Gå til innhold

Flytte til utlandet - reiseforsikring?

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni

Jeg skal flytte til et annet land, og vil ta fly dit med "flyttelass" (dvs. to kofferter). Vanligvis når jeg drar på feriereiser så er jeg jo forsikret via reiseforsikring, men de varer maks 60 dager. Nå vil jeg jo bli innmeldt i trygdesystemet i landet jeg kommer til og alt sånn, men det jeg tenker på er dette med reisegods og trøbbel under selve flyreisen, som jo også dekkes av slike forsikringer.

Når reisen er planlagt å vare mer enn 60 dager så gjelder vel ingen deler av forsikringen, såvidt jeg har forstått.

Hva bør jeg gjøre? Noen som har erfaringer? Bare krysse fingrene for at bagasjen kommer frem? (Det er jo derfor man har forsikringer, for å slippe å krysse fingrene!)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353067-flytte-til-utlandet-reiseforsikring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Caloni Makaroni

Selve reisen blir da vel dekket av forsikringen, hvorfor skulle det ikke det? Forresten kan det faktisk ofte være billigere å kjøpe en helårs reiseforsikring. Ring forsikringsselskapet ditt og spør.

Jeg har en helårs reiseforsikring gjennom Chartis (Travel Guard). Men hver enkeltreise kan ikke vare lenger enn 60 dager (det kan forlenges til 90 dager).

Så det er en forsikring som dekker (lange) ferieturer, men som ikke dekker flytting til et nytt land. Jeg prøver å finne noe konkret i forsikringsvilkårene, men leser meg litt blind. Men tidligere har jeg brukt et annet forsikringsselskap, og da husker jeg det sto at om den enkelte reisen er ment å skulle vare mer enn makslengde (tror det også var 60 dager), så er ingen del av reisen dekket av forsikringen.

Gjest høstløv

Jeg har en helårs reiseforsikring gjennom Chartis (Travel Guard). Men hver enkeltreise kan ikke vare lenger enn 60 dager (det kan forlenges til 90 dager).

Så det er en forsikring som dekker (lange) ferieturer, men som ikke dekker flytting til et nytt land. Jeg prøver å finne noe konkret i forsikringsvilkårene, men leser meg litt blind. Men tidligere har jeg brukt et annet forsikringsselskap, og da husker jeg det sto at om den enkelte reisen er ment å skulle vare mer enn makslengde (tror det også var 60 dager), så er ingen del av reisen dekket av forsikringen.

Da vi var Spania i 6 måneder, var vi dekket av vanlig helårsreiseforsikring i den første tiden og deretter tegnet vi reiseforsikring for den resterende tiden. Dette var Gjensidige.

Caloni Makaroni

Da vi var Spania i 6 måneder, var vi dekket av vanlig helårsreiseforsikring i den første tiden og deretter tegnet vi reiseforsikring for den resterende tiden. Dette var Gjensidige.

OK, da er det tydeligvis noen selskaper som godtar at man blir lenger. Men det står noe sånt som "Reisen må begynne å slutte i Norden". Får vel sende en mail, men uansett greit å høre om andre har erfaringer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...