Gå til innhold

Inntekt uten å jobbe

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å jobbe fullt for et par år siden, og jeg stortrives med det! Vi (mannen min) har en inntekt som gjør min inntekt til lommepenger, men ville aLDRI sluttet å jobbe fordet! Nå skal det sies at barna er store, jeg jobbet redusert da de var små, men jeg kunne ikke tenke meg å slutte å jobbe selv om vi har råd til det!

mvh

Fortsetter under...

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Mary Poppins

6

• Axcia

4

• 200eek

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes du lager et problem ut av ingen ting her.

Selv om det var langt vanligere før at mor var hjemme, er det ikke helt uvanlig nå heller. Jeg leser derfor mellom linjene at det her er far som her ikke har vanlig arbeid, og det derfor er "rart"?

Jeg ville bare sagt, som man sier om "husmødre", at de jobber hjemme. Om vedkommende da sitter ved PC'en og følger med i aksjemarkedet eller vasker klær er vel mindre interessant for naboen.

Vi hadde vel også hatt råd til at en av oss var hjemme en periode, om vi begrenset forbruket litt. Det ønsker ingen av oss, selv om vi nok godt kunne tenkt oss like interessante jobber, men mer fritid, hvilket ikke så lett lar seg gjøre.

Forøvrig kjenner jeg til et par slike fedre som du nevner (kjenner vi samme, tro?), barna våre vet godt at de ikke har vanlig jobb, men har aldri stilt spørsmål ved det, etter hva jeg kan huske.

Jeg synes du lager et problem ut av ingen ting her.

Selv om det var langt vanligere før at mor var hjemme, er det ikke helt uvanlig nå heller. Jeg leser derfor mellom linjene at det her er far som her ikke har vanlig arbeid, og det derfor er "rart"?

Jeg ville bare sagt, som man sier om "husmødre", at de jobber hjemme. Om vedkommende da sitter ved PC'en og følger med i aksjemarkedet eller vasker klær er vel mindre interessant for naboen.

Vi hadde vel også hatt råd til at en av oss var hjemme en periode, om vi begrenset forbruket litt. Det ønsker ingen av oss, selv om vi nok godt kunne tenkt oss like interessante jobber, men mer fritid, hvilket ikke så lett lar seg gjøre.

Forøvrig kjenner jeg til et par slike fedre som du nevner (kjenner vi samme, tro?), barna våre vet godt at de ikke har vanlig jobb, men har aldri stilt spørsmål ved det, etter hva jeg kan huske.

Godt mulig at jeg forstørrer dette nå til å bli et problem. Mulig du har rett i det....

Og jeg er jo forsåvidt enig i at vi ikke har noe med hva den personen som er hjemme gjør når han/hun jobber hjemme.

Jeg har forøvrig ikke sagt at det er far som er hjemme i denne familien.

Hadde jeg hatt økonomisk mulighet, ville jeg ikke valgt å ha en ordinær 8-16-jobb.

Da hadde jeg tatt freelanceoppdrag på jobbfronten, og bare gjort ting jeg hadde mest lyst til. Resten av tiden min hadde jeg brukt til lokalpolitikk og frivillig arbeid, eksempelvis innen idrett.

Også hadde jeg skaffet meg vaskehjelp. Pronto.

Når det gjelder naboene dine, så hadde jeg ikke hatt noe vanskeligheter med å fortelle ungene hvordan de har inntekt. "De har investert i aksjer, og det tjener de så godt på at de ikke trenger å jobbe på den måten vi jobber på."

Hvorfor komplisere det?

Godt og direkte og konkret svar. Ja, det er sikkert slik jeg bør si det.

Men jeg vet jo da hva som blir oppfølgingsspørsmålet fra sønnen min: "Hvorfor har ikke du og pappa også gjort dette da, slik at dere slipper å gå på jobb?"

Og hva svarer en da? At vi ikke har hatt særlig med penger til overs for å kunne investere?

Jo - bør sikkert ikke komplisere deet mer enn dette....

Godt mulig at jeg forstørrer dette nå til å bli et problem. Mulig du har rett i det....

Og jeg er jo forsåvidt enig i at vi ikke har noe med hva den personen som er hjemme gjør når han/hun jobber hjemme.

Jeg har forøvrig ikke sagt at det er far som er hjemme i denne familien.

''Jeg har forøvrig ikke sagt at det er far som er hjemme i denne familien.

''

Nei, men hadde du overhodet stusset om det var barn i familien og mor var hjemme?

Hadde jeg hatt økonomisk mulighet, ville jeg ikke valgt å ha en ordinær 8-16-jobb.

Da hadde jeg tatt freelanceoppdrag på jobbfronten, og bare gjort ting jeg hadde mest lyst til. Resten av tiden min hadde jeg brukt til lokalpolitikk og frivillig arbeid, eksempelvis innen idrett.

Også hadde jeg skaffet meg vaskehjelp. Pronto.

Når det gjelder naboene dine, så hadde jeg ikke hatt noe vanskeligheter med å fortelle ungene hvordan de har inntekt. "De har investert i aksjer, og det tjener de så godt på at de ikke trenger å jobbe på den måten vi jobber på."

Hvorfor komplisere det?

''Når det gjelder naboene dine, så hadde jeg ikke hatt noe vanskeligheter med å fortelle ungene hvordan de har inntekt. "De har investert i aksjer, og det tjener de så godt på at de ikke trenger å jobbe på den måten vi jobber på."''

I og for seg et ærlig og greit svar, men nå er det jo mange som jobber selv om de ikke egentlig trenger, og jeg liker å fremstille jobben som noe mer enn en inntektskilde overfor barna.

Annonse

''Alt var helt vanvittig flott og stilfullt. Da vi gikk hjemover, sa hun til meg: "De skulle ha sett vårt hus....''

Jada, denne har jeg hørt også:-) Men det som er så fint når de vokser opp på den måten er at de lærer seg å takle det.

Mine unger tar med seg milliardærunger/ungdommer hjem uten å være flau og det virker da som disse ikke regaerer negativt på å komme hjem til et normalt hjem.

Heldigvis bor det mest vanlige folk rundt oss og milliadærerne er i fåtall, så det er klart at disse blir vant til å vanke i normale hjem. De er de som skiller seg ut og slik er det nok i ditt strøk også, tenker jeg:-)

Ja, det er viktig å trives hjemme, så jeg synes godt dere kan prioritere det, men aldri begynn å sammligne deg med andre enn de vanlige folka rundt dere. Da vil du aldri bli fornøyd:-)

''Heldigvis bor det mest vanlige folk rundt oss og milliadærerne er i fåtall''

*he he* prust snakker om "millionærer", mens du snakker om "milliardærer"! ;-) Så 'vanlige folk' i et strøk med milliardærer er kanskje millionærer? ;-)

Gjest FAU-lederen

Godt og direkte og konkret svar. Ja, det er sikkert slik jeg bør si det.

Men jeg vet jo da hva som blir oppfølgingsspørsmålet fra sønnen min: "Hvorfor har ikke du og pappa også gjort dette da, slik at dere slipper å gå på jobb?"

Og hva svarer en da? At vi ikke har hatt særlig med penger til overs for å kunne investere?

Jo - bør sikkert ikke komplisere deet mer enn dette....

''Men jeg vet jo da hva som blir oppfølgingsspørsmålet fra sønnen min: "Hvorfor har ikke du og pappa også gjort dette da, slik at dere slipper å gå på jobb?"

Og hva svarer en da? At vi ikke har hatt særlig med penger til overs for å kunne investere?''

Hvis det er riktig for deres del, så svarer du det. Hvis det er andre ting som ligger til grunn, så svarer du det.

Verden er jo ikke lik for alle, ei heller når det kommer til spørsmålet om penger. Sånn er det bare, så hvorfor late som?

Gjest FAU-lederen

''Når det gjelder naboene dine, så hadde jeg ikke hatt noe vanskeligheter med å fortelle ungene hvordan de har inntekt. "De har investert i aksjer, og det tjener de så godt på at de ikke trenger å jobbe på den måten vi jobber på."''

I og for seg et ærlig og greit svar, men nå er det jo mange som jobber selv om de ikke egentlig trenger, og jeg liker å fremstille jobben som noe mer enn en inntektskilde overfor barna.

''I og for seg et ærlig og greit svar, men nå er det jo mange som jobber selv om de ikke egentlig trenger, og jeg liker å fremstille jobben som noe mer enn en inntektskilde overfor barna.''

Jeg tror ikke jeg fremstilte jobben som "bare" en inntekstkilde, jeg sa at de ikke trenger jobbe _slik_ som oss. Som f.eks. i å gå ut døra kl. 8, og inn kl. 16. Som f.eks. i å gå på et kontor/kjøre en buss/stå i en butikk (jeg aner ikke hva trådstarter jobber med). Osv.

Gjest Nickløsheletiden

''Heldigvis bor det mest vanlige folk rundt oss og milliadærerne er i fåtall''

*he he* prust snakker om "millionærer", mens du snakker om "milliardærer"! ;-) Så 'vanlige folk' i et strøk med milliardærer er kanskje millionærer? ;-)

Men hva menes med å være millionær ?Jeg tror ikke det å være millionær er noe spesielt lenger i 2010. Har du et nedbetalt hus som er verd over en million, er du millionær eller? :-)

''I og for seg et ærlig og greit svar, men nå er det jo mange som jobber selv om de ikke egentlig trenger, og jeg liker å fremstille jobben som noe mer enn en inntektskilde overfor barna.''

Jeg tror ikke jeg fremstilte jobben som "bare" en inntekstkilde, jeg sa at de ikke trenger jobbe _slik_ som oss. Som f.eks. i å gå ut døra kl. 8, og inn kl. 16. Som f.eks. i å gå på et kontor/kjøre en buss/stå i en butikk (jeg aner ikke hva trådstarter jobber med). Osv.

Ok :)

Men hva menes med å være millionær ?Jeg tror ikke det å være millionær er noe spesielt lenger i 2010. Har du et nedbetalt hus som er verd over en million, er du millionær eller? :-)

Jeg måtte bare fleipe med den ulike begrepsbruken :-)

Forøvrig enig med deg i at "millionær" ikke er så uvanlig i dag.

Slike begreper som millionær/milliardær skal vel i utgangspunktet brukes om folks _formue_. Men når man sjekker skattelistene, kan det jo hende fnoen ser på en med skattbar inntekt på over millionen som en "millionær"?

''Jeg har forøvrig ikke sagt at det er far som er hjemme i denne familien.

''

Nei, men hadde du overhodet stusset om det var barn i familien og mor var hjemme?

Jeg kjenner bare et par stykker av mødre som er hjemme uten vanlig jobb når barna har begynt på skolen, uten at de er sykemeldt/uføretrygdet, studerer eller har f.eks. et barn med sterkt handicap som trenger oppfølging.

Ja, jeg hadde syntes det var spesielt dersom mor var hjemme når barna var f.eks over ti år og ikke det lå noe spesielt mht sykdom bak. Synes det er like naturlig at mor jobber som far - selv om det er klart at mor ofte har redusert stilling.

Annonse

Jeg kjenner bare et par stykker av mødre som er hjemme uten vanlig jobb når barna har begynt på skolen, uten at de er sykemeldt/uføretrygdet, studerer eller har f.eks. et barn med sterkt handicap som trenger oppfølging.

Ja, jeg hadde syntes det var spesielt dersom mor var hjemme når barna var f.eks over ti år og ikke det lå noe spesielt mht sykdom bak. Synes det er like naturlig at mor jobber som far - selv om det er klart at mor ofte har redusert stilling.

''Synes det er like naturlig at mor jobber som far - selv om det er klart at mor ofte har redusert stilling.''

Jeg synes det er like "naturlig" at mor har like høy stillingsprosent som far, men like fullt er det ikke helt uvanlig at mor er hjemme i mange år (fremdeles).

• 2 uker senere...

Man behøver da ikke å være rik for å få det koselig hjemme.

Jeg tror det som plager deg for tiden er at du mistrives i eget hjem.

Dere er snart gjeldfrie og skattemessig er det ingen fordel å ikke ha noe gjeld.

Hadde jeg vært dere ville jeg prioritert å gjøre noe enklere oppussing som ikke koster all verden, slik at du trives i hjemmet ditt. Hvis du ikke har peiling på interiør får du bare en venninne til å hjelpe deg.

Ikke sammenligne deg med de rikeste naboene. Norges gjennomsittsbefolkning har det som dere:-)

''Jeg tror det som plager deg for tiden er at du mistrives i eget hjem. Dere er snart gjeldfrie og skattemessig er det ingen fordel å ikke ha noe gjeld. Hadde jeg vært dere ville jeg prioritert å gjøre noe enklere oppussing som ikke koster all verden, slik at du trives i hjemmet ditt. Hvis du ikke har peiling på interiør får du bare en venninne til å hjelpe deg. Ikke sammenligne deg med de rikeste naboene. Norges gjennomsittsbefolkning har det som dere:-)''

Takk for sparket i rompa for et par uker siden! I morgen tidlig kommer det en malermester for å se på stue og kjøkken og gi oss en pris på oppussing :-)

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg tror det som plager deg for tiden er at du mistrives i eget hjem. Dere er snart gjeldfrie og skattemessig er det ingen fordel å ikke ha noe gjeld. Hadde jeg vært dere ville jeg prioritert å gjøre noe enklere oppussing som ikke koster all verden, slik at du trives i hjemmet ditt. Hvis du ikke har peiling på interiør får du bare en venninne til å hjelpe deg. Ikke sammenligne deg med de rikeste naboene. Norges gjennomsittsbefolkning har det som dere:-)''

Takk for sparket i rompa for et par uker siden! I morgen tidlig kommer det en malermester for å se på stue og kjøkken og gi oss en pris på oppussing :-)

''Takk for sparket i rompa for et par uker siden! I morgen tidlig kommer det en malermester for å se på stue og kjøkken og gi oss en pris på oppussing :-)''

Å, så flott da. Da er dere i gang:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...