papir Skrevet 17. september 2001 Skrevet 17. september 2001 Jeg og samboer er begge snart 30 år, og har tenkt å prøve å bli gravid. Jeg sluttet derfor med p-pillen Diane for ca en mnd siden. Jeg har gått på denne en tid grunnet hårvekst i ansiktet. Jeg har i flere år hatt uregelmessig mens i de periodene jeg ikke har gått på p-piller, i grunnen helt siden jeg fikk mensen. Det skal sies at jeg trente ganske mye opp til 18-årsalderen, samt at jeg hele tiden har slitt med tvangslidelse og depresjoner. Jeg spurte primærlege en tid tilbake om det var skadelig å gå slik uten menstruasjon, men hun mente at det trengte en først ta fatt i ved et evt. ønske om graviditet. Og nå er altså dette ønsket her. Jeg har avtalt med lege å "prøve" i ca 6 mnd. før vi evt. prøver å få eggeløsning ved hjelp av hormoner. Jeg ble testet for PCO for litt over 1 år siden, og hadde det visst ikke. Min søster har fått dette påvist. I likhet med henne sliter jeg litt med hårvekst og vekta, men ikke i samme grad som henne. Synes du at denne framdriftsplanen høres fornuftig ut, dvs prøve i et halvt år og så prøve med hormoner? Er PCO noe man har eller ikke har? Eller er det f. eks. når man passerer en viss "terskelverdi" at man kan sies å ha dette syndromet? 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. september 2001 Skrevet 20. september 2001 Hvis du er 30 år synes jeg ikke dere skal spille tiden på bare å vente på at mensen ordner seg men sette i gang med hormonprøver og evt behandling. Ved manglende eggløsning, også når årsaken er PCOS, bruker man Pergotime tabletter. Det er glidende overganger fra PCO (som bare sitter i eggstokkene) til PCOS med de ulike symptomer i forskjellig sværhetsgrad. Det er mye på nettet om det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.