Gå til innhold

Hva betyr halvannen gang?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Ulvinnen

Halvannen betyr en hel og en halv. Får du halvannen av et beløp, for eksempel av 100, så får du 100 + 50 = 150.

Jeg syns det var en merkelig formulering at du får halvannen gang MER enn du hadde fra før. Sjekk at de mener at du skal få halvannen gang beløpet i tillegg. I så fall er det 250. Men hvis de sier at du skal få halvannen gang av det beløpet du fikk sist, så er det bare 150.

Halvannen betyr en hel og en halv. Får du halvannen av et beløp, for eksempel av 100, så får du 100 + 50 = 150.

Jeg syns det var en merkelig formulering at du får halvannen gang MER enn du hadde fra før. Sjekk at de mener at du skal få halvannen gang beløpet i tillegg. I så fall er det 250. Men hvis de sier at du skal få halvannen gang av det beløpet du fikk sist, så er det bare 150.

Takk for svar - det er ikke noe jeg skal få egentlig - men et utrykk som stod i avisa :-)

Hvis du "får halvannen gang mer" så betyr det jo at du får 150 kr mer enn det du allerede har, altså du får 250 kr.

Men dette er noe som er så tveydig at du må sjekke kontrakten, osv.

Med vennlig hilsen

Var bare noe som stod i avisa - og jeg skjønner det fremdeles ikke helt...

Gjest Ulvinnen

Var bare noe som stod i avisa - og jeg skjønner det fremdeles ikke helt...

Hva er hele setningen i avisen? Kanskje vi kan forklare det slik at du skjønner det om vi får vite sammenhengen det står i. Legg gjerne ut lenke, hvis det er en nettavis.

Hvis du har noe som er 1 meter langt og noe er halvannen ganger lengre enn denne meteren, vil den lengre saken være 2.5 meter lang.

Halvannen ganger mer enn 100 er altså 250.

Men hva er sammenhengen? "Lønna er halvannen ganger mer enn 100?". Det er i så fall en svært original måte å skrive 250 på, og jeg ville i så fall trodd han egentlig mente 150, men at han i ettertid vil si han egentlig mente 150 % av 100, altså 150.

Annonse

Hvis du har noe som er 1 meter langt og noe er halvannen ganger lengre enn denne meteren, vil den lengre saken være 2.5 meter lang.

Men hva er sammenhengen? "Lønna er halvannen ganger mer enn 100?". Det er i så fall en svært original måte å skrive 250 på, og jeg ville i så fall trodd han egentlig mente 150, men at han i ettertid vil si han egentlig mente 150 % av 100, altså 150.

Nå husker jeg ikke helt hva det stod - men det var en artikkel i avisa om noe som kostet halvannen gang så mye. Men det stod ikke beløp så det er derfor jeg spør :-)

Beløpene var noe jeg skrev for å ta et eksempel.

og jeg syns ikke dere er enige... men de fleste sier at halvannen ganger 100 er 250

Jeg syns imidlertid at det er rart at halvannen gang kan være mer enn dobbelt så mye - som jo er 200...

'''Hvis du har noe som er 1 meter langt og noe er halvannen ganger lengre enn denne meteren, vil den lengre saken være 2.5 meter lang.''

Men om sjefen sier du skal tjene halvannen gang mer i morgen, er du vel med på at det er 1,5 gang av lønnen i dag, og ikke 2,5 ganger?

Men tilfellet det spørres etter vaer visst helt hypotetisk, ettersom det gjalt en artikkel ingen har lest.

'''Hvis du har noe som er 1 meter langt og noe er halvannen ganger lengre enn denne meteren, vil den lengre saken være 2.5 meter lang.''

Men om sjefen sier du skal tjene halvannen gang mer i morgen, er du vel med på at det er 1,5 gang av lønnen i dag, og ikke 2,5 ganger?

Men tilfellet det spørres etter vaer visst helt hypotetisk, ettersom det gjalt en artikkel ingen har lest.

Nei, det ville jeg sagt betød en økning fra 100 til 250. Hvis han mente en økning fra 100 til 150, burde han sagt at økningen var på 50 %, ikke på 1.5 ganger. Hadde han derimot sagt: Gang 100 med 1.5 og du vil se hvor mye du får (150), hadde det vært en annen sak, men jeg kan ikke se at det skal være noen grunn til å si noe sånt med mindre fyren ikke vet hva prosenter er. ;)

Nå husker jeg ikke helt hva det stod - men det var en artikkel i avisa om noe som kostet halvannen gang så mye. Men det stod ikke beløp så det er derfor jeg spør :-)

og jeg syns ikke dere er enige... men de fleste sier at halvannen ganger 100 er 250

Jeg syns imidlertid at det er rart at halvannen gang kan være mer enn dobbelt så mye - som jo er 200...

Jeg ser på forskjellen her i bruk av følgeord. Halvannen gang MER er noe annet enn "Halvannen gang så mye"..

Dobbelt så mye som 100 er 200

Halvannen gang så mye som 100 er 150

Halvannen gang MER blir 100 + 150

200% av 100 = 200

200% økning av 100 er (100 +200) =300

Slik ser jeg det. Det er sikkert ikke alle som er enige en gang, så det lureste er kanskje å si akkurat hva man mener når man skal si sånt... :-D

Gjest Ulvinnen

'' men det var en artikkel i avisa om noe som kostet halvannen gang så mye.''

Halvannen gang så mye, betyr 50% mer, altså at tingen kostet 150 i stedet for 100. Jeg tror heller det var det som stod i avisen, enn "halvannen gang mer" (som ville betydd 100 + 150). Betegnelsen "halvannen gang så mye" er ganske vanlig, mens "halvannen gang mer" har jeg ikke hørt om.

Jeg ser på forskjellen her i bruk av følgeord. Halvannen gang MER er noe annet enn "Halvannen gang så mye"..

Dobbelt så mye som 100 er 200

Halvannen gang så mye som 100 er 150

Halvannen gang MER blir 100 + 150

200% av 100 = 200

200% økning av 100 er (100 +200) =300

Slik ser jeg det. Det er sikkert ikke alle som er enige en gang, så det lureste er kanskje å si akkurat hva man mener når man skal si sånt... :-D

Akkurat derfor jeg reagerte og ikke helt forstod... Skal se om jeg finner igjen artikkelen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...