom på faren vil du vel også unngå å bli slik? Jeg tror jeg ville blitt gal om jeg hadde en mor - eller svigermor - som var slik. ''Grøss. Men om du er oppmerksom på faren vil du vel også unngå å bli slik? Jeg tror jeg ville blitt gal om jeg hadde en mor - eller svigermor - som var slik'' Det forstår jeg godt:-) Joda, klart at jeg er oppmerskom på det når jeg ser faren for at jeg kan bli slik allerede nå, så jeg skal jo prøve å unngå det. Vil ikke ha ei svigerdatter som avskjør meg som pesten:-) Men nå er det slik at det er viktig at disse medisinene blir tatt jevnlig hele livet. Uten dem kan han få en alvorlig infeksjon som i verste fall kan gi alvorlige konsekvenser/vanskelig å behandle. Stort sett husker han dette selv. Han skjønner alvoret og husker hvordan han var uten, så det skal vel gå greit:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg tror ikke dette er så mye å mase om. Disse voksne barna feirer vel snart jul med sine respektive også. Inviter dem hjem til dere og ferdig med det. Dersom de ikke vil komme på julaften, så kan dere jo spørre om de vil komme en dag i romjulen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 ''Jeg husker at hun stod og hylte: "Hvis du ikke skal feire jul her, får du ikke gave heller" '' En virkelig moden holdning overfor en voksen mann... Moren min, som bare har døtre, har alltid påstått at enkelte kvinner blir sprø når de får sønner. Slike historier får meg til å tro at hun er inne på noe. ''Moren min, som bare har døtre, har alltid påstått at enkelte kvinner blir sprø når de får sønner'' Hvis man først skal generalisere, vil jeg påstå at det også er noe spesielt med fedre og døtre. Særlig skilte fedre og. Fedre duller med døtrene og mødrene duller med sønnene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 ''Grøss. Men om du er oppmerksom på faren vil du vel også unngå å bli slik? Jeg tror jeg ville blitt gal om jeg hadde en mor - eller svigermor - som var slik'' Det forstår jeg godt:-) Joda, klart at jeg er oppmerskom på det når jeg ser faren for at jeg kan bli slik allerede nå, så jeg skal jo prøve å unngå det. Vil ikke ha ei svigerdatter som avskjør meg som pesten:-) Men nå er det slik at det er viktig at disse medisinene blir tatt jevnlig hele livet. Uten dem kan han få en alvorlig infeksjon som i verste fall kan gi alvorlige konsekvenser/vanskelig å behandle. Stort sett husker han dette selv. Han skjønner alvoret og husker hvordan han var uten, så det skal vel gå greit:-) Ok, trodde du bare snakket om medisinene billedlig, om det virkelig er et viktig behov skjønner jeg mer at du vil føle trang til å minne ham på det :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Ok, trodde du bare snakket om medisinene billedlig, om det virkelig er et viktig behov skjønner jeg mer at du vil føle trang til å minne ham på det :-) :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 :-) Du får nøye deg med kun å sende ham en sms om medisinene, da vet du ;P 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352222-skilte-foreldre-og-julefeiring/page/2/#findComment-3015043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.