Gjest foreløpig rolig Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Jeg er 48 år, ert ganske mye overvektig gjennom mange år, men går turer hver dag på grunn av 3 hunder. De siste 8 - 10 årene har jeg hatt problemer med en fot. Det er åreknuter på den, og huden er blitt stram og hard rundt knuten. Jeg smør med Hirudoid (fikk beskjed av en lege å gjøre dette) på åreknutestedet. Det startet med kløe, så fikk jeg åreknutene, og etterhvert har jeg fått vondt/er stiv under fotsåla. Der er det et område med liten følelse. Området ligger rett foran hælen. Når jeg masserer områpet, blir det mykere og mindre vondt. (= dårlig blodsirkulasjon?) Føttene hovner opp om sommeren og når jeg står svært mye, men dette har blitt bedre siden jeg gikk ned 5 kilo. Spørsmålet er: 1) hvorfor blir huden "hard" rundt åreknutene? Kan huden bli normal igjen dersom jeg får operert knuten? 2) Har smerten/nummenheten/den dårlige sirkuasjonen under foten sammenheng med åreknutene? 3) Hva bør jeg gjøre med foten, bortsett fra å slanke meg? (forsøker å gjøre det!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352417-%C3%A5reknuter-nummen-under-fots%C3%A5len/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Der det har vært åreknuter i mange år, kan det komme fortykkelse av huden. Dette gjelder særlig hvis det har vært dyp blodpropp i benet (posttrombotiske hudforandringer). Da er det gjerne kronisk hevelse i benet. Siden du har blitt mye bedre etter slanking, hvilket er et godt tegn, er det vel lite sannsynlig at dette er problemet. Selve åreknuten kan også bli til en (overfladisk) blodpropp. Dette er naturens måte å fjerne åreknuten på. og er ikke farlig. Da vil selve åreknuten (eller kanskje du oppfatter det som huden) bli hard og øm, og i slike tilfeller kan legen foreslå Hidrudoid. Hvorvidt du bør opereres eller ikke, er vanskelig å uttale seg om før du har fått undersøkt venesystemet hos en spesialist i årekirurgi. Om huden er blitt forandret pga en såkalt perforant, der blodåren kommer gjennom muskelhinnen, kan huden bli bedre etter operasjon, men dette er altså ikke alltid tilfellet. Det ømme punktet under fotsålen har vel mest sannsynlig lite å gjøre med åreknutene, bortsett fra at det høres ut som om de forverres av hevelsen. Du bør vel få tatt et røntgenbilde av foten for å se på fotskjelettet. Hvis følelsesløsheten blir varig eller uttalt, bør du tilsees av nevrolog. Det viktigste du gjør med bena dine er som du sier selv å fortsette vekttap og å gå mest mulig, men ikke glem å moytarbeide hevelsen ved ELASTISKE STRØMPER (f. eks. "flystrømper" du kan kjøpe på apoteket). Disse skal du ta på før du står opp om morgenen. Du har bare godt av å gå, men skal ikke stå stille for mye, i allefall ikke uten elastiske strømper. Når du sitter, skal du legge bena på en stol og ikke sittte med føttene ned !!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352417-%C3%A5reknuter-nummen-under-fots%C3%A5len/#findComment-3017655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.