Gå til innhold

Kirurgisk overgangsalder

Anbefalte innlegg

Gjest Tøft valg

Hei. Jeg er 33 år og har en genmutasjon. Har tatt forebyggende operasjon for bryster. Neste operasjon vil være fjerning av eggstokker. (Dette vil skje i løpet av nærmeste fremtid, maks 2 år) Sprm iforhold til fjerning av eggstokker - dvs kirurgisk overgangsalder. Jeg har PCO - og ble i en tid satt på Diane - dette virket bra på meg - men sluttet på denne da jeg skulle ha/fikk barn (under graviditet og amming opplevde jeg renere hud/ mindre hårvekst). Kan jeg forvente forverring eller evt forbedring av symptomer (økt hårvekst, uren hud etc) etter evt fjerning av eggstokker? Etter operasjon vil jeg bli satt på hormontilskudd, jeg er forespeilet enten activelle eller progynova. Mulig det blir sistnevnte siden jeg nå har hormonspiral. 1. Hva vil du anbefale? 2. Er det antiandrogener jeg kan anbefales å ta før operasjon? 3. Er det antiandrogener jeg kan ta sammen med activelle eller progynova etter operasjon? 4. Hva kan jeg forvente av symptomer (overgangsalder) etter operasjon? 5. Bør jeg vente 1 år eller 2 før operasjon, eller er det å "gamble" med skjebnen? Dette må gjøres uansett, og jeg er ferdig med å få barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352407-kirurgisk-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...