Gå til innhold

Flate vorter i ansiktet

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos to ulike hudleger og fått påvist flate vorter i ansiktet. De har begge sagt at det ikke finnes noen behandling mot dette, da det er et virus som skal forsvinne av seg selv. Alternativt var det mulig å bruke frysebehandling, men siden det er mange små vorter ville man ikke kunne fjerne alt med dette. Den ene legen gav meg en krem, som egentlig var for kjønnsvorter, fordi hun mente den muligens kunne hjelpe, noe den ikke gjorde. For meg er dette et veldig stort problem, som plager meg mye. Jeg har hatt utbruddet i flere år, og sluttet å tro på at det plutselig skal forsvinne. Det jeg lurer på om det er hudbehandlinger som kan "dempe"det. Kjemisk peeling el? Jeg har også hørt om kremen Elicina, er denne noe som dere hudleger anbefaler. Håper på positivt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352240-flate-vorter-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Flate vorter kan være forbundet med vanskeligheter både når det gjelder diagnostikk og behandling og mange er plaget i flere år med liten effekt av de behandlingene som forsøkes. På den annen side er viktig å huske at vortene er veldig tynne og overflatiske og på kosmetisk viktige områder at behandlingen derfor må tilpasses dette så man ikke risikerer arr som er verre enn vortene. Dessuten er det et virus som kan være vanskelig å bli kvitt og i utgangspunktet ikke tilgjengelig med "kirurgisk" behandling. Det som kanskje er mest vanlig brukt er A-vitaminsyrekrem , Aberela , hver annen eller hver kveld avhengig av hvordan det tåles , men i flere måneder.dette kan evt kombineres med f eks fruktsyrepeeling, men for all del ikke dypere peelinger som TCA , "easy peel" eller dyp "sliping" da det kan gi arr og pigmentforandringer. Aldara brukt annenhver kveld i 1-2 uker ved å prikke det på hver enkelt lesjon kan være en mulighet, men vær forsiktig , det kan bli veldig sårt og kraftigere reaksjon enn man har tenkt. Karlaser kan virke i noen tilfeller. CO2- laser og "brenning" bør også unngås. Uansett krever det fortsatt tålmodighet å bli bra uten andre problemer istedet. Mvh fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...