Gå til innhold

Skilte foreldre og julefeiring.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

14

• løvinne71

9

• morsan

8

• Katt-ja

6

Mest aktive i denne tråden

- Men her gjalt jo problemstillingen vel så mye i hvilken grad de kunne forvente at "barna" kom til dem julaften, og ikke bare om de kunne forvente at far kom til mor.

Jeg synes ikke man kan forvente at barna skal komme til far og hans nye kjæreste julaften, når de bestandig har feiret hos mor.

At hverken mor eller barn kan forvente at far stiller opp julaften er en annen sak.

Ja, nettopp derfor sa jeg lenger opp

''La dem feire hos moren, da''

;)

Det er julaften, damnit. Not the end of the world.

Jeg synes det høres merkelig ut at de voksne barna er så opptatt av at julaften skal feires hos mor med far tilstede. Er det ingen av dem som har kjæreste selv eller samboer? Situasjonen minner meg om det jeg opplevde da jeg ble sammen med mannen min. den første julen ble han med til mine foreldre og feiret julen der. Svigermor la meg nærmest for hat, det var jo grusomt at jeg "overtok" gullgutten hennes. Jeg husker at hun stod og hylte: "Hvis du ikke skal feire jul her, får du ikke gave heller" da vi var på besøk og overrakte dem julegaver et par dager før julaften.

Svigermor måtte pent innfinne seg med at jeg var kommet inn i livet til hennes gullgutt, og din kjærestes voksne barn må innse at han nå har nye prioriteringer.

''Jeg husker at hun stod og hylte: "Hvis du ikke skal feire jul her, får du ikke gave heller" da vi var på besøk og overrakte dem julegaver et par dager før julaften.

''

Jøss. Denne svigermorhistorien overgår det meste av hva jeg har hørt før.

Milde måne...

''Jeg leser mellom linjene at dere har møttes ganske nylig? (etter forrige Jul?) og at barna hans kanskje ikke har rukket å bli så godt kjent med deg ennå? Og de anser kanskje heller ikke forholdet mellom deg og faren deres som så "seriøst."?''

Det er bare august enda, hele 5 måneder til julaften. Så uansett hvor ferskt forholdet er nå, vil de til da ha vært sammen en stund. Jeg syns det er merkelig av barna å reagere så kraftig når de får beskjed i god tid. De har mange måneder på seg til å venne seg til tanken før julaften. Siden paret alt har begynt å planlegge julefiringen, er de neppe fullstendig nyforelsket. Hvem tenker vel på jul før man er sikker på at man er et etablert par?

4 måneder til Jul ihvertfall....

Ja, det kan jo hende at de venner seg til tanken etterhvert.

Men poenget mitt er at jeg har forståelse for deres umiddelbare reaksjon, og at denne ikke uten videre kan avfeies bare fordi de er "voksne," eller fordi det nå er nye partnere inne i bildet...

Løvinnen og ulvinnen er uenige,- det må da ende opp i et saftig slagsmål ;-)

Jeg stiller meg på ulvinnens side,- selv om jeg som katt vel burde føle slektskap til løvinnen...

Jeg fikk med meg en skorpion lenger ned her da!

Så da får jeg vel alltids klare meg uten en "katte-kompis"...

Annonse

Hvis han har feiret jul med sin eks-kone i 14 år allerede, så regner jeg med at han har et adskillig bedre forhold til henne enn du har til din eks - siden du ville ha foretrukket en hoggorm fremfor ham, mener jeg..

Ellers hadde han neppe gjort det...

Hvorfor er det liksom opplest og vedtatt at eksen er en person man skal mislike, og helst omgåes minst mulig?

Alle brudd er ikke dramatiske og/eller ender med uvennskap. Og når man har barn sammen er man tross alt tilknyttet hverandre enten man lever sammen eller ikke.

Og problemet for skillsmissebarn, er jo nettopp det at de blir snytt for muligheten til å vokse opp i en "kjernefamilie."

Så hva er da galt med å kompensere litt for dette ved å av og til gi dem muligheten til å omgåes med mor og far samtidig? Dette er da hverken "lek" eller "unaturlig" i mine øyne.

Barna vet jo utmerket godt at foreldrene ikke lever sammen til daglig. Men det kan allikevel bety svært mye å se at foreldrene er venner. For dem er de fortsatt "mamma og pappa" selvom de er skilt.

For mange er tradisjoner, særlig til jul, veldig viktige enten man er barn eller voksen, så mange blir litt sære og barnslige når det gjelder å endre på disse.

Misforstå meg rett: Jeg ser helt klart at disse "barna" nå er voksne og burde forstå at ting endres og at faren har egne behov og ønsker.

Men jeg ser også at de ikke dermed ønsker disse endringene velkommen, siden dette tilsynelatende får en negativ konsekvens for dem selv.

Og poenget mitt er at det ville vært synd om trådstarter, som kanskje kom inn i bildet ganske nylig, ender opp med å bli "den store stygge ulven" fordi hun er "årsaken" til at faren ikke lenger ønsker den "tradisjonelle julefeiringen" med dem.

Synes du har mange svært godt poeng:-)

''Jeg husker at hun stod og hylte: "Hvis du ikke skal feire jul her, får du ikke gave heller" da vi var på besøk og overrakte dem julegaver et par dager før julaften.

''

Jøss. Denne svigermorhistorien overgår det meste av hva jeg har hørt før.

Milde måne...

"Jøss. Denne svigermorhistorien overgår det meste av hva jeg har hørt før."

Men da ser du jo også hvor mye tradisjoner betyr for enkelte folk, og at det ikke alltid er "fornuften som rår" når det kommer til endringer.

Reaksjonen til trådstarters barn, blir kanskje ganske forståelig til sammenligning?

Annonse

''...eller til lunch? ;)

''

Doh, man har da ikke lunch rundt jul!? Nei, da har man lange frokoster, formiddagsmat eller mellemmat!

Sånne nymotens greier som lunch kan man ha til andre tider på året!

Lunch eller mellommat - denne katten vil ikke være noen av delene for ulvinnen... :)

"Jøss. Denne svigermorhistorien overgår det meste av hva jeg har hørt før."

Men da ser du jo også hvor mye tradisjoner betyr for enkelte folk, og at det ikke alltid er "fornuften som rår" når det kommer til endringer.

Reaksjonen til trådstarters barn, blir kanskje ganske forståelig til sammenligning?

Eh, nei.

''...eller til lunch? ;)

''

Doh, man har da ikke lunch rundt jul!? Nei, da har man lange frokoster, formiddagsmat eller mellemmat!

Sånne nymotens greier som lunch kan man ha til andre tider på året!

Brunch da? Mange timer rundt bordet i godt selskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...