Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 36 år, kvinne. Har aldri hatt problemer med huden min i hele mitt liv. Ikke en gang i tenårene var jeg plaget med akner før nå. Det begynte for et år siden og har kommet og gått, men når det har vært "ro" så har det liksom ikke vært helt borte. Jeg har et alminnelig kosthold og trener og er i meget god form(over gjennomsnittet). Opptatt av å ta vare på huden i ansiktet med rens, olje kremer. Jeg lurer på om det kan være stress? Siden i fjor har jeg hatt en god del indre bearbeidinger, men det har jeg alltid hatt i perioder men aldri satt seg i ansiktet. Og det er KUN PÅ PANNA for huden ellers er kjempefin. Har bestandig fått skryt for fin hud og derfor blir det enda frustrerende. Jeg har vært hos hudterapeut som har sett på dette. Det kommer både væske og noe hvitt ut. Og hun lurer på om det kan være laktoseintoleranse, men det tviler jeg på...vet ikke. Men når kvisene på panna dukker opp så virker det "innvendig" d.v.s at det er ikke noe hvitt(åpning eller "hull") på midten slik at jeg ikke kan klemme ut. Av og til kan det være det. Hudterapeuten påpekte at det også kunne være stress. Muligens har det også vært verst på våren og sommeren. Bruker ikke panneband eller noe(noen påstår at det kan gi kviser).Trenger råd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352676-akne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Forstår at du ikke liker å få "kviser" når du er vant til å ha helt fin hud. Det høres ut som du har en form for talgkjertelbetennelse som ikke er et typisk pubertetsfenomen, men heller dukker opp i voksen alder. Både lokalisasjonen og hvordan de arter seg som "innvendige" gjør at jeg tenker på om det kan være en veldig lett grad av rosacea. Det er i så fall ikke utslag av noen form for matintoleranse, men kan bare dukke opp og så komme og gå litt. Man vet ikke årsaken bortsett fra hyppigst hos dem som har endel talgproduksjon, men kan utløses og forverres av stress og mye sol.. Det behandles lokalt med azelainsyre og mitronidazol , dessuten benyttes også tbl tetracyclin og karlaserbehandling kan ha en viss effekt. Ellers bør du unngå fete kremer og oljert og kanskje også la en hudlege se nærmere på det for sikker diagnose. Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352676-akne/#findComment-3021135
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...