Gå til innhold

Dårlig frukthøst?

Gjest bare en tanke som slo meg

Anbefalte innlegg

Gjest bare en tanke som slo meg

Merker det var lite og små epler på treet i år, og så hos noen andre jeg kjenner, ingen epler eller plommer? Og hørte om flere som klager over lite frukt i år...

så kom jeg på at jeg har sett lite vepser i forhold til tidligere somre. Jeg er jo livredd vepser, så har vært et par ganger jeg har rømt inn i stuen pga de hehe, men når jeg tenker over det nå - så har jeg faktisk sett lite vepser... i fjor var det forferdelig mange.

Kan det være den harde vinteren som var i år? Ikke alle som har overlevd sprengkulda under overvintringen? Og lite vepser=færre vepser til å pollinere frukttrærne og dermed mindre avling........

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353040-d%C3%A5rlig-frukth%C3%B8st/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm... Er en nabo som har noen skikkelig heavy epletrær bokstavelig talt. De er fulle - ikke spør meg hvorfor.

Veps har det vært nok av ja. Jeg eter helst ikke utendørs om det er mye veps fordi jeg ser dårlig og er redd for å få det i maten min uten å merke det. Hvis man vil teste vepsen - så er det bare å sette ut et glass søt saft, juice eller øl. Da får du nok napp. Vepsen er jo ganske så glad i kjøtt også enten det er elg eller reker (erfaring med begge). Noe som funker er å legge en liten kjøttbit litt unna det man selv og de man er sammen med koser seg med er å legge en liten kjøttbit av det man spiser godt på siden av bordet. Da blir vepsen(e) opptatt av den lille kjøttbiten de tar med litt av om gangen til bolet sitt.

Hvordan det går med epler over det ganske land... Det er ikke got å si, men jeg synes det har virket som det er nok av veps rundt om kring.....

Gjest trådstarter

Hm... Er en nabo som har noen skikkelig heavy epletrær bokstavelig talt. De er fulle - ikke spør meg hvorfor.

Veps har det vært nok av ja. Jeg eter helst ikke utendørs om det er mye veps fordi jeg ser dårlig og er redd for å få det i maten min uten å merke det. Hvis man vil teste vepsen - så er det bare å sette ut et glass søt saft, juice eller øl. Da får du nok napp. Vepsen er jo ganske så glad i kjøtt også enten det er elg eller reker (erfaring med begge). Noe som funker er å legge en liten kjøttbit litt unna det man selv og de man er sammen med koser seg med er å legge en liten kjøttbit av det man spiser godt på siden av bordet. Da blir vepsen(e) opptatt av den lille kjøttbiten de tar med litt av om gangen til bolet sitt.

Hvordan det går med epler over det ganske land... Det er ikke got å si, men jeg synes det har virket som det er nok av veps rundt om kring.....

Det kan hende det varierer etter hvor i landet... her jeg bor på sunnmøre har jeg sett lite veps i forhold til tidligere år.

Annonse

Gjest trådstarter

Her var det sprengulde i vinter, leeenge.

I sommer har det vært sykt mye veps.

Mye frukt på trærne også...

Men du ser sammenhengen, mye veps = mye frukt...

det er jo de som gjør jobben med pollineringen.

Her jeg bor har det vært lite veps i forhold til tidligere år.

Gjest trådstarter

Aner ikke... enig i at det har vært lite veps i år sammenligna med f.eks. ifjor!

Foreldrene mine har to epletrær..Ifjor bugna det av røde epler der og i år er det ikke et eneste eple på treet (nordvestlandet).

Ja, der ser du - nordvestlandet. Er her jeg og bor... merket det er mindre veps i år,

og frukttrærne bærer mindre.

Gjest trådstarter

Her har vært nok av vaps.

Men ikke en eneste plomme... Lite kirsebær, ripsene var også fraværende... Epler det fikk vi, hele tre stykker, hvor to råtnet.

Men vi delte brodelig på det ene eplet. ;p

I år blir det dårlig med likør.....

Her har det vært mindre veps enn ellers, i fjor var det voldsomt mye - og aggressive veps! Men dertil mye frukt hos naboene!

Jeg har et 2 år gammelt epletre, kun tre epler kom det på det i år, bittesmå....

det ene falt tidlig av og råtnet, men de to andre rakk å bli modne, om enn små :)

Satser på at treet bærer mer frukt neste år.

Ja, der ser du - nordvestlandet. Er her jeg og bor... merket det er mindre veps i år,

og frukttrærne bærer mindre.

Bor på nordmøre, og nok en gang kan vi konstatere at vi har plukket for lite kart av plummetreene. De står i fare for å knekke på grunn av tungden av alle plommene...

Epletreet vårt bar ekstremt mye frukt for to år siden, i fjor var det ca 3 epler, og i år er det litt over middels. Har ikke telt veps, men det var kuldegrader hele vinteren.

I fjor hadde vi masse plommer, i år er det ingen.

forøvrig er eplene ikke noe fine i år, det er mark i nesten alle sammen.

Annonse

Gjest trådstarter

Vet ikke hvor du bor, men her jeg bor har vi en hage full av epler! Plommetreet var også helt fullt dette året. Vepser har det vært mye av ..

Nordvestlandet, her har vært en sur sommer egentlig og, så er vel en sammenheng der og, pluss sprengkulde i vinter som var- og sett veldig lite veps i forhold til andre år. Pleier bli mye frukt og bær i sørlandet :-)

Her har det vært mindre veps enn ellers, i fjor var det voldsomt mye - og aggressive veps! Men dertil mye frukt hos naboene!

Jeg har et 2 år gammelt epletre, kun tre epler kom det på det i år, bittesmå....

det ene falt tidlig av og råtnet, men de to andre rakk å bli modne, om enn små :)

Satser på at treet bærer mer frukt neste år.

Ja, håper også på mere frukt neste år...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...