Gå til innhold

Min kjære rotekopp...

Anbefalte innlegg

Gjest Fru Vimsekopp??

Jeg har verdens snilleste kjæreste.. Ikke så værst å se på heller ;) MEN... han er en rotekopp..

Han vimser litt, slik at han glemmer ting (f.eks hvor han har tingene sine, glemmer å slå av kaffetrakteren, får ikke gjort ferdig ting fordi andre ting dukker opp osv..)

Han tar liksom ikke vare på tingene sine... bilene går til de stopper, finner han ikke noe, kjøper han heller nytt, glemmer å si opp CanalDigital når han har gått over til Viasat osv...

Jeg er IKKE sånn.. jeg liker forutsigbarhet, orden og økonomi i balanse.. At han er en slik vims, gjør meg litt usikker...

Skal jeg overse dette og heller forsøke å "oppdra" ham til å ta litt mer ansvar eller hva?? Jeg er litt bekymret for å flytte sammen med ham, hvis han fortsetter på denne måten..

-Men en go'ing.. ja se det er han :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352509-min-kj%C3%A6re-rotekopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Skal jeg overse dette og heller forsøke å "oppdra" ham til å ta litt mer ansvar eller hva??''

Det er vel snakk om en voksen mann? Tror ii så fall ikke du kan forandre ham; det er for sent. Men mulig du kan kanskje påvirka ham til å bli ørlite bedre til å huske ting, lære ham noen teknikker etc. Men tror det er liten vits i å ha som forutsetninger for senere samliv at han skal forandre seg, du må nok lære å leve med det.

Du må vurdere om du klarer å leve med en silk person; om de gode sidene skygger over de dårlige. Selv om jeg ikke er blant de aller mest ordentlige og ryddige selv (eller kanskje nettopp derfor?), har jeg mine tvil om jeg hadde orket. Men det kan man jo ikke si noe om før man står i situasjonen.

Sambo har en "gjøre-liste" som han følger opp hver dag. Der skriver han slike ting du nevner. Si opp abonnementer, forhøre seg om et lån, åpne en sparekonto, ta søpla opp til veien hver mandag kveld.

Jeg er ofte den som sier noe må gjøres, men deretter skriver han det ned og jeg trenger ikke mase.

Det har hjulpet.

Han er egentlig ikke en rotekopp (det er det jeg som er), men han har en million gjøremål og ting og tang han må huske i forbindelse med jobben, så å huske gjøremål på hjemmefronten kan bli noe nedprioritert.

Slik jeg leser innlegget ditt er det tre kategorier rot:

1. "Vanlig" rot i hjemmet. Han slenger fra seg saker og ting der han er for øyeblikket og glemmer hvor han har lagt det. Ingenting har sin faste plass og derfor blir alt vanskelig å finne.

2. Økonomisk rot. Han glemmer å si opp abonnementer, kjøper nye ting i stedet for å finne igjen de gamle. Manglende vedlikehold av f.eks bilen er kostbart i lengden.

3. Rot som går på sikkerheten løs. For eksempel å glemme å slå av kaffetrakteren. Det kan i sin ytterste konsekvens føre til brann.

Jeg _tror_ jeg hadde greid å leve med kategori 1-rot, men jeg hadde slitt alvorlig med å leve med kategori 2. Og kategori 3 hadde jeg betraktet som graverende hos en voksen mann, og derfor løpt så fort jeg kunne i motsatt retning.

Alle kan være vimsete og distre iblant, jeg også selvfølgelig, og hjemmet mitt er slett ikke strøkent alltid. Men for meg er det viktig med orden på økonomi og sikkerhet.

Det er vanskelig å forandre andre mennesker. Folk kan forandre seg, naturligvis, men da må de ønske det sjøl. Du kan ikke tvinge/ønske/oppdra/snakke ham til å forandre seg. Og da må du selv vurdere hva du vil: Kan du leve med ham, med rot på alle områder, eller kan du ikke? For du kan ikke regne med at han forandrer seg, sånn uten videre.

Gjest respektere hverandre

Har dere barn? Min erfaring er at slike ting kan bli store frustrasjoner når man får barn.

Hvis man får lov til å fortsette å være såpass uansvarlig / vimsete når man har fått barn, overlater man i praksis utrolig mye ansvar til partneren sin. Hvis begge skal jobbe, og ansvaret for hus og barn egentlig skal deles på begge, kan det bli vanskelig hvis man ser at man er nødt til å holde i alle trådene selv hvis noe skal bli gjort / fulgt opp.

Hvis dere allerede har barn, har du kanskje erfart dette allerede?

Jeg ville snakket ordentlig om det (helst en gang dere har god tid og har det bra, ikke ta det opp i forlengelse av en frustrasjon over noe han har glemt). Og si at du ønsker å ha et forhold til ham som to likestilte mennesker, og ikke være en som passer på ham som om han ikke er voksen. Alle kan skjerpe seg. Og kanskje han må sette av tid hver dag til å roe ned og tenke igjennom det han skulle ha gjort, og rydde opp rundt seg slik at det ikke hoper seg opp med gjøremål og rot.

I tillegg finnes det mange muligheter til å ha felles, oppdaterte lister og kalendre og oversikter i vår elektroiske hverdag. Og ofte synes gutta at slike metoder for å huske ting og minne hverandre på ting er mer spiselige enn masing og lapper..

Har dere Iphone er det apps for innkjøpslister og to-do-lister som oppdeters på hverandres telefoner umiddelbart, og hvor man kan se hva som faktisk er gjort / kjøpt og legge inn nye ting.

G-mail har kalendere som er enkle å dele.

osv.

Og så må dere finne en løsning hvor dere klarer å leve med ulikhetene. Og respektere den innsatsen den andre gjør på noen områder, og heller ta ansvaret selv for andre områder. ofte kan det være greit med en klar arbeidsdeling med visse områder hver, enn at man forventer at den andre gjør ca 50 % av hver oppgave, hvis man har veldig ulik standard for når og hvor nøye ting skal gjøres.

Og så kan det være greit med ganske felles økonomi, slik at den som faktisk husker å kjøpe inn det som trengs for at man skal ha det bra rundt seg (alt fra bensin til bilen til nye håndklær på badet eller noe ekstra godt til søndagsmiddagen) , ikke samtidig må ta den økonomiske belastningen av dette.

Oppdragelsesprosjektet kan du skrinlegge med en gang. Voksne mennesker lar seg sjeldent oppdra. Voksne menn lar seg enda mindre oppdra av sin bedre halvdel.

Skal du beholde ham, må du akseptere mye av dette rotet. Noe av det kan du unngå ved at du overtar ansvaret for en del ting.

Men å basere forholdet på at du skal forandre han, kommer ikke til å funke.

Vet han forresten hvor negativt du opplever rotet?

Har du veid hans rot opp mot dine egne mindre attraktive sider?

mvh

Annonse

''Skal jeg overse dette og heller forsøke å "oppdra" ham til å ta litt mer ansvar eller hva??''

Det er vel snakk om en voksen mann? Tror ii så fall ikke du kan forandre ham; det er for sent. Men mulig du kan kanskje påvirka ham til å bli ørlite bedre til å huske ting, lære ham noen teknikker etc. Men tror det er liten vits i å ha som forutsetninger for senere samliv at han skal forandre seg, du må nok lære å leve med det.

Du må vurdere om du klarer å leve med en silk person; om de gode sidene skygger over de dårlige. Selv om jeg ikke er blant de aller mest ordentlige og ryddige selv (eller kanskje nettopp derfor?), har jeg mine tvil om jeg hadde orket. Men det kan man jo ikke si noe om før man står i situasjonen.

Høres ut som ADD. Concerta løser saken.

Gjest Fru Vimsekopp??

Vi er rundt 40 begge to, så jada, han er en voksen kar :)

Jeg er selv ingen Frk. Perfekt, og kan til tider ha det ganske uryddig rundt meg.. likevel liker jeg at påbegynte prosjekter blir ferdigstilt før man starter med et nytt, at bilen går, at økonomien er under kontrollerte former osv.. Altså.. rot i huset er en ting, mens rot i økonomi og slike ting for meg er nokså skummelt.

Jeg har tatt dette opp med ham, og tør ikke flytte sammen før jeg ser endringer.. Han gjør en innsats for å bedre seg, men det er ikke gjort over natta...-Men jeg vil fortsette å stille krav.. ikke for min del, men for at vi skal kunne få et bra liv.. sammen..

min samboer er også en utrolig rotekopp. han ser liksom ikke at ting bør bli gjort. Som å ta ut og inn av oppvaskmaskina, rydde av bordet, brette sammen tøy. Alt dette er det jeg som må gjøre etter jobb. men vanskelig å få han til å forstå at det er begge sin oppgave. Men det må jeg bare leve med :P

min samboer er også en utrolig rotekopp. han ser liksom ikke at ting bør bli gjort. Som å ta ut og inn av oppvaskmaskina, rydde av bordet, brette sammen tøy. Alt dette er det jeg som må gjøre etter jobb. men vanskelig å få han til å forstå at det er begge sin oppgave. Men det må jeg bare leve med :P

''Men det må jeg bare leve med :p''

Du må være ufattelig tålmodig, og resten av oss (og mennene) må jo bare være takknemlige for at noen orker oppgaven! :P

Jeg kunne aldri levd med en som ikke fant det naturlig å gjøre sin del av det som må gjøres hver dag. Tror jeg ville hatt skepsis til en mann som ikke hadde forsøkt å bo for seg selv før han kom til meg.

''Men det må jeg bare leve med :p''

Du må være ufattelig tålmodig, og resten av oss (og mennene) må jo bare være takknemlige for at noen orker oppgaven! :P

Jeg kunne aldri levd med en som ikke fant det naturlig å gjøre sin del av det som må gjøres hver dag. Tror jeg ville hatt skepsis til en mann som ikke hadde forsøkt å bo for seg selv før han kom til meg.

hehe, irritert kan jeg bli hver dag pga det, men det hjelper lite. blir det for ille til slutt så får han betale for vaskedame :) hehe

Annonse

Gjest Fru Vimsekopp??

hehe, irritert kan jeg bli hver dag pga det, men det hjelper lite. blir det for ille til slutt så får han betale for vaskedame :) hehe

Er din samboer også en rotekopp når det kommer til økonomi og vedlikehold av f.eks. bil og slike ting?

Der jeg rengjør malerkosten, for å kunne bruke den senere, kaster han den, for å slippe rengjøringen.. -Vi kan jo bare kjøpe en ny... -Som et eksempel...

Han handler også på kreditt, uten å tenke på å få betalt ned gjelden igjen så fort som fy...

Er din samboer også en rotekopp når det kommer til økonomi og vedlikehold av f.eks. bil og slike ting?

Der jeg rengjør malerkosten, for å kunne bruke den senere, kaster han den, for å slippe rengjøringen.. -Vi kan jo bare kjøpe en ny... -Som et eksempel...

Han handler også på kreditt, uten å tenke på å få betalt ned gjelden igjen så fort som fy...

''Han handler også på kreditt, uten å tenke på å få betalt ned gjelden igjen så fort som fy...''

Det ville skremt meg.

Malerkostene kunne jeg levd med, evt. kastet selv om det var oljemaling.

mvh

Gjest rotekoppen77

Jeg er kvinne og litt vims og rotekopp selv,

noe som til tider irriterer min kjære, men han har lærte å leve med meg hehe :-)

Det jeg har merket er at det bare blir verre av mas om han

"kjefter " på meg...f.eks. åh typisk deg, du har ikke kontroll på noen ting bla bla...

Føler jeg setter meg litt på bakbeina da. Det er ikke det at jeg ikke vil skjerpe meg,

jeg vil jo gjerne ha orden på ting... men jeg er en vimsete person..

Har prøvd å skjerpe meg, ha faste plasser til f.eks. nøklør og sånn, men så enkelte dager er jeg litt sløv eller har litt dårlig tid og legger fra meg på en "lur" plass, også finner jeg det ikke igjen. Er ofte om morgenen jeg må ringe fra fasttelefonen til mobilen for å finne den igjen... takk gud for de gangene hvor batteriet ikke har vært utladet :-)

Og en gang skulle jeg ha nøklene til bilen, hadde dårlig tid og mannen min var alt dratt på jobb..... rett før han dro sa han, ja vet du hvor nøklene er da?

jada sa jeg, de er i veska de.

Men da jeg skulle se i veska var de ikke der! Shit!!!! jeg lette huset rundt og fikk helt panikk. Men så så jeg en gang til i veska i et sidebur - og der var de!

Uff....

Jeg prøver å skjerpe meg så godt jeg kan.

Det jeg vil si er at det er fint at du sier fra, viser han fordelen med å ha litt orden.

Hvis dere flytter sammen, ha et system. Et nøkkelskap til nøkler og gi streng beskjed om at når han kommer hjem fra jobb er det første han gjør å ha nøklene der.

Har du fast plass til lommeboka? Er greit å f.eks. ha en kommode i gangen eller noe der dere har de. Ha faste plasser til tinga.

Etterhvert vil han lære seg å bruke de faste plassene, stort sett...

men ikke vær for anklagende de gangene han har glemt det, typisk deg bla bla... det skaper dårlig stemning. Oppmunte han heller de gangene han gjør det riktig.

Da får han mer lyst tilå ha orden i sakene.

Og kjøp han en filofaks. Be han skrive opp alle viktige ting der, bursdager, møter, tannlegetimer osv... og be han sjekke den hver morgen og etter jobb, rett og slett ha rutine i det.

Noe jeg har gjort er å ha en kalender på mobilen, den har en alarm som piper et kvarter før eventen skal skje, f.eks. tannlegetime... jeg husker som regel på avtaler, men greit å ha en påminner.

Gjest rotekoppen77

Forresten, hva er stjernetegnet ditt og hans?

Har en teori om at jomfruer er veldig ordentlige og systematiske av seg.

Min mann er jomfru - og jeg kjenner flere andre jomfruer, og min eks var jomfru...

alle var veldig ordentlige...

Skulle være strøkent hjemme, alt hadde sin faste plass og de klikka hvis det var noe som ikke var skikkelig hehe :-)

''Han handler også på kreditt, uten å tenke på å få betalt ned gjelden igjen så fort som fy...''

Der hadde varsellampene blinket klart og tydelig for meg! Jeg hadde _aldri_ flyttet sammen med en kar med så dårlig økonomisk sans. Rett og slett.

Jeg er kvinne og litt vims og rotekopp selv,

noe som til tider irriterer min kjære, men han har lærte å leve med meg hehe :-)

Det jeg har merket er at det bare blir verre av mas om han

"kjefter " på meg...f.eks. åh typisk deg, du har ikke kontroll på noen ting bla bla...

Føler jeg setter meg litt på bakbeina da. Det er ikke det at jeg ikke vil skjerpe meg,

jeg vil jo gjerne ha orden på ting... men jeg er en vimsete person..

Har prøvd å skjerpe meg, ha faste plasser til f.eks. nøklør og sånn, men så enkelte dager er jeg litt sløv eller har litt dårlig tid og legger fra meg på en "lur" plass, også finner jeg det ikke igjen. Er ofte om morgenen jeg må ringe fra fasttelefonen til mobilen for å finne den igjen... takk gud for de gangene hvor batteriet ikke har vært utladet :-)

Og en gang skulle jeg ha nøklene til bilen, hadde dårlig tid og mannen min var alt dratt på jobb..... rett før han dro sa han, ja vet du hvor nøklene er da?

jada sa jeg, de er i veska de.

Men da jeg skulle se i veska var de ikke der! Shit!!!! jeg lette huset rundt og fikk helt panikk. Men så så jeg en gang til i veska i et sidebur - og der var de!

Uff....

Jeg prøver å skjerpe meg så godt jeg kan.

Det jeg vil si er at det er fint at du sier fra, viser han fordelen med å ha litt orden.

Hvis dere flytter sammen, ha et system. Et nøkkelskap til nøkler og gi streng beskjed om at når han kommer hjem fra jobb er det første han gjør å ha nøklene der.

Har du fast plass til lommeboka? Er greit å f.eks. ha en kommode i gangen eller noe der dere har de. Ha faste plasser til tinga.

Etterhvert vil han lære seg å bruke de faste plassene, stort sett...

men ikke vær for anklagende de gangene han har glemt det, typisk deg bla bla... det skaper dårlig stemning. Oppmunte han heller de gangene han gjør det riktig.

Da får han mer lyst tilå ha orden i sakene.

Og kjøp han en filofaks. Be han skrive opp alle viktige ting der, bursdager, møter, tannlegetimer osv... og be han sjekke den hver morgen og etter jobb, rett og slett ha rutine i det.

Noe jeg har gjort er å ha en kalender på mobilen, den har en alarm som piper et kvarter før eventen skal skje, f.eks. tannlegetime... jeg husker som regel på avtaler, men greit å ha en påminner.

"si fra hver morgen at han må sjekke kalenderen/avtaleboka",

Det betyr jo i praksis at hun må mase/minne han på det... Det kan fort bli en konflikt mellom dem dersom han ikke er "med på" at hun hjelper han til bedre oversikt og system i livet sitt. Det beste er jo hvis han innser sine feil og begrensninger og hun kan "overta" der han sliter. Feks. være den som tar ansvar for økonomi og regninger mot at han overfører et visst beløp til konto hver mnd. Det hadde ikke kostet meg en kalori å fikse det, fremfor å engste meg for purringer og kreditorer.

Min mann er utrolig hårsår for ting han opplever som mas og kontroll fra min side. Jeg er ordentlig, har god oversikt og prøver å huske ting som skal skje. Jeg tar egne forhåndsregler når jeg vet at det blir for mye en periode, så den mentale kapasiteten er dårlig. Da skriver jeg ned i kalenderen, lager reminder på telefonen etc. Min kjære er dårlig på dette, og blir irritert når jeg minner han på ting (føler at jeg holder "kontroll" med han) samtidig så vil han ha "hjelp" når han mister oversikten... ikke så enkel balansegang! :)

Gjest rotekoppen77

"si fra hver morgen at han må sjekke kalenderen/avtaleboka",

Det betyr jo i praksis at hun må mase/minne han på det... Det kan fort bli en konflikt mellom dem dersom han ikke er "med på" at hun hjelper han til bedre oversikt og system i livet sitt. Det beste er jo hvis han innser sine feil og begrensninger og hun kan "overta" der han sliter. Feks. være den som tar ansvar for økonomi og regninger mot at han overfører et visst beløp til konto hver mnd. Det hadde ikke kostet meg en kalori å fikse det, fremfor å engste meg for purringer og kreditorer.

Min mann er utrolig hårsår for ting han opplever som mas og kontroll fra min side. Jeg er ordentlig, har god oversikt og prøver å huske ting som skal skje. Jeg tar egne forhåndsregler når jeg vet at det blir for mye en periode, så den mentale kapasiteten er dårlig. Da skriver jeg ned i kalenderen, lager reminder på telefonen etc. Min kjære er dårlig på dette, og blir irritert når jeg minner han på ting (føler at jeg holder "kontroll" med han) samtidig så vil han ha "hjelp" når han mister oversikten... ikke så enkel balansegang! :)

Mener jo ikke at hun hver dag skal be han sjekke filofaksen osv,

men at hun skal si til han at han skal sjekke den hver dag så han får rutine i den.

Hun skal ikke minne han på dette hver dag.

Men nå har hun gitt han hjelp til å få litt orden i kaoset, så er resten opp til ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...