Gå til innhold

Tilpasst undervisning


Anbefalte innlegg

Gjest mor som er lei seg

Jenta vår går nå i 3. klasse. De har ukeplan for lekser der klassen er delt opp i to grupper. Den ene gruppa har mer lekser enn den andre. Jeg skjønner intensjonen bak dette. Men for vår jente som er i gruppa med mindre lekser og som sliter med selvfølelsen blir dette tøft, hun sier at hun er dum og ikke flink og smart som de i den andre gruppa. Ekstra tydelig blir det når hun gjør lekser sammen med bestevenninna som går i samme klasse og som er i den andre gruppa. Det blir liksom sånn at hun opplever at det forventes ikke så mye av henne.

Jeg skal ta en prat med læreren. Men jeg trenger tips til hvordan dette kunne vært løst på en bedre måte slik at det ikke oppleves så stigmatiserende. Dette med å dele inn i to grupper er en ordning som kjøres fra 3. klasse og oppover på skolen vår, så jeg må ha noen forslag å komme med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352501-tilpasst-undervisning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm, har også en 3 klassing som ikke er blandt de sterkeste i klassen, men noen inndeling lik deres har vi ikke.

De har som regel 1-2 ark ekstra med hjem som kan gjøres av de som har lyst (de sterke elevene) Noen ganger gjør vi ekstra leksene også om den vanlige leksa har gått greit.

Synes ikke det høres ut som en bra løsning det med grupper, dette kunne vel gjøres litt mer diskre?

Vårt barn har assistent eller "hjelper" som hun kalles og det gjøre at h*n føler seg "dum" nok

Etter hva jeg forstår kan ikke dette være lov. Det er det som kalles nivådifferensiering, og det er ikke tillatt.

''Opplæringslova

§ 8-2. Organisering av elevane i klassar eller basisgrupper

I opplæringa skal elevane delast i klassar eller basisgrupper som skal vareta deira behov for sosialt tilhør. For delar av opplæringa kan elevane delast i andre grupper etter behov. Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør.

''

Du må ta det opp med læreren og spørre om de kan finne en ny organisering av lekseplaner, som ikke "stempler" en gruppe elever.

Man skal ikke mistre mestringsfølelse og skoleglede allerede i tredje klasse.

Er de delt opp i de samme to gruppene i alle fag? Man får altså automatisk mindre lekse i norsk dersom man ikke er på øverste nivå i matte? Det synes jeg høres lettvint ut.

I min sønns klasse har de hatt differensierte lekseplaner i minst to år, husker ikke om de begynte med det i 3. eller 4. Det er tre nivåer - grønn (lavest nivå), rød og sort (høyest) "løype". De velger selv (evt. i samråd med foreldrene) hvilken de skal ta, lærerne har presisert at det kan være minst like bra å gjøre rødt nivå ordentlig enn å slurve gjennom sort. Men man skal selvsagt ikke gjøre grønn hver gang bare fordi man ikke gidder noe mer.

Jeg tror mange veksler på å gjøre rød og sort, avhengig av fag og hvor hektisk uka er. Ingen henger seg spesielt opp i det, i hvert fall har jeg ikke hørt noe om det. Det er ikke alltid at sort er tydelig vanskeligere, men det er ofte litt mer - eller det kan være en litt annen type oppgave. F.eks. i norsk kan den ene løypa være å skrive noe ut fra en bildeserie, den andre å skrive en fri historie.

Noen ganger er alle tre nivåer like i et fag, men de går i 6. og har flere fag enn bare basisfagene.

Jeg synes det høres feil ut at man automatisk skal være på samme nivå i norsk og matte, det stemte særdeles dårlig på datteren min i sin tid. Dessuten synes jeg du kan spørre om hvor ofte de revurderer gruppene. Noen steder deler de inn elevene i A- og B-lag på et tidlig tidspunkt og holder det sånn i årevis. Det er for slapt

synes

Etter hva jeg forstår kan ikke dette være lov. Det er det som kalles nivådifferensiering, og det er ikke tillatt.

''Opplæringslova

§ 8-2. Organisering av elevane i klassar eller basisgrupper

I opplæringa skal elevane delast i klassar eller basisgrupper som skal vareta deira behov for sosialt tilhør. For delar av opplæringa kan elevane delast i andre grupper etter behov. Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør.

''

Du må ta det opp med læreren og spørre om de kan finne en ny organisering av lekseplaner, som ikke "stempler" en gruppe elever.

Man skal ikke mistre mestringsfølelse og skoleglede allerede i tredje klasse.

Med den paragrafen du sikter til, menes det faste klasser eller basisgrupper. Klassen her er internt nivådifferensiert, og det er helt ok. Alle elever har krav på tilpasset opplæring, og jeg vil tro intensjonen til skolen er nettopp dette.

Om dette er en god måte å dele inn på, er en helt annen sak.

Jeg er enig med laban i at dette høres for lettvint ut.

Klassen til sønnen min har nivådifferensiering i basisfagene, og man er ikke nødvendigvis på samme nivå i matematikk som i norsk eller engelsk. De har inndelt i 5 nivåer, noe som gjør at alle skal ha opplæring som er tilpasset sitt individuelle nivå. Gruppene byttes to ganger i semesteret, ellers gjøres små justeringer dersom lærerne mener det er hensiktmessig å flytte en elev opp eller ned.

Ideen bak dette er svært god, hvordan det skal fungere i praksis er jeg litt spent på.

Annonse

Jeg er enig med laban i at dette høres for lettvint ut.

Klassen til sønnen min har nivådifferensiering i basisfagene, og man er ikke nødvendigvis på samme nivå i matematikk som i norsk eller engelsk. De har inndelt i 5 nivåer, noe som gjør at alle skal ha opplæring som er tilpasset sitt individuelle nivå. Gruppene byttes to ganger i semesteret, ellers gjøres små justeringer dersom lærerne mener det er hensiktmessig å flytte en elev opp eller ned.

Ideen bak dette er svært god, hvordan det skal fungere i praksis er jeg litt spent på.

''...man er ikke nødvendigvis på samme nivå i matematikk som i norsk eller engelsk''

Nettopp. Man ER jo faktisk ikke det. Fatter ikke hva slags lærere som har bestemt at 3. klassinger er like sterke i alle fag.

Synes jeg ser datteren min - som leste høyt for småungene i barnehagen da hun var 5 år - sitte med enkle leseøvelser fordi hun hatet matte...

''...man er ikke nødvendigvis på samme nivå i matematikk som i norsk eller engelsk''

Nettopp. Man ER jo faktisk ikke det. Fatter ikke hva slags lærere som har bestemt at 3. klassinger er like sterke i alle fag.

Synes jeg ser datteren min - som leste høyt for småungene i barnehagen da hun var 5 år - sitte med enkle leseøvelser fordi hun hatet matte...

Nettopp. Sønnen min er på middels nivå i matematikk, laveste i engelsk og nest høyeste i norsk. Klasseeksempel på at man må se hvert enkelt fag for seg.

Her er det et valg om hvilke lekser ungene vil gjøre. Delt inn i 2 eller 3 trinn. Eleven har (sammen med lærer) bestemt hva som passer for nettopp denne eleven i nettopp dette faget.

Du kan jo ta en samtale og fortelle om din erfaring + få litt mer informasjon. Informasjon (begge veier) er ofte nøkkelen til en bedre framtid. Og så er det jo viktig å fokusere på barnets sterke sider. Forhåpentligvis har h*n et fag h*n er dyktigere i. Ellers er det veldig viktig også å være flink til andre ting. Så å fokusere på det positive, og jobb med det h*n er svak i.

hmm, har også en 3 klassing som ikke er blandt de sterkeste i klassen, men noen inndeling lik deres har vi ikke.

De har som regel 1-2 ark ekstra med hjem som kan gjøres av de som har lyst (de sterke elevene) Noen ganger gjør vi ekstra leksene også om den vanlige leksa har gått greit.

Synes ikke det høres ut som en bra løsning det med grupper, dette kunne vel gjøres litt mer diskre?

Vårt barn har assistent eller "hjelper" som hun kalles og det gjøre at h*n føler seg "dum" nok

''Noen ganger gjør vi ekstra leksene også om den vanlige leksa har gått greit.

''

Vi har hatt lignende opplegg. Jeg har slitt litt med å forklare at dette ikke er en "straff" for de som har vært flinke med hovedleksen. Det er lett at det oppleves som en slags straff. Bedre å differensiere, syns jeg, i hvert fall for de "flinke"... Ikke lett å se den perfekete løsningen for dette!

Gjennom alle trinn¨på barneskolen har det vært oppdelt i 3 nivåer. Det fungerer greit. Det er noen barn som sliter med å pugge 15 gloser i engelsk av gangen og som må ned i halvparten for at de skal huske litt.

I matte kan de som vipper mellom to nivåer velge hele veien hvilken gruppe de skal gjøre leksene i. Synes de at matte for øyeblikket er blitt ekstra vanskelig så velger de mellomste trinn istedenfor toppnivået. Men det er viktig at de som er skoleflinke i et fag blir tilfredsstillt på lik linje med de svake som ikke orker eller klarer å henge med. Mange innvandrere sliter ofte med å lese norsk og de trenger lettere oppgaver, samme med elever som har dysleksi e.l. -slik kan alle få tilpasset leksene sine uten at de skal la vær å gjøre lekser fordi det blir for vanskelig.

På alle disse årene som mitt barn har hatt dette systemet er det ikke noen som erter hverandre pga. dumhet. Elevene har skjønt tegningen og de fleste har vandret opp eller ned i løpet av 7 år i et eller annet fag. Så de forstår hverandre!

Be lærerne ta opp problematikken i klassen til diskutering blant elevene. Jeg tror man skal ha litt mer forståelse for at ungene ikke alltid er stygge mot hverandre og erter.

tzatziki1365380058

På mine barns skole har det vært nivåinndeling fra 1. klasse. Men gruppenes sammensetning varierer jo med fagene, og det er dessuten flere grupper på samme nivå på alle trinnen. Vi har åpen skole, så hele trinnet på 50+ elever blir delt i smågrupper. Jeg har ikke inntrykk av at mine barn har noen som helst peiling på hvilke nivå andre befinner seg, de vet knapt hvilket nivå de befinner seg på selv :)

Det høres veldig rart ut dersom din datters klasse er delt i to statiske grupper, helt uavhengig av fag mv. Synes det er en veldig uheldig måte å gjøre det på. Jeg tror jeg hadde tatt dette opp med klassekontaktene i første omgang, og fått dem til å lufte temaet med andre foreldre og lærere.

Når et er sagt, så mener jeg at det beste man kan gjøre for barna sine, er å la dem forstå at folk er forskjellige, er gode på forskjellige ting, og at det eneste somman kan gjøre og man kan bedømmes ut i fra, er at man gjør det beste ut av de mulighetene man får. Min erfaring er også at barn trenger hjelp til å finne ut hva de er virkelig gode på - det er ikke gitt at naturtalentet i musikk automatisk velger å holde på med musikk, og det er nok av småballerinaer som heller burde sparket fotball, altså ut i fra forutsetningene . Barn må ha hjelp til å finne sine nisjer, ut i fra hva de faktisk er gode på og har talent for. Ikke for å spesialisere seg i tidlig alder, men for å oppleve virkelig mestring på det som ligger akkurat for dem.

Dersom din datter ikke har andre områder enn skolen å hevde seg på, tror jeg at jeg hadde prøvd å finne en arena utenfor skolen som passer henne, og hvor hun får mulighet til å oppleve en annen type mestring.

''Noen ganger gjør vi ekstra leksene også om den vanlige leksa har gått greit.

''

Vi har hatt lignende opplegg. Jeg har slitt litt med å forklare at dette ikke er en "straff" for de som har vært flinke med hovedleksen. Det er lett at det oppleves som en slags straff. Bedre å differensiere, syns jeg, i hvert fall for de "flinke"... Ikke lett å se den perfekete løsningen for dette!

Jeg er helt enig i at det er bedre med differensiering enn dette systemet med "må" og "kan"-lekser. Om man har en faglig flink elev så er det vanskelig å motivere for ekstra lekser, da dette gjerne oppfattes som en straff. De svake trenger flere og repeterende oppgaver på samme nivå mens de sterke trenger videre utfordringer for ikke å kjede seg.

Annonse

De har tre nivåer i min sønns klasse også, han går i 6. nå.

Jeg tror de hadde elevsamtaler med alle elevene og avtalte med hver enkelt hvilket nivå de skulle være på før de innførte systemet. Vi foreldre ble informert om nivået på foreldresamtale som var noen uker etter elevsamtalen. Alle elevene i klassen har dermed fått en begrunnelse og forklaring på nivåinndelingen, og har gjort en avtale med læreren sin om hvilket nivå de velger på lekseplanen.

I jentungens 3. klasse har de hittil såkalte "Må" og "kan" lekser, og der gjør vi litt ettersom det passer oss og vi har tid til.

Jeg synes ikke noe om nivåinndeling der man tar avgjørelsen over hodet på elev og foresatt og ikke forklarer alle elevene hva som er grunnen til nivåinndelingen.

På vår skole deler de ikke opp i grupper. Men i ulike fag kan de ha de rød lekse, grønn lekse og blå lekse. Hvilken lekse barna får avhenger av hvor de står i det enkelte faget. På meg virker dette som en ganske diskret måte å gjøre det på. Men jeg vet ikke hvor mye ungene diskuterer dette seg imellom.

Generelt er jeg lite tilhenger av å fortelle barn hva de ikke kan. Så om jenta ønsker å være i den andre gruppa, synes jeg hun burde få lov å forsøke. Så får hun selv finne ut om det er en god idé eller ikke.

Det vil nok være et mye større nederlag for henne å få beskjed om at dere (lærer/foreldre) har så lite tro på henne at hun ikke en gang får forsøke, enn å prøve og finne ut at det ble for mye å gape over.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...