Gjest Småbekymret Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg tror jeg kan ha hatt en spontanabort, uten at jeg på forhånd visste at jeg var gravid. Jeg er 27 år og har gått på p-piller i snart seks år, med noen opphold innimellom. For noen måneder siden begynte jeg på Yasmin 21 etter et opphold fra p-piller. Jeg har også tidligere gått på Yasmin, men da 28-versjonen. Jeg hoppet over første pillefrie uke, og brukte to brett med piller før jeg hadde opphold. Det skjedde et par ganger i perioden at jeg glemte å ta pillen til riktig tid, men jeg tok den rundt "fristen" - 12 timer etter det korrekte tidspunktet. Under den første pillefrie uken skjedde det noe merkelig. I stedet for å få en normal menstruasjon, fikk jeg små blødninger med mørkt blod. Jeg har normalt en kraftig menstruasjon, så dette var i seg selv unormalt, men det kan jo skyldes mange ting så jeg tenkte ikke stort på det. Etter noen få dager med små blødninger fikk jeg voldsomme smerter i magen en natt. Jeg har aldri hatt menstruasjonssmerter, så jeg kan ikke sammenlikne det med det, men dette var så ille at jeg ikke klarte å sovne på natten. Det stakk i magen og varte natten igjennom. På morgenen fikk jeg en kraftig blødning, samtidig som det kom ut en sekk/ballong med en klump inni. Sekken var ikke av slim, men den var hvit og så ut som vev. Den var på størrelse med håndflaten min. Klumpen som satt fast inni sekken var mørk og hard. Nesten en cm i diameter eller noe slikt. Etter en helg med lettere panikk og nesten ikke blødninger, ringte jeg til min fastlege, hvorpå sekretæren mente at jeg ikke hadde behov for å komme inn til lege: Siden jeg hadde tatt p-piller var det usannsynlig at det var spontanabort, og det var dermed ingen vits i at jeg kom inn for å prate med lege eller sjekke dette ut. Jeg fikk beskjed om at det var umulig å påvise uansett, siden jeg ikke tok vare på "sekken". Etter hvert roet jeg meg litt ned og forsøkte å akseptere at jeg ikke kom til å finne ut hva dette var. Jeg turte ikke å begynne med p-piller igjen den dagen jeg skulle (etter pillefri uke), så jeg bestemte meg for å vente til neste menstruasjon kom før jeg begynte på de igjen. Tanken på at det kunne ha vært en spontanabort slapp imidlertid aldri taket! Etter nesten fem uker kom menstruasjonen igjen. Jeg har normalt veldig uregelmessig menstruasjon, og kan fort gå mange uker over tiden. Det er ikke uvanlig. Jeg begynte å ta p-piller igjen første mensdag (slik det står i veiledningen), og har siden hatt blødninger. Mengden har variert noe, men jeg har hatt blødninger hver eneste dag fra 4. august til i dag, 26. august (!!), og det er ingenting som tyder på at det vil stoppe nå. Normalt varer en mensperiode for meg i en snau uke. Jeg er nå inne i den pillefrie uken og neste mens skal begynne nå (selv om jeg har hatt blødninger gjennom hele måneden). Mine spørsmål rundt dette er: Kan jeg ha hatt en spontanabort? Hvis ikke, hva kan dette være? Er det noen måte å finne ut av dette på? Bør jeg gå til lege for å få sjekket det ut? Jeg har vanskelig for å stole på disse pillene nå, siden jeg tror jeg kan ha blitt gravid, så jeg lurer også på om jeg skal fortsette på pillene etter den pillefrie uken nå eller eventuelt begynne på noe annet. Har du isåfall noen anbefalinger. For meg er det viktig at prevensjonen er trygg, at den gir forutsigbart blødningsmønster og at det er mulig å "hoppe over" mensen innimellom. På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352225-kan-jeg-ha-hatt-en-spontanabort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Umiddelbart kunne det høres ut som en abort, men på den andre siden er det lite sannsynlig ut fra det du beskriver om inntak av p-pille. Noen ganger kan hele livmorslimhinnen komme ut som en sekk, men det er sjelden. Det er ingen mulighet for å sjekke om det var en abort, i og med at det har gått så lang tid og du ikke har tatt vare på ’materialet’. Hvis du også på neste brett opplever langvarige blødninger, bør du søke lege. Du kan absolutt stole på pillene, og du kan også hoppe over en menstruasjon eller to, det går helst bra, men hos noen kan det komme det man betegner som gjennombruddsblødninger, og da kan man stoppe opp i tre dager og starte med pillen på nytt og ha samme sikkerhet. Jeg tror ikke at det har hensikt å bytte til annen p-pille, men det går jo an å prøve en annen, for eksempel Microgynon. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352225-kan-jeg-ha-hatt-en-spontanabort/#findComment-3017852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.