Gå til innhold

Blubbete og tykke unger

Gjest ødelegger barnas liv

Anbefalte innlegg

Fotballen vil ikke klare seg på et høyt internasjonalt nivå hvis ingenting gjøres. Vi er allerede milevis bak de beste, og på fredag slet vi seriøst mot et landslag fra en nasjon med rundt 250000 innbyggere.

Men hvorfor skal vi tro at suksess i landslagsfotball er det eneste saliggjørende?

Hvem, utenom NFF, har sagt at fotball er så viktig?

En nasjon kan fint greie seg uten å ha sjans til å bli verdensmestre i fotball. Det gjelder for de aller, aller fleste land.

De nasjonene i Europa som hevder seg på topp internasjonalt i fotball, har også verdenstoppen i andre idretter. Her i Norge skal vi helst kvele andre idretter for å heve fotballen. Se bare på hva ishockey må slite med, eksempelvis.

Fortsetter under...

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

23

• Mammantil3

15

• laban

14

• frosken

12

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Fotballen vil ikke klare seg på et høyt internasjonalt nivå hvis ingenting gjøres. Vi er allerede milevis bak de beste, og på fredag slet vi seriøst mot et landslag fra en nasjon med rundt 250000 innbyggere.

Jeg sier slett ikke at vi skal gjøre ingenting, jeg sier at fotballen ikke trenger å suge til seg alle smågutta på heltid fra de er 8 år, men godta at noen _også_ går langrenn eller spiller håndball eller løper orientering, til de finner utav ting og uansett må bestemme seg i tenårene.

Jeg tror ikke hovedproblemet til landslaget er at de trente for få timer i 9-årsalderen. Da får man heller sørge for at de får utdannede trenere i stedet for brølende pappaer.

Gjest Nickløsheletiden

På Ultra og den typen steder har de ferdigmat i kjøttdiskene, men dette er ganske dyrt.

Men jeg forstår ikke hvorfor ikke foreldre tar seg tid til å lage skikkelig mat. Er ikke det en del av det å være forelder? Det er for dumt å skylde på en hektisk hverdag. Hvis hverdagen er så hektisk at de ikke har tid til unga sine burde de prioritert bort barn i utgangspunktet.

Og da er vi tilbake til kjernen: Enhver idiot burde ikke få barn. ;)

Hva er skikkelig mat i dine øyne?

På torsdag hadde vi fiskeboller. Fiskebollene kommer rett i fra boks og består sikkert av mye mel. Er det skikkelig mat?

Gjest Nickløsheletiden

På torsdag hadde vi fiskeboller. Fiskebollene kommer rett i fra boks og består sikkert av mye mel. Er det skikkelig mat?

For ordens skyld hadde vi gullerøtter og brokkoli til og reker i sausen :-)

Det tror jeg du har rett i. Anlegg i lokalmiljøet og en viss tilrettelegging fra klubbenes side, er viktig for rekrutteringen.

Jeg tror også det hadde vært lettere å beholde bredden dersom alle barnegruppene fikk litt bistand fra utdannede trenere - ikke bare tilbud om et trenerforum engang iblant, men litt mer aktivt. Mange foreldre er kjempeflinke, men det er også en del barn som slutter fordi de blir redde for pappaen til Andreas som forvandler seg til et monster når han skal lede treninga og kampene.

''Mange foreldre er kjempeflinke, men det er også en del barn som slutter fordi de blir redde for pappaen til Andreas som forvandler seg til et monster når han skal lede treninga og kampene.''

For endel år siden snakket Otto Ulseth om "De store farene i norsk idrett" på den nasjonale idrettskonferansen. Og da var det nettopp disse fedrene han snakket om. Fedrene som lever ut sin drøm om internasjonal suksess og berømmelse gjennom sønnens miniputtlag.

NFF har tatt mye tak i dette de siste årene, og det skal de ha stor ære for. De har jobbet aktivt for å få skolert flere fedre, slik at de ikke bare er en tilfeldig engasjert pappa, men også har litt bagasje rent formelt.

Det skulle også andre idretter så definitivt også gjort.

På Ultra og den typen steder har de ferdigmat i kjøttdiskene, men dette er ganske dyrt.

Men jeg forstår ikke hvorfor ikke foreldre tar seg tid til å lage skikkelig mat. Er ikke det en del av det å være forelder? Det er for dumt å skylde på en hektisk hverdag. Hvis hverdagen er så hektisk at de ikke har tid til unga sine burde de prioritert bort barn i utgangspunktet.

Noen ganger må man velge mellom ordentlig middag eller å rekke fotballkampen på den andre siden av byen midt i rushtida.

Det er ikke sånt man tenker mest på før unnfangelsen.

Annonse

Jeg er enig med deg at for mange foreldre prioriterer andre ting enn ordentlig mat. Det blir for mye ferdigmat, også hos norske foreldre.

Jeg har mange oppskrifter som kun tar 20-30 minutter å lage - og såpass tid må man da kunne avse. Hvis ikke har man ikke, som du er inne på, tid til å ha barn.

Fiskeboller er sikkert bra det. Hvis du føler deg angrepet, var ikke det meningen. Jeg bare sier at det finnes masse sunn mat som det ikke tar en evighet å lage. Jeg er så lei av å høre om "stressa" småbarnsforeldre som unnskylder kostholdet sitt med dårlig tid. Jeg tror ikke på dem. De er så opptatt av å finne årsaker utenfor dem selv når det gjelder dårlig kosthold, lite oppfølging av lekser osv. Og det er mennesklig med ansvarsfraskriving - men man er selv ansvarlig for egne prioriteringer.

Det er jo det jeg skriver.

Årsaken til nye anlegg, trenere, mer penger til spillerne, det enorme fokuset - er nittitalles fotballsuksess. Det tok helt av i Norge, vi fikk noen utenlandsproffer, alle skulle spille fotball og selv fokuset på egen liga (som er ganske ræva) ble enorm (så enorm at det ikke står i forhold til prestasjonene).

Årsaken til dette er nettopp fotballsuksessen (til landslaget og RBK og enkeltspillere i Europa) på nittitallet.

OK, jeg forsto ikke umiddelbart at du tenkte "hele pakka".

Jeg har forresten også bare lyst til å si at vi, idrettsnasjonen Norge, har gjennom barneidrettsbestemmelsene sagt at vi ikke synes det er viktig at Norge hevder seg internasjonalt i bordtennis og rytmisk sportsgymnastikk. Begge idretter var svært imot barneidrettsbestemmelsene da de skulle vedtas på NIF ting for få år siden.

Jeg ønsker at NIF hadde baller nok til å være enda tydeligere i sine barneidrettsbestemmelser ut fra et folkehelseperspektiv.

De dagene jeg ikke får tid til å lage skikkelige middager er fordi vi skal rekke å få gutten til trening. Hadde vel ikke vært bedre at han ikke fikk gå på trening fordi jeg ikke fikk lage skikkelig og sunn middag de dagene?

Eller skulle jeg kanskje tatt fri noen timer fra jobb de dagene han skal på trening, slik at jeg får laget skikkelig middag til han før trening?

Så ja - vi har noen dager i uka hvor jeg vet vi kunne gjort bedre valg i middagsveien. Av og til så hender det at jeg lager i stand middagen kvelden i forveien, slik at det er bare å varme den - men dessverre hører det med til unntakene.

Gjest Nickløsheletiden

Fiskeboller er sikkert bra det. Hvis du føler deg angrepet, var ikke det meningen. Jeg bare sier at det finnes masse sunn mat som det ikke tar en evighet å lage. Jeg er så lei av å høre om "stressa" småbarnsforeldre som unnskylder kostholdet sitt med dårlig tid. Jeg tror ikke på dem. De er så opptatt av å finne årsaker utenfor dem selv når det gjelder dårlig kosthold, lite oppfølging av lekser osv. Og det er mennesklig med ansvarsfraskriving - men man er selv ansvarlig for egne prioriteringer.

Jeg føler meg ikke angrepet i det hele tatt:-)

Jeg ville bare frem til at ferdigmaten nok kan lages sunnere. Mer fisk og mindre mel i fiskebollene f.eks :-)

Annonse

De dagene jeg ikke får tid til å lage skikkelige middager er fordi vi skal rekke å få gutten til trening. Hadde vel ikke vært bedre at han ikke fikk gå på trening fordi jeg ikke fikk lage skikkelig og sunn middag de dagene?

Eller skulle jeg kanskje tatt fri noen timer fra jobb de dagene han skal på trening, slik at jeg får laget skikkelig middag til han før trening?

Så ja - vi har noen dager i uka hvor jeg vet vi kunne gjort bedre valg i middagsveien. Av og til så hender det at jeg lager i stand middagen kvelden i forveien, slik at det er bare å varme den - men dessverre hører det med til unntakene.

''Av og til så hender det at jeg lager i stand middagen kvelden i forveien, slik at det er bare å varme den - men dessverre hører det med til unntakene.''

De gangene du gjør dette - lag trippel porsjon og frys ned :) Så har du til flere slike stressige ettermiddager.

Gjest kvinnelige former

En liten digresjon. På dialekt er jeg vokst opp med ordet "godmatræv", men ikke som i "gedigen rompe skyldt overspising", men som i "en rev etter god mat", altså "rev" med e, og ikke æ.

Vi brukte ordet mer humoristisk og selvironisk, da mor i huset har gått husmorskole og disket opp med den beste hjemmelagde maten (god og sunn mat).

Jeg tror ikke du er interessert i å diskutere, jeg tror du bare er ute etter å provosere og få opp temperaturen litt.

Dersom du hadde kommet til meg og omtalt meg og mine barn slik "lar ikke sjansen til å ete gå fra seg", "godmatræv" osv, så hadde budskapet ditt gått meg hus forbi.

Jeg pleier å kalle folk godmatræv om de har litt for mye....

F.eks. ei blubbete kjerring - ho der var ei skikkelig gomatræv ser jeg jaaaaa

''Og det er menneskelig med ansvarsfraskriving - men man er selv ansvarlig for egne prioriteringer.''

Middag, lekser og fotballkamp kl. 1715 på den andre siden av byen kan finne på å inntreffe samme dag.

Da blir vel den riktige prioriteringen at mor bør jobbe deltid og ha sin egen bil? Så ser vi bort fra den totale familieøkonomien, pensjonspoengene hennes og etpar andre prinsipper til barna blir store?

Hvis man planlegger middager for hele uka, med kalenderen foran seg - så kan man greie å ha sunn middag hver dag.

Her i huset har vi aldri kjørt ungene til trening begge to. En av oss har stort sett vært hjemme, og vi har ofte hatt middag etter trening nettopp fordi det har vært for kort avstand fra arbeidsslutt til treningsstart.

Har man 3-4 unger som alle er aktive, ser jeg at det kan være problematisk å samle alle rundt middagsbordet hver dag. Det er viktigere med et skikkelig måltid enn at man sitter samlet daglig og spiser den, og mye mat kan man holde varmt/varme opp igjen til ulike tider.

Planlegging som inkluderer begge familiens voksne er alfa og omega her i huset, i alle fall.

Jeg pleier å kalle folk godmatræv om de har litt for mye....

F.eks. ei blubbete kjerring - ho der var ei skikkelig gomatræv ser jeg jaaaaa

Uttrykket "godmatræv" har jeg aldri hørt, langt mindre brukt, og jeg ville aldri funne tpå å kalle noen "blubbete". Er det regionale kulturforskjeller her eller hva?

Jeg føler meg ikke angrepet i det hele tatt:-)

Jeg ville bare frem til at ferdigmaten nok kan lages sunnere. Mer fisk og mindre mel i fiskebollene f.eks :-)

''Jeg ville bare frem til at ferdigmaten nok kan lages sunnere.''

Vil bare si meg helt enig! :-)

Men en eller annen grunn må det være til at norske niåringer veier i gjennomsnitt 4 kg mer nå enn niåringene gjorde for 30 år siden?

Det kan ikke bare være medisiner, syndromer og genetisk uflaks.

''Men en eller annen grunn må det være til at norske niåringer veier i gjennomsnitt 4 kg mer nå enn niåringene gjorde for 30 år siden? ''

Jeg anser manglende fysisk aktivitet som den viktigste faktoren. I tillegg har vi for lett tilgang til energitett mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...