Gå til innhold

Kan bestefar gi meg et stort beløp penger uten..

Anbefalte innlegg

Gjest kallastud

problemer? Bestefar sitter i uskiftet og har to barn selv. I tillegg har han flere barnebarn enn meg. Nå ønsker han gi penger (ca 100.000 kr) til utdannelse til meg. Han vil overføre fra sin konto til min og har bedt meg om kontonummer. Kan han gjøre det uten at det får senere konsekvenser. Det er ikke snakk om arv, men å gi dette til meg.

Fortsetter under...

Det beste er om han gir deg en fast sum hver mnd. Da regnes det ikke som arv. Og han forrigner ikke boet heller. Han har lov til å gi gaver som han vil selv om han sitter i uskiftet. Men ikke så store beløp som du skriver i innlegget ditt. Så små beløp hver mnd er ideelt.

Det avhenger av hvor mye penger han har. Han kan i utgangspunktet råde fritt over alt han eier, men kan ikke gi bort fast eiendom eller ""eller gi andre gåver som står i mishøve til formuen i buet. " /Arveloven § 19).

Gjest fattigmor

Jeg mener å ha lest at foreldre/besteforeldre ha lov å gi bort pengegaver inntil 36000.- kr i året.per barn. Er det større summer blir det beskattet, såsant det ikke blir notert som forskudd på arv.

Og der var forskudd på arv uten skatt ca 400-500.000 .-

Hvordan de andre barnebarna tar det, er en annen sak!

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

Dette er det best å gjøre ordentlig, ellers kan du få problemer senere. Les her - se spesielt nederst:

http://www.besteforeldre.no/Lov%20og%20rett/Arvereglene.htm

En må huske på en ting her; bestefar sitter i uskiftet bo. da kan han ikke gi bort store beløp sånn uten videre. da må han skifte først.

Jeg mener å ha lest at foreldre/besteforeldre ha lov å gi bort pengegaver inntil 36000.- kr i året.per barn. Er det større summer blir det beskattet, såsant det ikke blir notert som forskudd på arv.

Og der var forskudd på arv uten skatt ca 400-500.000 .-

Hvordan de andre barnebarna tar det, er en annen sak!

For det første: barnebarn har ingen arverett til bestefar, uten at barnet til bestefar/forelderen til barnet, er død. Dernest, bestefar sitter i uskiftet bo, og kan da ikke gi bort store beløp til noen, uten å gi til alle. men hvem som passer på at disse reglene blir holdt, det vet jeg ikke noe om.

Gjest Vidalsason

Her er en link om reglene ved uskiftet bo:

http://www.arveoppgjor.no/visartikkel.asp?art=161

Det du evt. får, kan ikke utgjøre noen stor del av din bestefars totale formue.

Men dersom bestefaren gir bort 100 000 til barnebarnet, så behøver jo ingen å få greie på det. Det ville jo de andre slektningene kun fått greie på dersom de hadde tilgang til å se kontoutskriften til bestefaren.

Da ville det ikke bli bråk.

Men dersom bestefaren gir bort 100 000 til barnebarnet, så behøver jo ingen å få greie på det. Det ville jo de andre slektningene kun fått greie på dersom de hadde tilgang til å se kontoutskriften til bestefaren.

Det er ikke å holde seg til reglene, da. det er jo direkte umoralsk. hvorfor skifter han ikke da, så kan han gjøre som han vil? Han sitter jo med formuen til sin avdøde kone, og sin egen. skifter han, så er det kun hans igjen. da blir det ikke noe tull.

kan ikke fordra når noen gjør forskjell på folk...spesielt ikke foreldre og besteforeldre..

Eller noen kan komme til å lure på hvor pengene hans har blitt av når han er død - kanskje de tror at han hadde mye større formue enn han egentlig her - og beskylde trådstarter for å ha fått atskillig mer enn 100 000.

Mitt råd er å gjøre dette ordentlig. Det er ingen grenser for hva som kan komme fram av grums og egoisme i et arveoppgjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...