Gå til innhold

Kvise plager

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er nå 24 år, og ble først plaget med kviser i 15 års alderen. Fikk da tetracyklin tabletter som jeg brukte i mer eller mindre 2 år (ingen lokalbehandling m kremer etc ved siden av). Når jeg da skulle begynne på p-piller fikk jeg Diane, hadde ikke da veldig store problemer med huden, men dette ble en "lettvindt" løsning på problemet. Sluttet imidlertid på Diane for to år siden, fortsatt uten noen form for lokalbehandling. Kvisene kom sakte tilbake etter 7-9 mnd, da særlig under øret og området under haken. Hadde da trodd at problemet var forsvunnet, og klemte mye på hudormer o.l på dette området. Kvisene som kom nå var noe mer dyptliggende enn tidligere, noe som kan komme av at jeg klemte en del på de også. Fikk også noen kviser på korsryggen. Jeg synes dette problemet er veldig flaut når jeg ikke lenger er tenåring, og det tok ei stund før jeg kontaktet lege. Fikk da tetracykliner, og spute selv etter differin samt henvisning til hudlege. Begynte da også på nytt på p-pillen Yasmin. Hadde egentlig ikke lyst til å begynne på nytt, men var veldig oppgitt og så dette som eneste mulighet. Pga lang ventetid gikk jeg til privat hudlege i mellomtida, og fikk Epiduo. Har brukt dette i ett år nå. (sluttet med tetracykliner etter ca 3 mnd).Har nå akkurat vært til hudlegen jeg ble henvist til da jeg ikke syns Epiduo hjalp mye på hudormer etc som har preget huden i det siste. Pga at jeg ikke ønsker å gå på p-piller lengre fikk jeg Finacea gel samt råd om Basiron Wash på rygg. Jeg er nå veldig bekymret over at kvisene skal komme tilbake når jeg nå på nytt slutter med p piller. Jeg ble i ungdomsskolen mobba noe pga kvise, og jeg isolerte meg også sosialt. Denne angsten som jeg mer eller mindre har utviklet pga kviseproblemet kommer nå tilbake, og jeg er veldig bekymret over at jeg ikke skal få bukt med problemet. Hudlegen jeg var til sa at jeg langt ifra var kandidat for roucctan behandling, og at han trodde at dersom jeg forbygget med bruk av lokalbehandling så skulle det trolig ordne seg. På grunn av at jeg ikke helt stoler på leger lenger da jeg syns jeg har fått mangelfull oppfølging tidligere, greier jeg ikke å falle til ro med dette. Noe som har ført til at jeg søker mye på nettet etter informasjon fra andre med samme problem, noe som ikke hjelper på bekymringene da mange opplever å ikke få bukt med problemet. Har jo veldig lyst å få barn etterhvert, og kan derfor ikke bruke epiduo etc lengre, og har veldig liten lyst å begynne med p piller på nytt. Hvilke erfaringer har du med å forebygge kviser med Finacea etter P- pille slutt? Når vokser vanligvis folk av seg dette problemet? Og er det normalt at kvise problemer kan gi psykiske belastninger? Merker jeg bruker mye tid og energi på å bekymre meg over dette og om det vil komme tilbake. mvh Ann

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352823-kvise-plager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt kviser hele mitt liv mer eller mindre, det er ganske sjelden jeg har noen nå, men begynte i 8-årsalderen. Ser at ungene mine begynte seinere enn meg, men alle tre er ganske plaget, eldste er 28 og yngste 14. Så det er klart arvelig. Faren mine døde i en alder av 84 år med en kvise i ansiktet.

Dattera mi som er 25 klarer å holde dem sånn nogenlunde unna hvis hun passer på å rense og smøre med Basiron. Jeg prøver å få minstemann til å gjøre det samme, men det skar seg med det hos faren så nå har han begynt på'n igjen og jeg håper det hjelper. Kun eldstemann som har på rygg og bryst så jeg tviler på at de to andre får tetracykliner

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352823-kvise-plager/#findComment-3022480
Del på andre sider

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Forstår at du er bekymret og det har du jo også god grunn til, både fordi dårlig hud har hatt svært negativ virkning på livskvaliteten din i lange perioder og fordi du fortsatt er plaget etter 20 års alder. Det er nok ikke alle leger som er enig i dette, men jeg mener at dem som har utbredte og tilbakevendende acne plager etter at puberteten er over i prinsippet bør få tilbud om Roaccutane( Isotretinoinbehandling) ettersom dette er den eneste medisinen vi kjenner idag som kan gi en varig effekt på alvorlig acne. Jeg mener også at det for de fleste må være bedre å gå på dette medikamentet en periode enn å fortsette med Diane eller tetracyclin i årevis. Det er også viktig å slippe de stadige tilbakefallene med ledsagende psykiske nedturer og evt arrsdannelser. Dette er ikke noe du burde behøve å bruke nettene på internett for å finne ut av, det er vi som leger som skulle gi deg den hjelpen du trenger.Jeg synes du burde få beskjed om at hvis kvisene vender tilbake, er det først og fremst Isotretinoin du bør få tilbud om. En slik kur kan gjennomføres under oppfølging av hudlege på en sikker måte og tar ca 6 mnd . 1 mnd etter at kuren er fullført kan man bli gravid uten risiko for påvirkning av fosteret. Finacea kan til en viss grad påvirke lett acne , men ikke hindre alvorlige utbrudd. Hvis man er vedvarende plaget etter 20 års alder , kan problemet vare lenge. Det er veldig vanlig at kviser gir nedstemthet og betydelig redusert livskvalitet . Evt arr kan gjøre at hudproblemet og den psykiske belastningen fortsetter etter at kvisene er borte, det er derfor veldig viktig å ikke utsette nødvendig behandling . De fleste hudleger er klar over dette og gir den behandlingen som skal til i hvert enkelt tilfelle. Da håper jeg det ordner seg for deg . Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352823-kvise-plager/#findComment-3022919
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...