Gjest Tøft valg Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Hei, Jeg er 33 år og har betydelig økt risiko for bryst og eggstokk-kreft. Jeg har gjort forebyggende operasjon av bryst. Jeg har også PCO og ble i sin tid satt på Diane. Dette var gunstig mht symptomer. Jeg var fornøyd med bruk av Diane. Jeg er normalvektig. Jeg fikk barn uten problem og under graviditet og amming var jeg så å si symptomfri. Jeg har migrene med aura – men dette har blitt betydelig bedre med åra – fikk i tidlig alder (veldig vondt i hodet) – ikke særlig vondt i hodet lenger etter aura. (siste 10 år) – ikke mer anfall enn 1-2 ganger/mnd. 1. Vil jeg kunne forvente forbedring eller forverring av symptomer på PCOS dersom eggstokker fjernes? Symptomer er vel relatert til eggstokkene...? Men er det andre ting som kan gjøre at jeg har disse symptoner som ikke er relatert til eggstokkene....? 2. Etter operasjon er jeg forespeilet å starte på activelle eller progynova. Antageligvis blir det sistnevnte da jeg har hormonspiral. Hva anbefaler du? 3. Hvilke symptomer kan jeg forvente etter operasjon? (overgangsalder/PCO) 4. Bør jeg vente 1-2 år? Jeg skal ikke ha flere barn 5. Er det anti-androgener jeg kan ta før operasjon sammen med hormonspiral? 6. Er det anti-androgener jeg kan ta etter operasjon sammen med activelle/progynova e.l? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352408-kirurgisk-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 1. Du beskriver ikke hvilke plager du har av PCOS. Hvis det er uren hud, øket hårvekst, vil det nok kunne avhjelpes ved at eggstokkene med deres produksjon av mannlige hormoner forsvinner. Å holde vekten nede og mosjonere er spesielt bra for de med PCOS, det øker insulinfølsomheten og reduserer derved risikoen for diabetes og hjerte-kar sykdommer. 2. Hormonspiral og Progynova er bedre enn Activelle. Du trenger sikkert 2 mg Progynoa, Activelle vil bli for svakt. 3. Du vil få symptomer på overgangsalder med hetetokter, nattesvette, tørrhet i skjeden, redusert sexlyst og økt risiko for beinskjørhet og hjerte-kar sykdommer. Din migrene kan bli bedre. 4. Ang tidspunktet for operasjon, så må du konferere med dine rådgivere. Det avhenger vel også av når dine slektninger fikk underlivskreft? 5. For kvinner finnes bare antiandrogen i p-piller (Diane, Yasmin/Yasminelle og Marvelon/Mercilon). Igjen, jeg vet ikke hvilke plager du har. 6. Gestagener som det er i Kliogest/Activelle og Livial kan gi litt mannlige ’bivirkninger’. Best å unngå det helt. Du bør overveie å få fjernet livmorene så du helt kan unngå gestagener. Snakk med gynekologene som skal operere deg. Jeg forstår dine bekymringer og overveielser, men trusselen om eggstokk-kreft veier tungt. Det er mange muligheter for å behandle og forebygge plager etter fjerning av eggstokker. Det er viktig at du får kontakt med en gynekolog med stor erfaring i hormonbehandling etter overgangsalderen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352408-kirurgisk-overgangsalder/#findComment-3017872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.