Gå til innhold

Dato for planlagt keisersnitt? Hvor mange dager før?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha mitt 4. keisersnitt om en drøy måneds tid.

Det er 6 år siden sist, de andre 3 gangene har det endt med hastesnitt (preeklampsi 2 ggr. og langsom fremgang 1 gg.)Nå er jeg nervøs og litt usikker pga. at dato for keisersnitt er satt til 5-6 dg. før termindato. Jeg er redd for at fødselen skal starte og at riene skal gjøre det slik at livmora sprekker, med de komplikasjoner det medfører.Jeg bor slik til at jeg må reise med ferge + litt kjøring for å komme til sykehuset. Jeg forstår at det er best for barnet å være i mors liv lengst mulig, men er dette virkelig forsvarlig med tanke på at sjansen for at jeg går i fødsel er relativt stor så nært opptil termin.

Hva synes du? Skal jeg slå meg til ro med at fødselen bare kan starte og at jeg reiser inn til sykehuset hvis så skjer?

Fortsetter under...

Så koselig at det er enda en som skal ta fjerde keisersnitt!

Trodde nesten ikke det fantes fler som hadde planer om dette.

Det er veeeldig sjeldent har jeg hørt(kan vel telles på en hånd her i landet?),men det finnes altså flere.Artig.

Vi er jaggu tøffe!

Synes det er rart du ikke har fått tettere oppfølging,dette er jo et risikosvangerskap trodde jeg(?).

Men som MetteM har svart på spørsmål fra meg før om dette,så er det kun under fødsel det er risiko for at livmoren kan sprekke.Alikevel er det rart snittet blir planlagt foretatt så tett oppunder termin.

Ved mitt tredje keisersnitt (som var planlagt) ble barnet tatt over 14 dager før tiden.Men dette ble bestemt dagen før,og ble bestemt mye pga at det var lite kapasitet på sykehuset de påfølgende ukene etterpå,dermed passa det best for legene og utføre keisersnittet når det ble gjort.

Gjest til abba-tillegg

Så koselig at det er enda en som skal ta fjerde keisersnitt!

Trodde nesten ikke det fantes fler som hadde planer om dette.

Det er veeeldig sjeldent har jeg hørt(kan vel telles på en hånd her i landet?),men det finnes altså flere.Artig.

Vi er jaggu tøffe!

Synes det er rart du ikke har fått tettere oppfølging,dette er jo et risikosvangerskap trodde jeg(?).

Men som MetteM har svart på spørsmål fra meg før om dette,så er det kun under fødsel det er risiko for at livmoren kan sprekke.Alikevel er det rart snittet blir planlagt foretatt så tett oppunder termin.

Ved mitt tredje keisersnitt (som var planlagt) ble barnet tatt over 14 dager før tiden.Men dette ble bestemt dagen før,og ble bestemt mye pga at det var lite kapasitet på sykehuset de påfølgende ukene etterpå,dermed passa det best for legene og utføre keisersnittet når det ble gjort.

oops,ja det ble litt teit skrevet dette da;"ved mitt tredje keisersnitt som var planlagt.....men det ble bestemt dagen før .....

Altså;det var planlagt at det skulle bli keisersnitt(pga to tidligere snitt),men det var ikke planlagt når(ble som du ser bestemt dagen før snittet).

Men du skjønte vel den :)

Skal du ta med epidural denne gangen og har du eventuellt brukt epidural før?

Har du prøvd begge deler(både narkose og epidural),hva synes du var best og hva var forskjellen på de to metodene?

oops,ja det ble litt teit skrevet dette da;"ved mitt tredje keisersnitt som var planlagt.....men det ble bestemt dagen før .....

Altså;det var planlagt at det skulle bli keisersnitt(pga to tidligere snitt),men det var ikke planlagt når(ble som du ser bestemt dagen før snittet).

Men du skjønte vel den :)

Skal du ta med epidural denne gangen og har du eventuellt brukt epidural før?

Har du prøvd begge deler(både narkose og epidural),hva synes du var best og hva var forskjellen på de to metodene?

Jeg har hatt 3 hastesnitt før og ett av de var med narkose. Nå har jeg prøvd epidural 2 gr. og denne gangen skal jeg ha spinalbedøvelse. Narkose var helt forferdelig, men det kom nok mye av at jeg blir veldig dårlig av narkose. Det er jo også slik med narkose at er du stressa og redd når du sovner så er du akkurat like redd og stressa når du våkner. Pappan kan jo heller ikke være med når snittet blir gjort i narkose, så det beste er selvfølgelig at man slipper den. Denne gangen håper jeg at dette skal bli en fin opplevelse, så fin som den kan bli når man ikke kan føde vaginalt. Det var koselig å høre at man ikke er alene om å ha såpass mange snitt. Takk for svar.

Jeg har hatt 3 hastesnitt før og ett av de var med narkose. Nå har jeg prøvd epidural 2 gr. og denne gangen skal jeg ha spinalbedøvelse. Narkose var helt forferdelig, men det kom nok mye av at jeg blir veldig dårlig av narkose. Det er jo også slik med narkose at er du stressa og redd når du sovner så er du akkurat like redd og stressa når du våkner. Pappan kan jo heller ikke være med når snittet blir gjort i narkose, så det beste er selvfølgelig at man slipper den. Denne gangen håper jeg at dette skal bli en fin opplevelse, så fin som den kan bli når man ikke kan føde vaginalt. Det var koselig å høre at man ikke er alene om å ha såpass mange snitt. Takk for svar.

Du kan gjerne legge igjen mailadressen din her om du vil maile litt med meg.

Jeg skal bare fixe meg en privat mailadresse først(har ikke mailet med noen privat før,har ikke hatt tid til og drive med det!).

Er du forresten innom på Gravidforum av og til?

Jeg er på nettet et par ganger i uken,så det går jo an og utveksle erfaringer der også,men da går det på "etern".

hilsen "keiserinnen"

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du skal snakke med fødeavdelingen om det. Legen kan for uke til uke kjenne på din livmorhal og se om det er tegn på fødsel. Du behøver ikke å være spesielt engstelig for at livmoren sprekker. Det skjer meget sjelden og kommer gradvist. Lykke til.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...