Gjest kvinneliv 34 Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Hei! Jeg og min man har i ett år prøvd å bli gravide med barn nr. 2. Vi er begge 34 år, røyker ikke, drikker lite alkohol og kaffe og lever sundt. Vi ble gravide med vårt første barn som nå er 3 år, etter 2 prøveperioder. Denne gangen har jeg slitt med gjentatte infeksjoner av bakteriell vaginose, og fått behandling med dalacin krem for dette. Likevel kommer det tilbake hver gang det nærmer seg eggløsning og vi har oftere sex. Dette forårsaker mye kløe og svie og legger en klar demper på sexlivet. Det virker som penisen til mannen min også blir påvirket av dette og han kan bl. a føle at forhuden blir stram. Likevel har vi hatt sex gj.sn. annen hver dag. Har vært hos gynekolog som har undersøkt meg med ultralyd samt tatt en rekke prøver men alt var normalt utover den bakterielle vaginosen. Har noenlunde regelmessige menstruasjoner; syklusen kan variere fra 23 til 28 dager. Mitt spørsmål er: 1:kan det være denne infeksjonen som gjør at det blir vanskeligere å bli gravide denne gangen? 2: kan infeksjonen "krype" opp i livmoren slik at et eventuelt befruktet egg ikke fester seg? 3: bør jeg prøve en annen medisin enn dalacin og bør min mann også behandles? 4: når bør jeg eventuelt ta dalacin før eller etter eggløsning; tenker da spesielt om kremen kan ødelegge for sæden. 5: har lest om allergi mot sæd, kan det være en grunn til at det blir verre når vi har sex? 6: hvor ofte mener du det er lurt å ha sex? Vennlig hilsen, kvinneliv 34 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352752-pr%C3%B8ver-%C3%A5-bli-gravide-med-gjentatte-infeksjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Er du sikker på at du har bakteriell vaginose (BV) og ikke sopp? BV gir et grålig fiskeluktende utflod, sopp et hvit klumpet utflod ledsaget av kløe og svie. Hvordan er diagnosen BV stillet? 1. Uansett skulle det ikke bety noe for å bli gravid. 2. Nei, det er det ikke holdepunkter for infeksjons av livmorhulen 3. Ved BV er det stor risiko for at det kommer tilbake etter behandling. Mannen skal ikke behandles. 4. Hvis du skal bruke dalacin, er det nok best å bruke det i uken før ventet menstruasjon. 5. Har hørt om allergi for sæd, men aldri sett det bevist. BV forverres ved hyppige samleier 6. Den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er 14 dager før neste menstruasjonsdag. Samleie 2-3 ganger i den periode er tilstrekkelig. Hvis dere ikke har oppnådd graviditet etter ett års forsøk, kan dere be om henvisning til senter for behandling av barnløshet. Lykke til Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352752-pr%C3%B8ver-%C3%A5-bli-gravide-med-gjentatte-infeksjoner/#findComment-3021882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvinneliv 34 Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Er du sikker på at du har bakteriell vaginose (BV) og ikke sopp? BV gir et grålig fiskeluktende utflod, sopp et hvit klumpet utflod ledsaget av kløe og svie. Hvordan er diagnosen BV stillet? 1. Uansett skulle det ikke bety noe for å bli gravid. 2. Nei, det er det ikke holdepunkter for infeksjons av livmorhulen 3. Ved BV er det stor risiko for at det kommer tilbake etter behandling. Mannen skal ikke behandles. 4. Hvis du skal bruke dalacin, er det nok best å bruke det i uken før ventet menstruasjon. 5. Har hørt om allergi for sæd, men aldri sett det bevist. BV forverres ved hyppige samleier 6. Den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er 14 dager før neste menstruasjonsdag. Samleie 2-3 ganger i den periode er tilstrekkelig. Hvis dere ikke har oppnådd graviditet etter ett års forsøk, kan dere be om henvisning til senter for behandling av barnløshet. Lykke til Hilsen Mette Tusen takk for svar! Gynekologen tok prøver av utfloden da jeg var der for 4 mnd siden, og da fant han masse bakterier. Har nok hatt infeksjonen i mange måneder, men hos meg har det ikke luktet så har tenkt selv at det var sopp og behandlet med canesten hver måned. Forrige eggløsning hadde jeg nok en kombinasjon av både sopp og BV, for utfloden forandret karakter fra flytende til mer klumpete. Syns dessuten at generelt sett hjalp dalacin-kuren på sårheten og sprekkene som har kommet. Bare synd det varte så kort. Har du noen råd for hva vi kan gjøre i de periodene vi har hyppigere sex og får disse problemene? Kan man bruke glidemiddel? Noe som ikke dreper sæden? Siden det nå har gått et år så bør vi vel kontakte lege og få utredning. I og med vi har et barn fra før som kom ganske raskt, har vi rett på behandling for barnløshet likevel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352752-pr%C3%B8ver-%C3%A5-bli-gravide-med-gjentatte-infeksjoner/#findComment-3022130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Tusen takk for svar! Gynekologen tok prøver av utfloden da jeg var der for 4 mnd siden, og da fant han masse bakterier. Har nok hatt infeksjonen i mange måneder, men hos meg har det ikke luktet så har tenkt selv at det var sopp og behandlet med canesten hver måned. Forrige eggløsning hadde jeg nok en kombinasjon av både sopp og BV, for utfloden forandret karakter fra flytende til mer klumpete. Syns dessuten at generelt sett hjalp dalacin-kuren på sårheten og sprekkene som har kommet. Bare synd det varte så kort. Har du noen råd for hva vi kan gjøre i de periodene vi har hyppigere sex og får disse problemene? Kan man bruke glidemiddel? Noe som ikke dreper sæden? Siden det nå har gått et år så bør vi vel kontakte lege og få utredning. I og med vi har et barn fra før som kom ganske raskt, har vi rett på behandling for barnløshet likevel? BV påvises ikke ved dyrkning av sekret fra skjeden, men ved mikroskopi, måling av pH og lukteprøve (evt etter tilsetting av kalilut til prøven). Du kan få henvisning til utredning uansett om dere har barn fra før. Ikke bruk noe i skjeden når du prøver å bli gravid, det kan påvirke sædkvaliteten.Bruk evt dalacin når du får menstruasjon eller på siste dagen av menstruasjonen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352752-pr%C3%B8ver-%C3%A5-bli-gravide-med-gjentatte-infeksjoner/#findComment-3029215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.