Gå til innhold

Neglsopp?

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har fått neglsopp..? Har i lengre tid hatt en gul aktig / lysebrun misfarging i kantene på den ene storetå neglen. I begynnelsen var det bare misfarging i ytre hjørne,men nå har det spredt seg utover neglen. (Ser ikke ut som det har spredt seg til roten enda). Hvor lang tid kan spredningen ta ? Ser ut som det er noen få millimeter igjen til det når rota. Jeg kan også se at det såvidt har begynt å bli misfarging (gulaktig) i ytre hjørne på den andre storetå neglen også. Det er ingen smerter, men jeg merker at neglene har blitt tykkere,fått en mer merkelig overflatefasong og de er mer flisete når jeg klipper de. Kan jeg bruke samme neglklipper på fingerneglene? Hjelp, hva gjør jeg? Kan jeg bruke reseptfrie ting fra apoteket eller bør jeg løpe til lege så fort som mulig for å ta en test? Jeg bor i utlandet,og skal ikke hjem til Norge før om en måned. Jeg vil ha det bort, for dette er grusomt stygt. Dette var mange spørsmål,men jeg er desperat etter hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352738-neglsopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er redd en tur til legen er tingen. Man får en tablettkur som, ihvertfall i Norge, koster ganske mye. Den tar, så vidt jeg har hørt, knekk på 'all sopp i kroppen din'. Frisk negl må imidlertid gro ut igjen før det kosmetiske er som du vil ha det.

I 'gamle dager' var visst eneste kur å dra ut neglene, så sånnsett er jo greit det er en pillekur.

Noen mener at tea-tree-olje skal kunen virke, men neglsopp er spesielt vanskelig å få bukt med, siden soppen bor inni neglen og egentlig har det nokså trygt..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352738-neglsopp/#findComment-3021119
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Neglesopp en ganske vanlig og ubehagelig plage. For sikkerhets skyld vil jeg anbefale at du lar en lege se på det, selv om dine beskrivelser er såpass gode at etter all sannsynlighet er det neglesopp du har. Det er litt forskjellige sopper som kan forårsake slike infeksjoner og behandlingen er ogsdå noe forskjellig. Enkelte leger, som har skikkelig erfaring diagnostiserer disse klinisk, dvs, de baserer diagnosen på det de ser. Andre vil gjerne bekrefte det med prøver, dvs. dyrknig av soppen. En skikkelig diagnostikk er et poeng, fordi behandlingen er ofter relativt langvarig, og det er dumt å gjennomføre en slik behandling uten en skikkelig diagnose. Jeg kan trøste deg med at det går som regel bra, men, som sagt det tar tid. Jeg har ikke tro på raske behandlinger lokalt. Jeg tror du bår bruke en skikkelig reseptbelagt middel. Men der er ikke en sykdom som trenger øyeblikkelig hjelp,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352738-neglsopp/#findComment-3021729
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...