Gå til innhold

Sløv, trøtt og ukonsentrert

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter veldig med konsentrasjonsvansker og sløvhet. Jeg lurer på hva det er som feiler meg.

Jeg er fysisk aktiv og det er egentlig ingentig som tyder på at jeg er alvorlig syk. Problemet mitt er at jeg er konstant ør i hodet og har veldig vanskelig for å konsentrere meg. Problemet har oppstatt i de senere år og var ikke noe problem da jeg studerte (hovedfag), men det har blitt et stort problem for meg nå i arbeidslivet. Jeg har ofte problemer med å holde meg konsentrert og følge en samtale, hvis den blir for langvarig. Å huske hva som ble diskutert er ofte umulig.

Jeg føler meg stadig trøtt, men samtidig sliter jeg veldig med å få sove ordentlig. Jeg har veldig problem med å "slå av hodet" når jeg legger meg, blir liggende å tenke på alt mulig. Tankene raser igjennom hodet i en voldsom fart, tenker først på det ene så på det andre. Jeg har mistanke om at dette kan være noe av årsaken, i alle fall til trettheten jeg stadig føler.

Oppsummert: trøtt, sløv og ukonsentrert, men sliter samtidig med å få sove.

Hva feiler det meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352783-sl%C3%B8v-tr%C3%B8tt-og-ukonsentrert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at mange hater det svaret, men jeg tror dette for en stor del er psyksik for ditt vedkommende. Muligens en depresjon ut i fra hva jeg leser - men jeg ønsker ikke sette diagnose på deg. Bare vet hvordan det kan være av personlig erfaring. Jeg blir nettopp svært trøtt, ukonsentrert, søvnløs og full av tankekjør om jeg kommer i en depressiv tilstand.

Synes du skal ringe fastlegekontoret ditt allerede mandag jeg, for sånn skal du ikke gå rundt å ha det! Legen kan vurdere hva dette er, evt skrive ut medisiner og (hvis min antagelse er riktig) henvise til psykolog eller psykiater for samtaleterapi og evt oppfølging av medisiner.

Man må ikke være klin gal for å be om slik hjelp, å være deprimert er ikke en flau ting å ta opp med legen. De ser det "dessverre" flere ganger hver dagen.

Gjest sjøstjerna

Gå til legen, og beskriv det du beskrev her.

H*n vil tenke gjennom alle muligheter/ta blodprøver slik at evt fysiske sykdommer kan utelukkes. Parallelt vil h*n sikkert tenke hvorvidt det er mulig at du har pådratt deg en lettere form for depresjon eller liknende. Da får du behandling for det. Muligens via samtale med din lege (evt henvisning til andre). Eller du får medisiner mot depresjon.

Søk litt på tema på google/DOL. Du vil oppdage at dette er en tilstand som rammer 1 av 4 /?) en eller flere gang i livet (usikker på tallet, men det er faktisk veldig vanlig).

Gjør noe med det- dvs start hos din fastlege. Det er jo kjedelig å "kaste bort" hyggelig samvær og evne til konsentrasjon, dersom tilstanden faktisk kan behandles.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...