Gå til innhold

Blod i urinen

Anbefalte innlegg

Gjest Lars1965

Hei. Kanskje ikke rett forum, men prøver likevel. I kronologisk rekkefølge: For to år siden hadde jeg blod i urinen ved en anledning. Tok urinprøve senere som var ok, og dette ble ikke utredet nærmere. For tre uker siden hadde jeg igjen blod i urinen. Hadde lette smerter som startet i lysken og deretter forplantet seg til høyre nyre. Jeg besvimte også samme kveld – borte i ca 30 sek – uvisst av hvilken grunn. Neste dag gikk jeg til et privat legesenter og tok diverse blodprøver og prostata, testikler med mer ble undersøkt. I tillegg ble det tatt ultralyd av nyrer og urinbære. Denne undersøkelsen viste et lite arr i den ene nyren, samt en liten sten. Dette kunne i følge legen tyde på at jeg hadde tisset ut litt nyregrus. Blodprøvene som ble tatt var innenfor normalverdiene. Legen anbefalte likevel cystoskopi til ca 2.500,. noe jeg har takket nei til – foreløpig. I forrige uke følte jeg en litt rar følelse i underlivet, en følelse av å være tissetrengt hele tiden. Gikk på legevakt og det var fremdeles ørlite blod i urinen og spor som tydet på en urinsveiinfeksjon. I denne perioden hadde jeg også ubeskyttet sex (oralt/vaginalt dessverre ikke med min faste partner) noe jeg også fortalte legen. Han gav med derfor et ”bredspektret” antibiotikum som skulle ta knekken på urinveisinfeksjonen og eventuelle kjønnsykdommer (antar at han mente gonore). Legen mente også at undersøkelsen som ble gjort med ultralyd ikke hadde store nytteverdien og anbefalte heller CT for å sjekke for kreft i urinveier. For to dager siden var jeg hos bedriftslegen og sjekket urinen som var helt fin. Han henviste meg til CT (med kontrast) og sa at dette var en en god undersøkelse som ville vise eventuelle svulster og lignende. Hvis jeg i tillegg sjekket urinen jevnlig ville jeg være godt ”dekket”. Bør jeg i tillegg ta en cystoskopi – selv om alt ser ok ut på CT, evnt. sjekke for eventuelle kjønnsykdommer? Har lite lyst til å gjennomføre cystoskopi i og med at jeg antar at en slik undersøkelse ikke er direkte ubehagelig. Føler de tre legene jeg har vært innom ikke er direkte samstemte og har derfor lyst på en ”nøytral” vurdering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352592-blod-i-urinen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...