Gå til innhold

Graviditet og manglende menstruasjon

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer er begge snart 30 år, og har tenkt å prøve å bli gravid. Jeg sluttet derfor med p-pillen Diane for ca en mnd siden. Jeg har gått på denne en tid grunnet hårvekst i ansiktet.

Jeg har i flere år hatt uregelmessig mens i de periodene jeg ikke har gått på p-piller, i grunnen helt siden jeg fikk mensen. Det skal sies at jeg trente ganske mye opp til 18-årsalderen, samt at jeg hele tiden har slitt med tvangslidelse og depresjoner.

Jeg spurte primærlege en tid tilbake om det var skadelig å gå slik uten menstruasjon, men hun mente at det trengte en først ta fatt i ved et evt. ønske om graviditet. Og nå er altså dette ønsket her.

Jeg har avtalt med lege å "prøve" i ca 6 mnd. før vi evt. prøver å få eggeløsning ved hjelp av hormoner.

Jeg ble testet for PCO for litt over 1 år siden, og hadde det visst ikke. Min søster har fått dette påvist. I likhet med henne sliter jeg litt med hårvekst og vekta, men ikke i samme grad som henne.

Synes du at denne framdriftsplanen høres fornuftig ut, dvs prøve i et halvt år og så prøve med hormoner?

Er PCO noe man har eller ikke har? Eller er det f. eks. når man passerer en viss "terskelverdi" at man kan sies å ha dette syndromet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35263-graviditet-og-manglende-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du er 30 år synes jeg ikke dere skal spille tiden på bare å vente på at mensen ordner seg men sette i gang med hormonprøver og evt behandling. Ved manglende eggløsning, også når årsaken er PCOS, bruker man Pergotime tabletter. Det er glidende overganger fra PCO (som bare sitter i eggstokkene) til PCOS med de ulike symptomer i forskjellig sværhetsgrad. Det er mye på nettet om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...