Gå til innhold

gravid og løs avføring

Anbefalte innlegg

Gjest høsten 10

Hei! Jeg er gravid i uke 12. Har vekslende avføring. Noen dager hard/ normal avføring,men så kommer det noen dager igjen med løs avføring. Har som regl avføring 1-2 ganger om dagen som jeg vanligvis har også. Sånn har det vært et par uker nå.Før jeg ble gravid så hendte det at jeg var sånn da og. Har vært til lege for dette for ca 7 mndr siden. Avføringen ble sendt til dyrking osv.. men det var ikke noe feil. Jeg tror selv,og det samme gjør legen min,ar dette er stress/bekymrings mage. Vi har prøvd mange år og bli gravid. Etter å ha mistet et par ganger tidlig ser det ut til å gå nå. Med tvillinger! Dette var vårt 3 icsi forsøk,men 7 innsetting.Men jeg blir så bekymret av dette med avføringen. Kan det skade fostrene på noe måte? Er det noe jeg kan spise for at det bedrer seg? Blir fryktelig nervøs av dette! Har lest at i uke 12 så har mage hard mage pga progsteron. Jeg har gått på Albyle og crinone. (ingen spes grunn til det, men er standard medisin visst nok etter så mange forsøk) Skal gå på det nå ut uke 12.Var på ultralyd for 2 ukersiden og da var alt helt fint. Gynekologn mente at nå gikk det bra :) Og hos fastlegen min for 1 uke siden kunne han såvidt høre hjertelyd med doppler. Så jeg skulle ønske at jeg bare kunne slappe av. Ellers er formen veldig bra. Vært litt små uggen. Spise lite men ofte. Men håper ikke dette med avføringen kan ødelegge noe. . Kan dette også være pga forandringer i kroppen? Jeg snakket ikke med legen min nå om dette. For da hadde jeg vær helt fin noen dager. har ikke noe vondt i magen. Det er ofte jeg har normal avføring om morgenen,men på ettermiddag/kveld så har jeg da løs avføring. Jobber som normalt. Jente 29 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352972-gravid-og-l%C3%B8s-avf%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mange kvinner opplever endrede avføringsvaner undre graviditet, men de fleste har tendens til forstoppelse. Du behøver ikke å tenke på at den løse avføring skader fostrene, de får det de trenger. Det at ultralydbildet ser bra ut, er tegn på at de har det godt. I noen land er det veldig vanlig med tarminfeksjoner, men de føder likevel normale barn. Vi kjenner også til gravide som kaster opp i de første 3-4 måneder og får lite næring, men likevel går graviditeten helt fint. Som du slev er inne på, så kan det være det man betegner som’ irritabel tarm’. Observer om det er noe spesielt du reagerer på som kaffe, grønnsaker etc. Jeg håper du kan slappe av og bare glede deg over en lenge ventet graviditet. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...