Gå til innhold

Nå stiger prisen for Moland og French

Anbefalte innlegg

Men det går jo ikke an å forvente norsk rettssikkerhet i Kongo. Det er en stat fullstendig ute av kontroll.

Det samme gjelder for andre nordmenn som driter seg ut i utlandet. Det sitter hundrevis av dem rundt om i landet. Tror du nordmenn i Thailand, Phillipinene, i Pakistan eller disse forretningsfolka/b-gjengen i Brasil, får det vi her i Norge ville kalt rettferdige rettssaker?

Det får de selvfølgelig ikke.

Og derfor er det veldig lurt å sette seg inn i ymse lands forhold før man begår kriminelle handlinger i disse landene. Og Moland og French har begått kriminelle handlinger i Kongo - selv om de eventuelt skulle være uskyldige i drap.

Rundt om i verden, skulle det stå.

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• ShitDiddelyDo

14

• EnolaGay

7

• Lillemus

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Akkurat de to der hadde vi nok vært tjent med at ikke hadde pass, ja.

Men det positive med saken, pluss Bolivia-saken, pluss denne fyren som måtte hentes ned fra Mount Everest (tror jeg det var), han som mista noen fingre mens kompisene hans her hjemme skjelte ut UD for ikke å legge press på Kina (tror jeg det var) om å sende helikopter etter ham, har i det minste satt fokus på nordmenns manglende norske rettssikkerhet i utlandet (noe som åpenbart kommer som en bombe på folk) - og det er nok bra.

Når det gjelder Moland og French visste de nok litt om Kongo på forhånd. Det var tross alt ikke første gang de var der, og de hadde operert fra Uganda en stund, så de spiller nok dummere enn de er. Får vi håpe. Hvis ikke er det dårlig stelt.

Det som er jævlig er at familiene og deres advokater kommer til å begynne å bære seg så fort de er i et norsk fengsel for å få dem ut. De er jo utsatt for et justismord, så hvorfor skal de måtte sone i Norge i rundt 5 år (som jeg ser anslått)?

Bare vent!

Og det neste blir nok en bok og film om de stakkars morderne! (Er de dømt i retten i DR Kongo er det ikke noe problem å skrive det.)

Med vennlig hilsen

Nei jeg har ikke fulgt med nok. Men jeg mener alikevel at det blir to gale som gjør en rett, når man konsekvent sier at de kan brenne og fortjener det fordi de er tullinger.

Hadde de fått noe i nærheten av en ordentlig rettssak, og en fengselsstraff som seg hør og bør i sakens anledning. Så ville ingen lea et øyelokk.

Som det er synes jeg man skal få dem hjem og sperra dem inne på Ila fordi Kongo er akkurat like rablende gale som de to var i utgangspunktet. Og ingen fortjener å dø.

Særlig når man ikke kan si med sikkerhet at de faktisk drepte fyren.

''Særlig når man ikke kan si med sikkerhet at de faktisk drepte fyren.''

Det er neppe noen som helst grunn til å tvile på akkurat det.

Er det noen grunn til å tro de er uskyldig, annet enn at de er nordmenn og har hvit hud?

Med vennlig hilsen

Men det går jo ikke an å forvente norsk rettssikkerhet i Kongo. Det er en stat fullstendig ute av kontroll.

Det samme gjelder for andre nordmenn som driter seg ut i utlandet. Det sitter hundrevis av dem rundt om i landet. Tror du nordmenn i Thailand, Phillipinene, i Pakistan eller disse forretningsfolka/b-gjengen i Brasil, får det vi her i Norge ville kalt rettferdige rettssaker?

Og derfor er det veldig lurt å sette seg inn i ymse lands forhold før man begår kriminelle handlinger i disse landene. Og Moland og French har begått kriminelle handlinger i Kongo - selv om de eventuelt skulle være uskyldige i drap.

Ja, jeg reagerer bare på at samtlige mener de ER skyldige og fortjener å råtne. Det vet man ikke. Og risikoen for at de faktisk er uskyldige i drap synes jeg er nok til å faktisk forsøke å redde livet på dem med å få dem hjem. Selv om de er to tullinger. Hvilket jeg tydelig er alene om å mene.

Derav mitt engasjement i saken. "Inntil det motsatte er bevist" gjelder visst ikke for disse to.

http://www.dagbladet.no/2010/09/04/nyheter/utenriks/kongo-saken/tjostolv_moland/joshua_french/13256128/

Enka er forøvrig "død" i alle fall. Om hun får noen mill til slutt så tar hennes egen stat rotta på henne før hun ser en krone.

Det smarteste er faktisk å få dem til Norge alle tre, og ungene hennes.

Kanskje det var geiteblod? Du vet sikkert hva motivet for drapet var og du.

Og det er ikke rart Afrika sliter med heksebrenning og voldtekter når du refererer til Kongo som kontinentets beste rettssystem.

Stigmatisering greier de fint å skaffe selv når de ikke engang tar inn at nasjonen Norge ikke har noe med det, og drar inn Konge, millitærmakt og halve statsbudsjettet.

Jeg reagerer på det du skriver, og jeg merker at jeg reagerer med følelser. Du skriver som om de dernede er helt uvitende om alt vi altvitende vet.

Jeg gidder ikke synes synd på to naive mordere som tror det er greit å drepe en "neger" i jungelen i Afrika og tror at det er forskjell fra å drepe en "hvit" nordmann her opp i denne steinrøysa i nord.

Jeg kan til nød synes synd på mødrene deres siden jeg er mor selv.

''Særlig når man ikke kan si med sikkerhet at de faktisk drepte fyren.''

Det er neppe noen som helst grunn til å tvile på akkurat det.

Er det noen grunn til å tro de er uskyldig, annet enn at de er nordmenn og har hvit hud?

Med vennlig hilsen

Ja det er det.

Annonse

Ja det er det.

Hvilke grunner da?

Det er egentlig nesten tragikomisk hvordan folk støtter to dømte mordere. Det minner litt om de kvinnene i USA som forelsker seg i mordere som sitter i fengsel, fordi "de er egentlig så snille".

Med vennlig hilsen

Ja, jeg reagerer bare på at samtlige mener de ER skyldige og fortjener å råtne. Det vet man ikke. Og risikoen for at de faktisk er uskyldige i drap synes jeg er nok til å faktisk forsøke å redde livet på dem med å få dem hjem. Selv om de er to tullinger. Hvilket jeg tydelig er alene om å mene.

Derav mitt engasjement i saken. "Inntil det motsatte er bevist" gjelder visst ikke for disse to.

http://www.dagbladet.no/2010/09/04/nyheter/utenriks/kongo-saken/tjostolv_moland/joshua_french/13256128/

Enka er forøvrig "død" i alle fall. Om hun får noen mill til slutt så tar hennes egen stat rotta på henne før hun ser en krone.

Det smarteste er faktisk å få dem til Norge alle tre, og ungene hennes.

Jeg har ikke sagt at de er skyldige i drap. Det vet jeg ingenting om. Men de er utvilsomt skyldige i idioti. De har kjørt rundt i Kongo med ulovlige våpen, falske ID-papirer og historier i stadig forandring- og som aldri har hengt på greip. De er derfor selv skyld i situasjonen de er i.

At de tar et grotesk smilebilde mens de vasker blodet fra en fyr som nettopp har dødd, gjør ikke saken noe bedre for dem.

Basert på deres historier i stadig forandring, blodbildet, ulovlige våpen, falske ID-papirer, diverse falske FN-skilter og ymse kart på rommene deres i Uganda, og et brev fra Moland til en massemorder der han tilbød ham sine tjenester - altså særdeles suspekt oppførsel, tviler jeg for øvrig på at de hadde gått fri i Norge, dersom det var her denne bisarre situasjonen hadde funnet sted.

Jeg har ikke sagt at de er skyldige i drap. Det vet jeg ingenting om. Men de er utvilsomt skyldige i idioti. De har kjørt rundt i Kongo med ulovlige våpen, falske ID-papirer og historier i stadig forandring- og som aldri har hengt på greip. De er derfor selv skyld i situasjonen de er i.

At de tar et grotesk smilebilde mens de vasker blodet fra en fyr som nettopp har dødd, gjør ikke saken noe bedre for dem.

Basert på deres historier i stadig forandring, blodbildet, ulovlige våpen, falske ID-papirer, diverse falske FN-skilter og ymse kart på rommene deres i Uganda, og et brev fra Moland til en massemorder der han tilbød ham sine tjenester - altså særdeles suspekt oppførsel, tviler jeg for øvrig på at de hadde gått fri i Norge, dersom det var her denne bisarre situasjonen hadde funnet sted.

Jeg er absolutt helt enig med deg i alt du sier. Det er ikke det jeg reagerer på.

''Men det går jo ikke an å forvente norsk rettssikkerhet i Kongo. Det er en stat fullstendig ute av kontroll.''

Altså, DR Kongo er kanskje ikke helt på høyde med land i Vest-Europa, men hvis du ser på hva Frankrike gjør med rom-folket (og Danmark også), så tror jeg vi som europeere skal gå stille i dørene.

Du kan lese litt mer om DR Kongo her:

http://www.bt.no/meninger/kronikk/Espen-Askeladd-i-Kongo-916086.html

Med vennlig hilsen

''Men det går jo ikke an å forvente norsk rettssikkerhet i Kongo. Det er en stat fullstendig ute av kontroll.''

Altså, DR Kongo er kanskje ikke helt på høyde med land i Vest-Europa, men hvis du ser på hva Frankrike gjør med rom-folket (og Danmark også), så tror jeg vi som europeere skal gå stille i dørene.

Du kan lese litt mer om DR Kongo her:

http://www.bt.no/meninger/kronikk/Espen-Askeladd-i-Kongo-916086.html

Med vennlig hilsen

Den har jeg lest før. Det var en del artikler om Kongo da saken raste som verst.

Men: Du må gjerne forklare meg forskjellen på DR Kongo og Kongo. Her er jeg ikke helt med.

Den har jeg lest før. Det var en del artikler om Kongo da saken raste som verst.

Men: Du må gjerne forklare meg forskjellen på DR Kongo og Kongo. Her er jeg ikke helt med.

DR Kongo og Kongo er to helt forskjellige land, akkurat som Norge og Sverige, eller Vest-Tyskland og Øst-Tyskland for 40 år siden.

Det enkleste er å se på Google Maps hvor stort det faktisk er.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...